Piotra poznaliśmy w zeszłym roku podczas Beskidzkiej Orki, wyjazdu dla najtwardszych ludzi i aut, organizowanego przez LCAC. Na pierwszy rzut oka jego 120-tka wydawała się za ładna i za elegancka do tak ciężkiej przeprawy, jaką mieliśmy w planach. Kilka wspólnie spędzonych dni potwierdziło jak bardzo się myliliśmy...

 

Złoty KDJ 120 to spełnienie off-roadowego marzenia Piotra. Każdy potrzebuje w życiu jakiejś odskoczni, resetu od codzienności. Po kilku wyjazdach okazało się, że walka z terenowymi przeciwnościami jest tym, co daje mu w życiu największą frajdę. Przy wyborze auta, które miało być narzędziem w spełnianiu off-roadowych planów, największym i najważniejszym kryterium miała być niezawodność. Posiadane w rodzinnych garażach Toyoty udowodniły, że można na nich polegać. Zakup terenowego auta tego producenta był więc przesądzony. Z oferty 4x4 wybór padł na Land Cruisera KDJ120. Auto jest solidniej wykonane w stosunku do poprzednika, komfortowe w codziennym użytkowaniu dla rodziny, bardzo dzielne terenowo oraz podatne na modyfikacje.

Zakupiona w 2011 roku 120-tka od razu została rzucona na głęboką wodę i zabrana na terenowe zmagania, organizowane przez jedną z off-roadowych firm w Świętokrzyskiem. Całkiem cywilne auto radziło sobie z wymagającymi przeszkodami, ale nie zawsze i nie ze wszystkimi. Zapadła więc decyzja o dozbrojeniu pojazdu. Na początek to, co najważniejsze, czyli opony. Wybór padł na sprawdzone MT-ki Goodyear Wrangler w rozmiarze 285/75 R16. Kolejnym krokiem była zmiana zawieszenia na dedykowane do tego modelu Old Man Emu - przód +150 kg, tył +100kg z liftem 2". Jego zwiększony udźwig planowany był pod stalowe, ciężkie zderzaki. Przy ich wyborze preferowana była solidna konstrukcja oraz cena. Z tego powodu dobrym wyborem okazały się produkty firmy Fabryka 4x4, dodatkowo lakierowane w kolorze nadwozia.

 

 

Z biegiem czasu pojazd zyskał wiele dodatków, pomagających w terenie: snorkel Safari, aluminiowe osłony Asfir pod silnikiem, skrzynią i reduktorem, wyciągarkę sterowaną pilotem lub opcjonalnie przełącznikiem z wnętrza pojazdu. Jak sprawdził się w terenie? Znakomicie, czego byliśmy świadkami podczas wspomnianej Beskidzkiej Orki. Auto nigdy nie zawiodło, a to co nawaliło, właściciel przyznaje, że sam zepsuł. Zaletą 120-tki jest fakt, że po tych wszystkich modyfikacjach da się autem nadal wygodnie i komfortowo podróżować na duże odległości. W terenie sprawdza się blokada centralnego mechanizmu różnicowego oraz asystent zjazdu. Ten ostatni to genialny  pomocnik przy poruszaniu się ostro w dół terenowej trasy. Podczas używania tej funkcji auto jest sterowne i można nad nim panować. Choć zgrzyty hamulców czasami szarpią nerwy pasażerów. Jedynym z niewielu mankamentów jest brak możliwości wyłączania trybu VSC. Przy trudnych podjazdach system odcina moc i trudniej poradzić sobie w terenie. 

5 lat z Land Cruiserem dało właścicielowi ogrom frajdy z jazdy w terenie. Z przebytych przygód najbardziej wspomina off-roadową wyprawę w Świętokrzyskie, gdzie wybrali się na wieczorną, terenową przejażdżkę, a skończyło się walką z terenem do rana... Jak to zwykle w takich sytuacjach bywa. 

 

 

SILNIK - 3.0 Turbo D-4D

4-cylindrowy rzędowy turbodiesel, z bezpośrednim wtryskiem paliwa common rail, 2982 cm3, 163 KM (120 KW) przy 3400 obr./min., 343 Nm przy 1600 obr./min.

SKRZYNIA BIEGÓW

5 biegowy automat

SKRZYNIA ROZDZIELCZA

centralny mechanizm różnicowy (stały napęd 4x4)

ZAWIESZENIE

przód - niezależne na sprężynach śrubowych, tył -  zależne, oś sztywna na sprężynach

NADWOZIE

5-drzwiowe oparte na ramie podłużnicowej, zamknięte, typu kombi, twardy dach,

WYMIARY

rozstaw osi 2790mm, dł/szer/wys. - 4850/1875/1875mm

OSIAGI

Prędkość maksymalna 175km/h,

Zużycie paliwa średnio/miasto/poza miastem [litry/100 km] 8,4/10,2/7,3

WYPOSAŻENIE TERENOWE

  • zderzaki stalowe przód, tył z wieszakiem na koło zapasowe
  • osłony aluminiowe
  • wyciągarka
  • snorkel
  • MT Goodyear Wrangler 285/75/16.
  • stalowe progi
  • Zawieszenie Old Man Emu, przód +150 kg tył +100kg z liftem 2"

 

RELACJA Z BESKIDZKIEJ ORKI

 

Tekst i zdjęcia: IRENEUSZ REK

 

 

 

GALERIA ZDJĘĆ

Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra Land Cruiser 120 Piotra