Droga do miejscowości Ptaki pod Siennicą robi się coraz bardziej klimatyczna. Asfalt staje się coraz węższy by za chwilę zniknąć. Idealna sceneria by oglądać prawdziwie terenowe auto czyli kultową czterdziestkę. Wypatrzona na portalach ogłoszeniowych, szuka pasjonata który doceni jej możliwości terenowe. Za chwilę czeka mnie spotkanie z P. Zbigniewem Nowosielskim, który pracowicie restaurował to auto. 

 

 

Wiejska, szutrowa droga prowadzi do starego młyna w którym swoja bazę ma Biuro Rekonstrukcyjno-Technologiczne Zabytkowej Inżynierii Pojazdowej. Obok wybiegu koni, zabytkowych ciężarówek, warsztatu w którym w otwartych drzwiach widać rekonstruowanego waśnie drugo-wojennego Dodge, docieram do biura. Pan Zbigniew czeka na mnie w pokoju zastawionym od podłogi po sufit literatura techniczną, segregatorami z dokumentacja zabytkowych pojazdów, pamiątkami historycznymi wywieszonymi wszędzie…

 

   

 

Zanim porozmawiamy o Land Cruiserze chce wiedzieć jak powstała w nim ta pasja do motoryzacji i do starych Land Cruiserów, z których dwie czterdziestki rewitalizował. Miłość do warsztatu, mechaniki, samochodów przyszła od ojca, mechanika w Stoczku Łukowskim. Po wojnie naprawiał tam wszystko od silników omłotowych po osobówki i ciężarówki z demobilu. Zanim jednak spokojnie osiadł  w tym miasteczku,  mechaniki już w szkole podstawowej uczył się  w warsztacie w Żelechowie. Potem przyszła służba wojskowa w 4 Batalionie Pancernym w Brześciu gdzie ukończył szkolę mechaników czołgowych. Podczas okupacji komendant Parku Motorowego i Wyszkolenia w AK zajmujący się szkoleniem młodych chłopaków w prowadzeniu pojazdów. Potem razem z II Armia LWP w samodzielnym batalionie naprawczym ruszył na Berlin.

 

  

 

Jego syn mając taki wzór, nie mógł nie zarazić się miłością do motoryzacji. Skończył Politechnikę Warszawską na wydziale Maszyn Roboczych i Pojazdów, pracował jako nauczyciel w Technikum Mechanicznym, konstruktor w zakładzie doświadczalnym.

Potem razem ze wspólnikiem zbudował firmę –TOYOTA RADOŚĆ, jeden z pierwszych w kraju i pierwszy w Warszawie salon samochodowy rozpoczynającej wówczas ekspansję na polskim rynku Toyoty. Przez 25 lat współwłaściciel, dyrektor techniczny, doradca serwisowy ze świetnymi wynikami

1993 - Dealer roku, Mechanik roku
1994 - Dealer roku, Vice Doradca Serwisowy Roku, Vice mechanik Roku
1995 - Doradca Serwisowy Roku, Serwis Roku, Vice Dealer Roku, Vice Doradca Serwisowy Roku
1996 - Vice Dealer Roku, Vice Doradca Serwisowy Roku
1997 - Vice Dealer Roku, Vice Doradca Serwisowy Roku
1998 - Vice Mechanik Roku
1999 - Vice Doradca Serwisowy Roku
2001 - III Mechanik Roku, III Sprzedawca Roku

 

Land Cruisery  dla firmy, również wówczas były ważnym modelem. Na przykład na Targach Poznańskich wystawiano je w najbardziej wyeksponowanym miejscu. O tym, że były marzeniem także dla ówczesnych pasjonatów motoryzacji 4x4 niech zaświadczy fakt, że np. po jednej z takich imprez targowych  LJ70 został obiecany sadownikowi z Warki. Aby nikt  mu przyrzeczonego auta nie sprzedał, pilnował go przez tydzień koczując pod samochodem. Taka siła marki i marzeń…

 

   

   

 

Dlaczego wybrał Land Cruisera?

Z tęsknoty za klasyczną, trwałą motoryzacją która sprawdziłaby się w wyjazdach  na terenowe wypady w Bieszczady ze studentami i harcerzami. Od kilku lat wyjazd tamże był obowiązkowym  punktem każdych wakacji.

Jak przebiegła jego renowacja?

Auto  sprowadzono do Polski za pośrednictwem  firmy Auto Podlasie. Rozebrane do ostatniej śrubki i naprawione na oryginalnych częściach w warsztacie spędziło około pół roku. Obecnie pomimo 10 lat od renowacji trzyma się nieźle i było ostatnio ozdoba targów Auto Nostalgia.

 

  

 

Dlaczego szuka nowego właściciela?

Pan Zbigniew realizuje obecnie nowe projekty przypominające rodzinne tradycje, ojca w kampanii wrześniowej walczącego w czołgu TK-S, którego już druga replika powstaje w warsztacie… Land Cruisery od dłuższego czasu nie używane, marnują się w garażu, lepiej dla nich by znalazły fascynata który znajdzie dla nich czas i doceni prace włożona w ich odbudowę.

 

 

           LINK DO OGŁOSZENIA

 

 

 

Już wkrótce opis drugiego auta ze stajni Biura Rekonstrukcyjno-Technologicznego czyli FJ45L, które również jest na sprzedaż.

 

 

Zdjęcia i tekst: Ireneusz Rek

 

 

ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ

 

Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego Land Cruiser FJ40 Z. Nowosielskiego