W salonie Toyoty w Warszawskiej Radości cieszy oko odwiedzających skrupulatnie odbudowany, żółty Land Cruiser FJ40 przypominający o bogatych tradycjach pojazdów 4x4 koncernu. Auto jest pozostałością po ogromnej kolekcji ponad 100 aut, motocykli, rowerów zebranych przez Leszka Liszewskiego. 

 

 

 

 

Jego kolekcjonerska pasja zaczeła się od gromadzenia pojazdów, głownie z czasów słusznie minionych czyli PRL-u. Przez ponad 20 lat do zbiorów trafiło około 120 różnych pojazdów, wśród nich wiele rarytasów i unikatowych, pojedynczych egzemplarzy. W kolekcji były na przykład Warszawa "garbus" posiadająca oryginalne malowanie i wyposażenie Milicji Obywatelskiej, polski samochód Beskid, powstały tylko w sześciu sztukach, auto Smyk, którego kilka sztuk zbudowano w szczecińskim Polmo, świetnie zachowane przedwojenne motocykle Sokół, a nawet takie ciekawostki jak jedyny w kraju "maluch" w wersji terenowej. Zdecydował się jednak sprzedać kolekcję, bo jak stwierdził, "doszedł do pewnego pułapu". Zebrał niemal wszystko co chciał, nie miał jednak tego gdzie pokazać. Na nowy dom dla swoich skarbów wybrał nowo powstające Muzeum Techniki w Szczecinie.  Dlaczego tam? Zapewne powodem był fakt że Muzeum gwarantowało, że jego kolekcja i lata pracy nie "rozejdzie się po ludziach" tylko w całości jak największy skarb będzie prezentowana w jednym miejscu...

 

Fot. Sebastian Wołosz / Agencja Gazeta

 

Wśród nielicznych pojazdów jakie zostały pod jego dachem jest nadal Land Cruiser FJ40. Historia auta w posiadaniu kolekcjonera rozpoczeła się w 2005 gdy sprowadzone z Holandii oddano do odbudowy, do warsztatu Jarka Słomskiego z warszawskich Włoch i lakierni Darka Błońskiego z Janek. Przez blisko dwa lata na oryginalnych częściach z Kanady (rodzinne znajomości mechanika) auto zostało przywrócone do ideału. Cieszyło właściciela podczas zlotów klasyków i sporadycznych innych wyjazdów by osiąść w salonie Toyota Radość.

 

 

 

Pan Leszek jest obecnie prezydentem Bractwa Motocyklowego SOKÓŁ z siedziba w Czersku, w którym to chciałby kontynuować tradycje przedwojennych klubów motocyklowych, organizując wystawy, pokazy, imprezy plenerowe, utrzymać więź między starszym i młodszym pokoleniem miłośników starych motocykli.

 

fot. www.kurierpoludniowy.pl

 

W chwili obecnej brakuje mu już czasu na zajmowanie się sędziwą Toyotą i szuka nabywcy który doceni wkład pracy i jakość przeprowadzonej odbudowy. Kontakt telefoniczny: 601 343 474

 

Szczegóły techniczne auta:

  • Land Cruiser FJ40
  • Data produkcji 1977 r.
  • Kraj pochodzenia - Holandia
  • W Polsce od 2005r.
  • Silnik benzynowy F2 6-cylindrowy rzędowy, gaźnik, 4230 cm3; 135 KM (99 kW) przy 3600 obr./min., 294 Nm przy 1800 obr./min
  • dach twardy z możliwością demontażu i położenia przedniej szyby

 

 

Zdjęcia i tekst: Ireneusz Rek

 

 

ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ

Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego Land Cruiser FJ40 Leszka Liszewskiego