Zakochany w starych 40-kach, leśnik ze Smolnicy, Piotr Kulczyna przebył swoją, krótką  BJ-ką wiele tysięcy kilometrów w podróżach na wschód. Auto zadbane i dobrze traktowane odwdzięczyło się latami niezawodnej pracy. I nadal byłoby wiernym koniem pociągowym w wymagających trasach gdyby na horyzoncie nie pojawiła się ona: czerwona  BJ45, z długa karoserią.

 

 

Piotr to niepoprawny marzyciel. Zamiast siedzieć cicho w lesie, w swojej leśniczówce w Smolnicy i liczyć cierpliwie kubiki drewna marzy mu sie świat. Ciągnie go na wschodnie rubieże, tam gdzie pozostały ślady polskości i dalej... do Mongolii, Syberii, Turcji... Może to odzywają sie odległe, atamańskie korzenie. Podobno w czasie bitwy pod Konstantynowem wsławił się bitnością i odwagą jeden z jego przodków, a dowiedziawszy się o tym Chmielnicki nadał mu w nagrodę chutor wraz z ziemią na własność. Śladem tej rodzinnej tradycji jest zagubiona gdzieś na Ukrainie wieś Kulczyna. Czy jest to prawda, czy tylko legenda nikt nie wie na pewno. Tylko niespokojny duch który mu nie pozwala usiedzieć w miejscu i zamiłowanie do koni świadczy, że kropla tej awanturniczej krwi krąży jednak w jego żyłach.

 

 

Pierwszym Land Cruiserem z którym ruszył w świat była czerwona 40-ka. Opowieść o jednej z takich wypraw znalazła swój finał w postaci zgrabnego, papierowego tomu opatrzonego tytułem "Droga na Wschód. Podróż ojca z synem przez Syberię, Mongolię i Kaukaz". Ponieważ przyjaciele i znajomi znają jego fascynacje solidnym toyotowym żelazem, podsunęli mu ofertę zakupu kolejnej 40-ki. Zielony samochodzik w bardzo przystępnej cenie miał posłużyć jako dawca organów. Jednak pomimo wielu lat i kilometrów na zegarach okazał się być w tak dobrym stanie, że naprawiono go i nadal służy, jako koń roboczy do ciężkiej walki w lesie.

 

 

Wydawać by się mogło, ze posiadanie dwóch kultowych aut to już spełnienie marzeń. Jednak więcej szczęścia daje posiadanie trzech. Toteż gdy na sprzedaż trafiła "Kalkuta" czyli LC45 naszego klubowego kolegi zapadła decyzja, że żyje sie tylko raz a na wyprawie bardziej pojemne auto to skarb.

Auto zakupione w 2015r od razu trafiło na warsztat zaprzyjaźnionego mechanika. Podróż na koniec świata to kwestia zaufania i wiary w sprzęt opartej na drobiazgowych przygotowaniach i pracy. W warsztacie starsza pani spędziła ponad pół roku. Ale odmładzające zabiegi jakie jej zaaplikowano nie miały na celu dodanie tylko uroku i szyku. Ten pojazd przygotowywano tak aby przede wszystkim sprawnie i w jak największej wygodzie jak na auto tego typu, przemierzać świat. Z tego powodu zyskało np. wspomaganie kierownicy zaaplikowane z Lublina, nowe serwo hamulców, aluminiowe felgi z oponami MT, sygnalizacje zapiętego przedniego mostu, której oryginalnie nie było. Wyjęto też skrzynie biegów aby sprawdzić stan sprzęgła. Wykonano remont blacharki ale dołożono też elementy z płyty ryflowanej, która wprawdzie nie zdobi ale zabezpiecza te elementy karoserii które narażone są szczególnie na zniszczenie. Dodano wyciągarkę...

 

Po tak długiej kuracji auto w pełnej krasie zaprezentowało się na Toyota Offroad Festivalu w czerwcu br. Wypad do Włościejewek pod Poznaniem był jednak tylko zapowiedzią kolejnej wyprawy. Tym razem palec w poszukiwaniu celu podróży powędrował daleko na północ, na Półwysep Kolski. Relacje z tego wypadu śledzić można na profilu FB poświęconemu wyprawie (LINK) i autora (LINK).

 

Krótki opis auta

  • model BJ45
  • pierwsza rejestracja 1981, data produkcji 1980
  • wolnossący, 4-cylindrowy rzędowy silnik Diesla, komory wirowe, 3431 cm3; 90 KM (66 kW) przy 3500 obr./min., 216 Nm przy 2200 obr./min.
  • skrzynia biegów 4 biegowa
  • wymiary: rozstaw osi 2950 mm.
  • cierna blokada tylniego mostu
  • wspomaganie dołożone z Lublina
  • wyciągarka elektryk, 15000 ibs
  • opony M/T BF 235/85 16
  • felgi alu AEZ NAMIB
  • hamulce przód tył bębny
  • ręczny na wale
  • hak
  • elektryka 24V
  • przetwornica 1000/2000w ...24v/230v

   

 Tekst: Ireneusz Rek

 Zdjęcia:Ireneusz Rek, archiwum Piotr Kulczyna

 

 

GALERIA ZDJĘĆ

Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny Land Cruiser BJ45 Piotra Kulczyny