Tekst i zdjęcia: Ireneusz Rek

Wprowadzone do produkcji w 1960r modele 40 serii zostały zapamiętane i polubione przez tysiące użytkowników na świecie. Stało się tak, gdyż to wraz z tym modelem Land Cruiser stał się naprawdę globalnym autem, sprzedawanym w większości krajów. Nie bez znaczenia miał również fakt bardzo długiego czasu produkcji (26 lat) jak i ogromna niezawodność i trwałość która zapamiętali użytkownicy tego modelu. Jednym z wielbicieli 40-ki jest też Witek Urbanowicz.

 

TOF2017 IMG 2312

 

Od 4 lat regularnie porzuca rodzinne Nakło aby z firmą Podróże4x4 wyruszyć swoim Land Cruiserem HDJ80 na wyprawę, gdzieś z dala od cywilizacji i asfaltowych dróg. Zafascynowany wyjazdami Piotra Kulczyny, który modelem BJ40 odbył wiele podróży w tym tą opisaną w książce "Droga na wschód"  również zamarzył o męskiej przygodzie za kierownicą twardego auta. Poszukiwania wymarzonej 40-ki skierowały go na ofertę jednego z francuskich pasjonatów marki, który oferował aż cztery egzemplarze, w różnym stanie i tylko razem chciał je sprzedać. Dwa z nich nadawały się do kompletnego remontu a dwa z były w całkiem przyzwoitym stanie. Ponieważ bardzo trudno jest nabyć oryginalna, nie zdekompletowana lub przerabianą 40-kę w korzystnej cenie zapadła decyzja - kupować.

 

TOF2017 IMG 2274

 

Opisywany egzemplarz jest w całkowicie oryginalnym stanie, bez żadnych zmian. Jest to model BJ40 z 1978 r. z kompletnym wyposażeniem. Auto posiada mechaniczna wyciągarkę, oryginalne, akcesoryjne osłony świateł, kierunkowskazów, lampy techniczne tzw. "szperacze", szyberdach... Pojazd napędza Silnik B, wolnossący diesel o pojemności 2977 cm3 i mocy 76 KM. Wewnatrz tylko dwa fotele i ławeczki z tyłu tak jak wymyslił to kiedyś producent. 40-ka jest bardzo surowa, wymagajaca... Sztywne osie i resory piórowe, brak wspomagania, klimatyzacji, tylko niezbedne fukcje przydatne do poruszania sie w terenie. Prawdziwy traktor. Skąd więc marzenie o takiej Toyocie? Zaważyła sympatia do marki, tysiace kilometrów spedzonych w prawie 20 wyprawach w niezawodnej 80-ce. Oraz... marzenie o sprawdzeniu siebie w pojeździe, który wiele wymaga od kierowcy, ale też bardzo wiele daje: frajdy w posiadaniu pojazdu wyjatkowego, niezawodnego, pewnie przemierzajacego terenowe przeciwności....

Auto w przyszłosci będzie remontowane. Już czekają zakupione, brakujace emblematy, ustalono oryginalny kolor, jednak na razie ze wzgledu na najlepszy stan jest w ciągłym użyciu. Odbudowie poddawane sa natomiast inne 40-ki zakupione razem z tą przedstawioną obecnie.

 

Toyota Off-Road Festiwal to okazja do spotkania niezwykłych aut i ich właścicieli. Z lewej BJ40 Witka Urbanowicza oraz z prawej Rafała Wesołowskiego 

 

GALERIA ZDJĘĆ 

BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza BJ40 Witka Urbanowicza