Amerykańska firma FJ Company zajmuje się twórczymi renowacjami klasycznych Land Cruiserów. Czasem samochody są odnawiane w duchu tradycji, lecz częściej efektem jest znacznie różniący się od oryginału luksusowy pojazd rekreacyjny. Tym razem specjaliści z Florydy wzięli na warsztat model FJ45LV z 1964 roku – najrzadziej spotykaną ze wszystkich eksportowych odmian legendarnej czterdziestki.

 

 

 

Samochód został zbudowany na zamówienie surfera, który zamierza razem z przyjaciółmi przemierzać plaże Kalifornii w poszukiwaniu najlepszych fal. Zadaniem fachowców z FJ Company jest zachowanie charakterystycznego stylu LC 40, przy jednoczesnej modernizacji podwozia i wnętrza.

Wyjątkowy Land Cruiser FJ45LV

Land Cruiser FJ45LV był produkowany przez ponad 5 lat – od grudnia 1960 do stycznia 1967 roku. To krótko wobec 24-letniej historii modelu 40. FJ45LV został opracowany w odpowiedzi na potrzeby amerykańskich kierowców, jako komfortowe auto off-roadowe do rekreacji. W tym czasie Land Cruiser był najlepiej sprzedającym się samochodem off-roadowym w USA, jednak postrzegano go jako pojazd do pracy. Toyota postanowiła zmodyfikować ten wizerunek, tworząc wygodne terenowe kombi dla rodziny na najdłuższej dostępnej ramie. Nadwozie zostało poszerzone o 60 mm, zapewniając wystarczająco dużo miejsca dla trzech osób w jednym rzędzie. Ponadto jego długość wzrosła do 4 630 mm przy rozstawie osi wynoszącym 2 650 mm, co zaowocowało bardzo długim tylnym zwisem.

Nietypowe w swoim czasie proporcje FJ45LV okazały się na tyle kontrowersyjne, że model nie znalazł wielu nabywców. Toyota sprzedała 5080 egzemplarzy, z tego tylko jedna piąta trafiła do USA. Obecnie jest to najrzadziej spotykana eksportowa odmiana Land Cruisera i jedynie nieliczne sztuki przetrwały do dziś. Po latach charakterystyczny kształt jest jednym z największych atutów auta w oczach kolekcjonerów.

FJ45LV był pionierem – pierwszą próbą Toyoty odpowiedzi na potrzeby klientów zainteresowanych komfortowymi terenówkami do rekreacji, jeszcze zanim w 1967 roku zadebiutował stworzony z myślą o tej części rynku model 50. Od tego momentu Land Cruiser zaczął się rozwijać w dwóch różnych kierunkach – jako rodzinne kombi do rekreacji (linia Light Duty) oraz jako samochód do pracy w trudnych warunkach (linia Heavy Duty).

Land Cruiser FJ45LV jak nowy

Do warsztatu FJ Company trafił egzemplarz FJ45LV, który najwyraźniej wiele przeszedł. Zniszczony lakier, pordzewiałe podwozie i dach oraz zdewastowane wnętrze zapowiadały ciężką pracę przy renowacji. Po zdjęciu nadwozia z ramy i rozmontowaniu całego samochodu na części, każdy komponent został odnowiony lub wymieniony na nowy. Oryginalna karoseria została naprawiona i odmalowana w charakterystycznym dla epoki stylu z białym dachem. Oryginalne koła ze stali i chromowane kołpaki po odnowieniu zostały ubrane w 31-calowe opony all-terrain.

 

 

Wnętrze wykończono w prostym stylu retro, ale nie zabrakło w nim nowoczesnych udogodnień, takich jak klimatyzacja czy mocny system audio. Najważniejsze funkcje są kontrolowane robionymi na zamówienie przełącznikami, a na tablicy rozdzielczej nie znajdziemy ani grama nowoczesności. Przednie siedzenia zostały wymienione na wygodne fotele pokryte brązową, winylową tapicerką.

 

 

Pod maskę trafił nowy silnik Toyoty 1GR-FE – 4-litrowe V6 z wtryskiem paliwa o mocy 243 KM, który współpracuje z pięciostopniową manualną skrzynią biegów. Przy wszystkich czterech kołach zamontowano hamulce tarczowe. Układ kierowniczy i zawieszenie zostały złożone od nowa z nieużywanych replik oryginalnych części. Fachowcy z FJ Company opracowali auto w taki sposób, aby świetnie się sprawdzało w długich podróżach i podczas wypraw terenowych.

 

 

 

GALERIA ZDJĘC

Odrestaurowany Land Cruiser FJ45LV Odrestaurowany Land Cruiser FJ45LV Odrestaurowany Land Cruiser FJ45LV Odrestaurowany Land Cruiser FJ45LV Odrestaurowany Land Cruiser FJ45LV Odrestaurowany Land Cruiser FJ45LV Odrestaurowany Land Cruiser FJ45LV Odrestaurowany Land Cruiser FJ45LV Odrestaurowany Land Cruiser FJ45LV Odrestaurowany Land Cruiser FJ45LV