Coroczny zlot terenowych Toyot we Włościejewkach pod Poznaniem to okazja na obejrzenie wielu ciekawych Land Cruiserów i Hiluxów w jednym miejscu. W tym roku wśród nich uwagę zwrócił nietypowy na naszych drogach model serii J6 Patryka. Wprowadzono go do sprzedaży na świecie pod koniec lat 80-tych, gdy w Polsce na ulicach królowały jeszcze Fiaty, Polonezy i Łady, a Toyota nie miała u nas swojej oficjalnej sieci sprzedaży.

  

 

Przygoda z Toyotą dla Patryka Wieczorka zaczęła się bardzo dawno temu od... UAZ-a. To na nim zdobywał pierwsze terenowe szlify. Potem, gdy przyszła pora na własny pojazd przeznaczony do terenowych rajdów, wybór padł na Land Cruisera 70. Pozytywne doświadczenia z tym autem spowodowały, że gdy nadszedł czas zmian i potrzebny był nowy samochód, tym razem przeznaczony na dostojne przemierzanie setek kilometrów wyprawowych tras, oczywiście musiała to być Toyota. Wertowanie ogłoszeń i dostępnych modeli zaowocowało mocnym postanowieniem zakupu niezwykłego, bo bardzo nietypowego u nas modelu Land Cruisera - serii J6. Ładne auto znalazło się w ogłoszeniach w Niemczech. Niektórzy żartobliwie opisując stan samochodów z tego rynku mówią, że "Niemiec płakał jak sprzedawał". W przypadku tego wypatrzonego HJ61 z 1987 roku, właściciel rzeczywiście z trudem rozstawał się ze swoja zabawką, nie chcąc oddać wychuchanego Land Cruisera w barbarzyńskie ręce na wschód. Znajomość rzeczy i tematu terenowych Toyot Partyka sprawiła jednak, że zmienił zdanie.

 

 

Po zakupie auto przeszło kilka zmian. W silniku:

  • zwiększone doładowane turbiny
  • dołożony Intercooler
  • wymieniony wydech na przelotowy 3"
  • podkręcona dawka paliwa

Po tych operacjach auto dostało drugie życie, poprawiły sie parametry pracy silnika, szczególnie na wysokich obrotach, zwiększyła się moc do około 180 KM i moment (500Nm). Żeby mieć większą kontrolę nad parametrami pracy tak podkręconego silnika pojawiły się dodatkowe czujniki

  • temperatury spalin (po zwiększeniu dawki paliwa)
  • ciśnienia doładowania
  • ciśnienia oleju
  • temperatury silnika

Dlaczego? Standardowe zegary nie zawsze pokazują dobrze to, co dzieje się z samochodem, a tak zmodyfikowany motor łatwo można zniszczyć. Np. podczas wyprawy do Syrii, w ciężkim terenie i upale, oryginalne czujniki wskazywały parametry pracy w normie, a dodatkowe ostrzegały o przegrzaniu silnika.

 

 

Poza tym w aucie zmieniono jeszcze:

  • podniesione zawieszenie +2"
  • amortyzatory Dobinsons
  • resory z dłuższymi wieszakami i zwiększoną ładownością
  • wyciągarka chowana pod oryginalny zderzak
  • tylny zderzak stalowy własnej produkcji
  • stalowe progi własnej roboty
  • koła AT 285/75 R16 na fabrycznych felgach + 3 cm dystanse
  • bagażnik dachowy firmy UP 
  • dodatkowe halogeny z przodu
  • oświetlenie postojowe

W gruncie rzeczy jest to nadal standardowa Toyota z niewielkimi zmianami.

 

 

Przez 3 lata po zakupie auto było używane nie tylko podczas wypraw, ale do codziennego przemieszczania się po mieście. Obecnie jednak wykorzystywane jest do okazjonalnej jazdy na wyprawy za miasto i zloty - dla frajdy, a nie z konieczności. Największą przygodą, w której miał swój udział Land Cruiser, to wyjazd do Syrii i Jordanii w 2009 roku. 9000 km w trudnych warunkach zaowocowało 2 awariami, a mianowicie w trasie przepaliła się jedna żarówka i poluzował wał ... Trwałości konstrukcji Toyota dowiodła także podczas konfrontacji ze znaczną prędkością z głębokim, nie zauważonym rowem na pustyni. Spore uderzenie zaowocowało otwarciem tylnej klapy i podgięciem przedniego mostu... ale bez naprawy auto pojechało dalej. Poza tym J6 nigdy się nie zepsuła. W trasie stanę tylko raz - w Turcji silnik zaczął przerywać, ale pomogło... zatankowanie.

 

Jeśli zainteresowało Was to auto i chcielibyście zobaczyć to oraz inne ciekawe terenowe pojazdy spod znaku Toyoty - zapraszamy na Toyota Land Cruiser Offroad Festival do Włosciejewek.

Następna edycja 14-18 czerwca 2017 (LINK).

Zapraszamy!

 

 

GALERIA ZDJĘĆ

Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka Land Cruiser HJ61 Patryka