W roku 1989 pojawiła się informacja o następcy produkowanego w latach 80-tych modelu J6. Nowe auto miało być bardziej komfortowe, ale nacisk położono również na jakość i trwałość podzespołów. Patrząc z perspektywy czasu stwierdzić można, że model J8 spełnił założenia konstruktorów, czego dowodzą auta opisane na www.landcruiser.pl. Pomimo wielu lat użytkowania, 80-ki nadal przemierzają świat.  Mariusz Reweda w swoim kamperze  przebył wiele tysięcy kilometrów bezdroży w podróżach po świecie.  Krzysztof Gadzało niedługo dobije z przebiegiem swojego auta do miliona kilometrów. Mariusz Jajesniak tak bardzo polubił Lexusa LX450 opartego na modelu J8, że auto kupione do upalania po USA sprowadził do domu i przemierza szlaki Europy.

 

 

80-ka, którą tu przedstawiamy, to jeden z bardziej lubianych, a rzadkich egzemplarzy na naszym rynku, wyposażony w dzielone w pionie tylne drzwi. Do jego napędu służy sześciocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy o pojemność 4 476 cm3 i mocy 215 KM z automatyczną skrzynią biegów.   

Jego poprzedni właściciel starannie wyremontował nadwozie, jednak stracił serce do terenowych wyjazdów i "porzucił" auto, aż wreszcie postanowił sprzedać. Z drobnymi usterkami układu hamulcowego trafiło do pasjonata marki, który postanowił przywrócić mu sprawność i przygotować do terenowych wycieczek. Serwisu Land Cruisera podjął się Arek Hasny z COYOT RACING w podwarszawskiej Kobyłce.

 

PRZYWRACANIE SPRAWNOŚCI AUTA

Najważniejszym celem w przygotowaniu auta było dokładne jego sprawdzenie, naprawa wszystkich usterek oraz wymiana wszystkich podzespołów zużytych, mogących sprawiać kłopoty w przyszłości. Silnik, wyposażony w instalacje gazową, został jej pozbawiony. Wprawdzie motor ten dobrze znosi gazowanie, jednak auto miało być jak najbardziej "fabryczne" w oryginale.  Posiadana wcześniej instalacja wymusiła wymianę cewki, świec, przewodów wysokiego napięcia, kopułki oraz palca rozdzielacza. Rzędowa "szóstka" chodzi teraz jak nowa.

Zdiagnozowano problem z hamulcami. Po wymianie nieszczelnego serwa hamulcowego na sprawne, używane, auto zatrzymuje sie znów prawidłowo.

 

 

Przeglądowi poddano również mosty i wały. Okazało się, że ponad 20 lat eksploatacji spowodowało konieczność wymiany krzyżaków.  Podobnie łożyska w mostach, końcówki kierownicze, uszczelniacze kul. Simmeringi półosi oraz flansz wymieniono na wszelki wypadek. Po oględzinach stwierdzono konieczność wymiany czopu piasty. Nie był to tani element, ale i ten został zastąpiony nowym, oryginalnym.

Oczywiście, zadbano również o tak podstawowe sprawy, jak wymiana olejów w silniku, skrzyni biegów, mostach, reduktorze. Do tego celu użyto olejów znanych w motosporcie, firmy SORT.

Ponieważ lampy przednie i tylne nie były już w najlepszej kondycji - wymieniono je na nowe.

 

DODATKOWE WYPOSAŻENIE WNĘTRZA

Auto w planach miało służyć do dalekich wypraw. Do wnętrza zamontowano więc wygodniejsze fotele i kanapę z modelu J10. Wprawdzie są one większe i potrzebne były przeróbki, ale zapewniają więcej komfortu, a udało się je zamontować w oryginalnych mocowaniach.

Kolejnym wyposażeniem podnoszącym jakość podróży jest konsola sufitowa firmy African Outback z miejscem na CB radio (jest na wyposażeniu) i oświetleniem ledowym. Dodatkowo sprawdzono działanie wszystkich elementów i po znalezieniu problemu z silnikami opuszczającymi szyby - również je wymieniono na sprawne.

 

 

MODYFIKACJE TERENOWE

  • Opony 33" Goodyear Wrangler Duratrac (5 szt) na stalowych felgach, które w tym wzorze dodawane było do wersji LC na rynki arabskie i Afrykę
  • Wymienione zawieszenie na Dobinsons + 2" ze zwiększoną nośnością, na użycie wyciągarki i stalowego zderzaka
  • zderzak stalowy firmy UP
  • wyciągarka King One 12000 lbs (5443 kg)
  • snorkel TJM
  • bagaznik dachowy jako platforma do namiotu dachowego marki Hannibal
  • amortyzator skrętu Dobinsons

 

Obecnie auto szuka nowego właściciela. Land Cruiser to legenda trwałosci i niezawodności. Model 80, tak zadbany, z pewnością jeszcze długo będzie woził przyszłego własciciela po świecie. Link do ogłoszenia

Tekst: Ireneusz Rek, zdjecia: Kacper Nowogrodzki

 

 

GALERIA ZDJĘC

Land Cruiser FZJ80 EMSI Land Cruiser FZJ80 EMSI Land Cruiser FZJ80 EMSI Land Cruiser FZJ80 EMSI Land Cruiser FZJ80 EMSI Land Cruiser FZJ80 EMSI Land Cruiser FZJ80 EMSI Land Cruiser FZJ80 EMSI Land Cruiser FZJ80 EMSI Land Cruiser FZJ80 EMSI Land Cruiser FZJ80 EMSI Land Cruiser FZJ80 EMSI Land Cruiser FZJ80 EMSI Land Cruiser FZJ80 EMSI Land Cruiser FZJ80 EMSI Land Cruiser FZJ80 EMSI Land Cruiser FZJ80 EMSI Land Cruiser FZJ80 EMSI Land Cruiser FZJ80 EMSI Land Cruiser FZJ80 EMSI Land Cruiser FZJ80 EMSI Land Cruiser FZJ80 EMSI Land Cruiser FZJ80 EMSI