Już 2 stycznia w stolicy Paragwaju rozpocznie się kolejna edycja Rajdu Dakar. Przygotowana przez organizatorów trasa, prowadząca przez Paragwaj, Argentynę i Boliwię, ma tym razem 8 818 km, w tym 4 089 km to odcinki specjalne. Koniec wyścigu 14 stycznia w Buenos Aires. Jak co roku, wielu kierowców wystartuje w samochodach marki Toyota. Wśród nich fabryczny team Toyota Gazoo Racing RPA.

 

Toyota bierze udział w Rajdzie Dakar od jego początku w 1979 roku. Firmowego teamu producenta nie zabraknie również w tej edycji. W tym roku Toyota Gazoo Racing RPA  wprowadza do rywalizacji dwa zespoły, które będą walczyć o dakarowe zwycięstwo w zmodernizowanej wersji Hiluxa z napędem na cztery koła. Ta konstrukcja już udowodniła swoją wartość, wygrywając sześć wyścigów w tegorocznym FIA Cross-Country Rally World Cup i uzyskując dla Toyoty tytuł mistrzowski.

 

 

Samochód nr 301 będzie kierowany przez katarskiego kierowce Nassera Al-Attiyaha i francuskiego nawigatora Matthieu Baumela. W ubiegłym roku para ta zajęła drugie miejsce w rajdzie. Jednak cały ubiegły rok to pasmo zwycięstw w rajdach Cross Country za kierownicą Toyoty Hilux, uwieńczony zdobyciem Pucharu Świata. Kibice z Polski mogli zobaczyć tą parę podczas Baja Poland w Drawsku.

 

  Matthieu Baumel / Nasser Al-Attiyah

 

Drugim autem wystawionym przez Toyotę będzie Hilux z nr 302 prowadzony przez kierowcę z RPA Giniela de Villiersa i pilotowany przez Niemca Dirka von Zitzewitza. Para wygrała Dakar w 2009 roku, a w roku ubiegłym była najlepszym teamem Toyoty zdobywając 3. miejsce.

 

 Dirk von Zitzewitz / Giniel de Villiers

 

Zespół Land Cruiser Toyota Auto Body

Udział w Dakarze Land Cruiserów w klasie produkcyjnej jest częścią starań Toyoty do tworzenia coraz lepszych samochodów. W tym roku do rajdu przygotowano dwa auta serii Land Cruiser 200. Posiadają one przebudowany przednie i tylne zawieszenie oraz silnik V8 (1VD-FTV). Pojazdy zostały już z powodzeniem przetestowane w rajdach Maroko Desert Challenge oraz Silk Way Rally, gdzie przebyły łącznie prawie 10.000 mil. 

 

 

Samochód z numerem 327 będzie prowadzony przez francuskiego kierowcę Christiana Lavieille i nawigatora Jean-Pierre Garcin. Dla Lavieille jest to pierwszy rok współpracy z teamem Toyoty. W Dakarze startuje jednak już od 2006 roku i w tym czasie był zaliczany do 20 najlepszych kierowców rajdu. Garcin ma za sobą także wcześniejsze starty (od 2000 roku) i zwycięstwa w teamie Toyoty (w ostatnim rajdzie 1. miejsce w klasie).

 

Jean-Pierre Garcin / Christiana Lavieille

 

Kolejny Land Cruiser, oznaczony nr 332, będzie prowadzony przez japońskiego kierowcę Toyota Auto Body Akire Miura i francuskiego nawigatora Laurenta Lichtleuchtera. Miura po raz pierwszy uczestniczył w Dakarze jako nawigator w 2007 roku, ale jako kierowca dopiero w 2016 roku z Lichtleuchterem na prawym fotelu. Uczestniczy w wyścigach terenowych, łącząc swoją pasję z regularną pracą w Toyota Auto Body w Japonii.

 

 

 Laurent Lichtleuchter / Akira Miura

 

Polacy w Dakarze 

Toyotą Hilux jako pilot, w załodze z kierowcą z Litwy Benediktasem Vanagasem pojedzie Sebastian Rozwadowski. Na starcie pojawią się też motocykliści: Jakub Piątek, Adam Tomiczek, Maciej Berdysz i Paweł Stasiaczek. Wszyscy pojadą motocyklami KTM 450. W rywalizacji quadów ma wystąpić dwóch Polaków - Rafał Sonik, zwycięzca Dakaru w 2015 roku oraz Kamil Wiśniewski (Yamaha Raptor 700). Samochodem pojedzie Jakub Przygoński z pilotem Belgiem Tomem Colsoulem (Mini).

W załodze jadącej holenderskim samochodem ciężarowym jest Darek Rodewald, który już dwa razy - w 2012 i 2016 roku - zwyciężył w Dakarze.

 

 

Trasa tegorocznego rajdu prowadząca przez Paragwaj, Argentynę i Boliwię ma 8818 km, w tym 4089 km stanowią odcinki specjalne. Najdłuższy odcinek specjalny na 6. etapie Oruro - La Paz (7 stycznia 2017) ma 523 km.

ETAP 1 - 2 stycznia; ASUNCION -> RESISTENCIA - odcinki specjalne: 39 km, trasa całkowita 454 km

ETAP 2 - 3 stycznia; RESISTENCIA -> SAN MIGUEL DE TUCUMAN - odcinki specjalne: 275 km, trasa całkowita 812 km

ETAP 3 - 4 stycznia; SAN MIGUEL DE TUCUMAN -> SAN SALVADOR DE JUJUY -odcinki specjalne: 364 km, trasa całkowita 757 km

ETAP 4 - 5 stycznia; SAN SALVADOR DE JUJUY -> TUPIZA - odcinki specjalne: 438 km, trasa całkowita 521 km

ETAP 5 - 6 stycznia; TUPIZA -> ORURO - odcinki specjalne: 228 km, trasa całkowita 683 km

ETAP 6 - 7 stycznia; ORURO -> LA PAZ - odcinki specjalne: 513 km, trasa całkowita 772 km

DZIEŃ ODPOCZYNKU - 8 stycznia

ETAP 7 - 9 stycznia; LA PAZ -> UYUNI - odcinki specjalne: 322 km, trasa całkowita 622 km

ETAP 8 - 10 stycznia; UYUNI -> SALTA - odcinki specjalne: 492 km, trasa całkowita 892 km

ETAP 9 - 11 stycznia; SALTA -> CHILECTITO - odcinki specjalne: 406 km, trasa całkowita 977 km

ETAP 10 - 12 stycznia; CHILECTITO -> SAN JUAN - odcinki specjalne: 449 km, trasa całkowita 751 km

ETAP 11 - 13 stycznia; SAN JUAN -> RIO CUARTO - odcinki specjalne: 228 km, trasa całkowita 754 km

ETAP 12 - 14 stycznia, RIO CUARTO -> BUENOS AIRES - odcinki specjalne: 64 km, trasa całkowita 796 km

 

STRONA RAJDU:  www.dakar.com

  

GALERIA ZDJĘĆ DAKAR 2016, fot. Grzegorz Wątroba

Dakar 2016 od kuchni Dakar 2016 od kuchni Dakar 2016 od kuchni Dakar 2016 od kuchni Dakar 2016 od kuchni Dakar 2016 od kuchni Dakar 2016 od kuchni Dakar 2016 od kuchni Dakar 2016 od kuchni Dakar 2016 od kuchni Dakar 2016 od kuchni Dakar 2016 od kuchni Dakar 2016 od kuchni Dakar 2016 od kuchni Dakar 2016 od kuchni Dakar 2016 od kuchni Dakar 2016 od kuchni Dakar 2016 od kuchni Dakar 2016 od kuchni Dakar 2016 od kuchni Dakar 2016 od kuchni Dakar 2016 od kuchni Dakar 2016 od kuchni Dakar 2016 od kuchni Dakar 2016 od kuchni Dakar 2016 od kuchni Dakar 2016 od kuchni