39. edycja Rajdu Dakar przechodzi do historii. Była inna od dotychczasowych, przede wszystkim z powodu długiego pobytu na dużych wysokościach w Boliwii. Organizatorom i kierowcom dała się we znaki kapryśna pogoda, z powodu której trzeba było odwołać dwa etapy.

 

 

fot. Nani Roma / Facebook 

 

Po 13. triumf w Dakarze sięgnął w zakończonym właśnie rajdzie Stephane Peterhansel. W tym roku siódmy raz okazał się bezkonkurencyjny wśród kierowców samochodów. Wcześniej zwyciężył w tej kategorii w latach 2004, 2005, 2007, 2012, 2013 i 2016. Pozostałe wygrane notował jeszcze w latach 90. jako motocyklista. Toyocie pozostały na pociechę czwarte miejsce Naniego Romy, piąte Giniela de Villiersa. W klasie T2 najlepszy okazał się team Land Cruiser Toyota Auto Body. Land Cruiserem 200 zwyciężyli francuski kierowca Christian Lavieille i nawigator Jean-Pierre Garcin. Drugie miejsce również zajęło auto zespołu prowadzone przez Akire Miura i francuskiego nawigatora Laurenta Lichtleuchtera.

 

 

 

Dyrektor sportowy Dakaru Marc Coma zapowiadał, że będzie to najtrudniejsza edycja w historii. Chyba rzeczywiście tak było, choć tegoroczny profil trasy nie wszystkim się podobał. Start nastąpił w stolicy Paragwaju Asuncion i przez trzy dni kierowcy rywalizowali w tropikalnych upałach. Później rajdowa karawana wjechała w Andy i wraz ze wzrostem wysokości nastąpił spadek temperatury.

Z powodu opadów trzeba było odwołać dwa etapy, a kilka odcinków specjalnych skrócić. Ta edycja Dakaru była bardzo wymagająca fizycznie. Uczestnicy w ciągu dwóch tygodni musieli pokonać kilka stref klimatycznych i wysokości od zera do niemal pięciu tysięcy metrów n.p.m. Opinie na temat trasy są podzielone.

– Boliwia to świetny kraj do ścigania ze względu na entuzjazm ludzi, ale fatalny ze względu na pogodę. W środku lata zdarzają się deszcz, grad i śnieg. Jest wysoko, ludzie mają zmącone umysły, nie da się funkcjonować normalnie. To kraj dużego ryzyka dla Dakaru, ale rozumiem, że decydują względy ekonomiczne. Te odcinki rozgrywane w Boliwii nie są przyjemne – powiedział zwycięzca rywalizacji quadów sprzed dwóch lat Rafał Sonik, który tym razem zajął czwarte miejsce.

Natomiast kierowcy Mini Jakubowi Przygońskiemu, który w tej imprezie zadebiutował w 2009 roku jako motocyklista, tegoroczna edycja przypadła do gustu, przede wszystkim dlatego, że była bardzo trudna i urozmaicona. – To chyba najcięższy Dakar, w jakim startowałem. Trudny terenowo, każdy odcinek miał jakąś wymagającą partię. Do tej pory Dakary były takie, że były trzy bardzo trudne odcinki, a na reszcie się można było ścigać. Tutaj trzeba było być czujnym cały czas – podkreślił.

Do tego doszła bardzo skomplikowana nawigacja. Moim zdaniem to dobrze, bo decyduje nie tylko sprzęt, ale także umiejętności pilota. Tylko trzeba lepiej opisać road-booka. Trasa super fajna. Były trudne odcinki w Boliwii i na wydmach w Argentynie. Wiele przejazdów przez kałuże i błota, czego wcześniej nie było. Nie było nudy – dodał Przygoński, który wraz z belgijskim pilotem Tomem Colsoulem zajęli siódme miejsce w klasyfikacji generalnej.

Z kolei słów krytyki pod adresem organizatorów nie krył Jacek Czachor, który przejechał kilkanaście Dakarów jako motocyklista, a teraz był koordynatorem w Orlen Teamie. – Nie podobał mi się ten Dakar. Były zbyt długie dojazdówki, a za krótkie odcinki specjalne. Kto słyszał, żeby łączne czasy oscylowały w granicach 30 godzin. Ja pamiętam, że było to nawet 45-50 godzin. I było za mało etapów – tylko 12. Kiedyś było najmniej 14. Ale wiadomo, że każdy biwak to pieniądze. Decydujący odcinek miał być w Salcie, wszyscy się do niego przygotowywali i został odwołany – powiedział Czachor.

– Czuję, że organizatorzy mogą mieć za rok problemy z frekwencją, bo wiem, że niektórym taki profil trasy nie odpowiada. Boliwia płaci, ale to nie powinno być decydujące. Ten Dakar był rzeczywiście bardzo trudny, ale każdy jest trudny – dodał.

Jaki powinien być przyszłoroczny Dakar? – Przede wszystkim dwa razy dłuższy. Powinien trwać cztery tygodnie. Gdybym miał układać Dakar, to bym zrobił 20 tys. kilometrów przez Argentynę, Peru, Chile, Brazylię i Paragwaj. To byłby taki rajd, w którym człowiek czułby się jak w długim, spełnionym życiu. No i byłoby gorąco, tak jak na Dakarze w Afryce – wspomniał Sonik.

Bardziej afrykańskich warunków oczekiwałby też Przygoński. – Fajny byłby powrót do Peru, gdzie są mocno pustynne tereny. Boliwia jest ok, ale trzeba przez nią szybciej przejechać – podkreślił.

Tegoroczny Rajd Dakar zakończył się w sobotę uroczystym przejazdem pojazdów w Buenos Aires. Wystartowało w nim dziewięciu polskich kierowców, a ukończyło pięciu – oprócz Sonika i Przygońskiego motocyklista Paweł Stasiaczek, Kamil Wiśniewski na quadzie i Dariusz Rodewald w zespole holenderskiej ciężarówki. Wycofali się motocykliści Jakub Piątek, Adam Tomiczek i Maciej Berdysz oraz Sebastian Rozwadowski, który był pilotem litewskiego kierowcy Benediktasa Vanagasa.

 

 

DAKAR 2017 - WYNIKI (samochody) 

 

Pos. Name Mark Time variation Penalty
 1 300
  • PETERHANSEL (FRA)
  • COTTRET (FRA)

PEUGEOT

28:49:30 - -
309
  • LOEB (FRA)
  • ELENA (MCO)

PEUGEOT

28:54:43 00:05:13 -
307
  • DESPRES (FRA)
  • CASTERA (FRA)

PEUGEOT

29:22:58 00:33:28 -
305

TOYOTA

30:06:13 01:16:43 -
302

TOYOTA

30:39:18 01:49:48 -
308
  • TERRANOVA (ARG)
  • SCHULZ (DEU)

MINI

30:42:01 01:52:31 -
316
  • PRZYGONSKI (POL)
  • COLSOUL (BEL)

MINI

33:04:17 04:14:47 -
318
  • DUMAS (FRA)
  • GUEHENNEC (FRA)

PEUGEOT

33:13:31 04:24:01 -
320

TOYOTA

33:29:43 04:40:13 -
10  322
  • ABU-ISSA (QAT)
  • PANSERI (FRA)

MINI

33:43:00 04:53:30 -
11  321
  • PROKOP (CZE)
  • MINOR (AUT)

FORD

33:48:21 04:58:51 01:00:00
12  323
  • FUCHS (PER)
  • MUSSANO (ARG)

HRX

34:43:50 05:54:20 01:00:00
13  303
  • HIRVONEN (FIN)
  • PERIN (FRA)

MINI

34:45:30 05:56:00 -
14  310

TOYOTA

34:54:56 06:05:26 -
15  325
  • SCHOTT (DEU)
  • FIUZA (PRT)

MINI

36:14:02 07:24:32 -
16  338

TOYOTA

36:22:45 07:33:15 -
17  335
  • BERNARD (FRA)
  • VIGNEAU (FRA)

BUGGY

36:27:04 07:37:34 -
18  339
  • BARROS (BRA)
  • CAPOANI (ITA)

MINI

37:03:17 08:13:47 00:02:00
19  330

TOYOTA

37:17:21 08:27:51 -
20  324
  • BULACIA (BOL)
  • BUSTOS (ARG)

FORD

38:07:35 09:18:05 01:00:00
21  328

TOYOTA

39:01:12 10:11:42 -
22  334
  • ARDUSSO (ARG)
  • SCICOLONE (ARG)

RENAULT

39:18:57 10:29:27 -
23  327

TOYOTA

39:49:09 10:59:39 -
24  332

TOYOTA

41:31:50 12:42:20 -
25  383

TOYOTA

42:02:13 13:12:43 -
26  341

TOYOTA

43:45:25 14:55:55 01:51:57
27  306
  • AL RAJHI (SAU)
  • GOTTSCHALK (DEU)

MINI

43:54:04 15:04:34 12:20:00
28  364

TOYOTA

45:06:45 16:17:15 -
29  333

TOYOTA

45:08:57 16:19:27 -
30  331

TOYOTA

46:11:16 17:21:46 -
31`  370

TOYOTA

49:58:40 21:09:10 01:00:00
32  348

TOYOTA

50:56:46 22:07:16 -
33  329
  • SILVA (ARG)
  • LAFUENTE (URY)

MERCEDES

51:21:49 22:32:19 05:00:00
34  358

TOYOTA

54:03:55 25:14:25 03:00:00
35  340
  • ESTEVE (ESP)
  • VILLALOBOS (ESP)

MITSUBISHI

57:54:36 29:05:06 11:00:00
36  345
  • BLANGINO (ARG)
  • GAGLIARDI (ARG)

RAPIDO

59:52:24 31:02:54 12:00:00
37  380

TOYOTA

62:05:53 33:16:23 14:03:00
38  367

TOYOTA

65:55:00 37:05:30 15:37:00
39  344
  • MALDONADO (ARG)
  • SCHOLZ VERGNOLLE (ARG)

MERCEDES

66:03:53 37:14:23 06:33:00
40  346

TOYOTA

68:45:16 39:55:46 05:00:00
41  363

TOYOTA

68:47:24 39:57:54 12:00:00
42  362
  • TASSI (ITA)
  • CATARSI (ITA)
  • BRUFOLA CASOTTO (ITA)

FORD

68:57:35 40:08:05 11:00:00
43  347
  • CORONEL (NLD)

SUZUKI

73:51:51 45:02:21 19:20:00
44  360
  • GUTIERREZ HERRERO (ESP)
  • LOPEZ CHAVES (ESP)

MITSUBISHI

76:17:35 47:28:05 18:03:00
45  349

TOYOTA

78:10:23 49:20:53 16:31:00
46  376
  • STARIKOVICH (CYP)
  • HESKES (NLD)

DESERT WARRIOR

79:43:29 50:53:59 15:27:00
47  357
  • TARTARIN (FRA)
  • DUPLE (FRA)

LAND-ROVER

80:54:23 52:04:53 18:24:00
48  352
  • CROIZON (FRA)
  • DUPLE (FRA)

BMW

81:33:56 52:44:26 19:06:00
49  343

TOYOTA

84:40:50 55:51:20 19:00:00
50  371

TOYOTA

90:45:48 61:56:18 20:20:00
51  354
  • CORONEL (NLD)

SUZUKI

92:34:28 63:44:58 21:08:00
52  356
  • VERZELETTI (ITA)
  • CABINI (ITA)

FIAT

106:19:21 77:29:51 17:00:00
53  369
  • JATON (ARG)
  • ROLON (ARG)

ACCIONA ECO POWERED

111:21:18 82:31:48 41:00:00
 
 

 

GALERIA ZDJĘĆ

Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017