Rajd Dakar to najtrudniejszy rajd terenowy na świecie, który budzi ogromne emocje. Najwięcej uwagi skupiają zwycięzcy w klasyfikacji generalnej oraz osiągnięcia naszych rodaków. Z czysto sportowego punktu widzenia jest to zrozumiałe, jednak z drugiej strony prototypowe samochody przygotowane specjalnie na ten rajd nie mają wiele wspólnego z autami, które możemy kupić w salonie. Poza nazwą oczywiście. Żeby przekonać się, które modele najlepiej radzą sobie w ekstremalnych warunkach, warto pogrzebać trochę w statystykach i przejrzeć wyniki w klasie aut produkcyjnych T2. W tym roku w tej grupie liczył się tylko jeden model – Toyota Land Cruiser.

 

 

Toyota nie zrealizowała swoich ambicji w klasyfikacji generalnej Rajdu Dakar, jednak już po raz 4. z rzędu wygrała w klasie aut produkcyjnych. Pierwsze miejsce zajął zespół Toyota Auto Body w składzie Christian Lavieille i Jean-Pierre Garcin, prowadzący Land Cruisera VDJ200. Duet zajął 23. miejsce w klasyfikacji generalnej.

 

 

Powiedzieć, że Toyota wygrała w klasie T2 to nie powiedzieć nic. W grupie 2 (samochodów seryjnych z silnikiem Diesla) do mety dojechały wyłącznie Toyoty Land Cruiser, modele 200 z silnikiem V8 i 150. W grupie aut benzynowych rajd ukończyły dwa Fordy Raptory, jednak najszybszy Raptor znalazł się na mecie z czasem 68:57:35, o 19 godzin później od najwolniejszego Land Cruisera, który zakończył rajd z czasem 49:58:40. W stosunku do lidera klasy T2 Ford stracił 29 godzin.

W tym roku w Rajdzie Dakar uczestniczyło 79 samochodów, w tym aż 36 aut marki Toyota. W tej liczbie dominowały Hiluxy i Land Cruisery. Rajd Dakar to najtrudniejszy rajd terenowy na świecie, dlatego jego ukończenie jest dla samochodów seryjnych prawdziwym wyzwaniem. Klasa T1, czyli auta prototypowe, pokazują kunszt mechaników i projektantów, jednak o mocy, odporności i zdolnościach terenowych samochodów seryjnych świadczą wyniki w klasie T2. Od wielu lat masowo produkowane auta terenowe Toyoty, przede wszystkim Land Cruisery i Hiluxy, nie mają w tej kategorii w zasadzie żadnej konkurencji.

 

 

 

GALERIA ZDJĘĆ

Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017 Dakar 2017