Człowiek składa się w 50 – 60 % z wody, to 38-45 litrów. Nic więc dziwnego, że bez wody nie da się żyć. Utrata około 20% wody prowadzi do śmierci! Do czego dokładnie służy woda w organizmie? 

 

 

„Woda bierze udział w każdym metabolicznym procesie zachodzącym w naszym organizmie – mówi doktor Penny Wilson, dietetyk z Houston’s Memorial Hermann Ironman Sports Medicine Institute.- Transportuje ona składniki odżywcze do komórek i usuwa z nich produkty przemiany materii. Działa jak olej w aucie.”


Jej kluczową rolą jest wpływ na utrzymanie stałej temperatury ciała, dzięki niej nie dochodzi do przegrzania organizmu lub zbytniego wychłodzenia. Woda znajduje się w każdej komórce naszego ciała, ale także w przestrzeniach miedzykomórkowych, dzięki wodzie możemy widzieć, mówić (ślina), trawić a nawet myśleć.

W Polsce tylko co piąty z nas wie ile wody powinien pić dziennie. Każdego dnia bowiem tracimy 2-3 litry wody. Wydalamy ją z moczem ale także z potem oraz z wydychanym powietrzem. 20-30 % wody dostarczamy wraz z pożywieniem (im więcej owoców i warzyw w diecie tym lepiej) resztę musimy dostarczyć w płynach.

Zapotrzebowanie na wodę nie jest stałe, zależy od wielu czynników. Ważna jest płeć, wiek, pora roku a także rodzaj uprawianej aktywności fizycznej lub jej brak.
Nie oszukujmy się rajdy terenowe nie są tylko dobrą zabawą, to także duży wysiłek fizyczny, zwłaszcza latem na długiej trasie! Ważne jest by zadbać o prawidłowy bilans wodny aby uchronić się przed odwodnieniem.

 

Lekkie odwodnienie

Umiarkowane odwodnienie

Ostre odwodnienie

Utrata około 1% masy ciała

Objawy:

-pragnienie
- bóle głowy
- osłabienie i apatia
- zawroty głowy
- skórcze mięśni

Utrata około 4% masy ciała

Objawy:

- uczucie suchości w ustach
- mało elastyczna skóra
- przyspieszone bicie serca
- zmniejszone wydalanie moczu
- ospałość

Utrata ponad 10% masy ciała

Objawy:

- skrajne pragnienie
- osłabienie zdolności poznawczych
- brak moczu
- przyspieszony oddech
- zimna i lepka skóra
- zmiana tanu psychicznego

 

Podczas dużego wysiłku fizycznego a także podczas upałów tracimy nie tylko wodę, tracimy także elektrolity. Można je łatwo uzupełnić pijąc oprócz wody tzw. Napoje izotoniczne, lub wzbogacając wodę w sól lub elektrolity w saszetce (dostępne w każdej aptece). Naturalnym izotonikiem jest woda kokosowa.

Podczas wypraw w gorące strefy klimatyczne musimy pamiętać o zapobieganiu odwodnieniu i przegrzaniu organizmu, które mogą prowadzić nawet do udaru!

 

Woda kokosowa to doskonały izotonik silnie nawadniający.

Zawiera dwa razy więcej potasu niż banan. W czasie II Wojny Światowej była używana do przetoczeń gdy brakowało prawdziwej krwi ze względu na zawartość elektrolitów w proporcjach zbliżonych do składu osocza krwi. 

Woda kokosowa ma szerokie spektrum pozytywnego działania dla naszego zdrowia, jest doskonała zwłaszcza dla alergików. Mogą ją pić nawet malutkie dzieci.

 

Zacznijmy od aklimatyzacji do lokalnych warunków pogodowych, nie dopuśćmy do odwodnienia pijąc wodę co około 20 min w małych ilościach, uzupełniajmy elektrolity, zwracajmy uwagę na pierwsze objawy odwodnienia takie jak pragnienie, zmęczenie i apatia, skórcze mięśni czy  zawroty głowy. W ekstremalnych sytuacjach upał i odwodnienie może prowadzić do upośledzenia naturalnych mechanizmów regulacji temperatury ciała czyli do udaru cieplnego.

 

Udar cieplny

  • Objawy:
    - podwyższenie temp. Ciała nawet do ponad 40OC
    - zaburzenia świadomości
    - skóra jest czerwona i gorąca, ale jej suchość nie jest objawem stałym

 

  • Pomoc:
    -wezwij pomoc
    - przenieś chorego w chłodne miejsce i zdejmij nadmiar odzieży
    - skrapiaj ciało wodą najlepiej letnią aby nie obkurczać naczyń krwionośnych co ograniczyłoby usuwanie nadmiaru ciepła z organizmu. Można zastosować również okłady z letniej wody oraz wachlowanie
    -w razie konieczności utrzymuj drożność dróg oddechowych

 

  

Temperatura wewnątrz auta zaparkowanego na słońcu

w upalny, letni dzień, może osiągnąć nawet 90°C.

 

Autor: Kasia Kozak-Grosicka
Medyk 4X4