Toyota Land Cruiser J10: 1998 - 2007

 

Nowy model Toyoty serii 100 stanowił odpowiedź producenta na zapotrzebowanie rynku oczekującego od aut terenowych coraz większego komfortu, luksusu i większych osiągów. Ta pięciodrzwiowa odmiana Land Cruisera, z nadwoziem o długości 489 cm, szerokości 194 cm i wysokości 188-192 cm cieszyła się największym prestiżem, tworzonym nie tylko przez najbogatsze wyposażenie, ale także przez najmocniejsze silniki i nowinki techniczne. Dzięki temu auto przypadło do gustu nie tylko tym, którzy lubią poszaleć po wyboistych drogach, błocie, czy większym śniegu ale także i prezesom dużych firm, którzy wielkim autem dostojnie poruszają się po ulicach wielkich miast.

 


Karoseria i wnętrze

Duże rozmiary zewnętrzne pozwalały na uzyskanie ogromnej przestronności wnętrza. Land Cruiser 100 ma imponujący rozstaw osi (285 mm) i sporą przestrzeń bagażową (830/1370 l). Od swojego „mniejszego" brata, czyli modelu J120, „setka" jest dłuższa tylko o 8 cm, ale za to aż 15 cm szersza, co jest wyraźnie odczuwalne w środku dając uczucie przestronności. Wnętrze mogło być zaopatrzone w pojedyncze fotele z przodu lub fotel kierowcy i podwójne siedzisko dla pasażerów, drugi rząd jednolita lub dzielona kanapa (60/40) oraz trzeci zaopatrzony w dwa fotele lub ławeczki ulokowane wzdłuż auta. Pozwalało to na zabieranie od 5 do 10 osób.
Wyposażenie podstawowe na większości rynków obejmowało w Land Cruiserze dwie czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, klimatyzację i elektrycznie sterowane szyby oraz ABS. W bogatszych wersjach był ASR i ESP, automatyczna klimatyzacja i skórzana tapicerka.

W Polsce oferowano tylko jedną wersję wyposażeniową bez własnej nazwy, która na pokładzie miała już wszystko z wyjątkiem nawigacji (dostępna była w pakiecie z kamerą cofania)

 


Przeniesienie napędu i zawieszenie

Ogromną zmiana w setce w porównaniu do wcześniejszych modeli było zastosowanie niezależnego przedniego zawieszenia zamiast sztywnego mostu. To rozwiązanie było ukłonem w kierunku osób poszukujących komfort jazdy na szosie. Jednak stało się obiektem krytyki ze strony fanów off-roadu tym bardziej, że początkowo było główną przyczyną awarii serii 100. Rozdział napędu w tym modelu odbywa się poprzez centralny mechanizm różnicowy (stały napęd 4x4). Kierowca ma również do dyspozycji blokadę centralnego dyferencjału, reduktor oraz blokadę tylnego mostu, co umożliwia jazdę w trudniejszym terenie. Prześwit auta sięga 22 cm, a obręcze kół w podstawowej wersji mają średnicę 16 cali.

Pomimo zastosowania nietypowych jak na ówczesne czasy rozwiązań, takich jak czterotłoczkowe zaciski hamulcowe z przodu, wentylowanych tarcz na wszystkich kołach układ hamulcowy auta cechuje się niestety niską skutecznością wynikająca z dużej masy pojazdu.

 


Silniki

W Europie Land Cruiser 100 od momentu premiery w 1998 r. dysponował tylko dwoma jednostkami napędowymi - benzynową 4.7 V8 32V o mocy 235 KM (2UZ-FE) i rzędowym, sześciocylindrowym turbodieslem 4.2 24V z 204 KM (1HD-FTE). Benzynowa V8 w 2006 roku zyskała zmienne fazy rozrządu VVT oraz elektroniczne sterowanie przepustnicy dzięki czemu jego moc wzrosła do 275 KM.

Tylko do 4.2 TD oferowano skrzynię manualną, Do 2003 r. miał on cztery biegi, następnie zmieniono go na pięciobiegowy (w wersji diesel - od 2004 r.).

 


Lifting serii 100

2003 r - unowocześnienie wnętrza i dodanie przezroczystych kloszy kierunkowskazów z tyłu
2005 r - zmieniono tylne światła, w środku pojawia się nowa, estetyczniejsza konsola środkowa z ekranem u góry. Wprowadzono także zmiany w silnikach i skrzyniach biegów. Standardem stał się system stabilizacji toru jazdy i układ kontroli trakcji A-TRC.


Dla nabywców z Afryki, Australii, Ameryki Południowej i Azji zaproponowano model 105 który wyposażano w zupełnie inne podwozie, zaopatrzone w węższą ramę oraz dwa mosty sztywne. Auta te posiadały tylko podstawowe wyposażenie oraz silniki bez turbodoładowania.

 

 

Land Cruiser J100: typowe usterki i problemy

Land Cruiser J100 należy do samochodów naprawdę bezawaryjnych. Jeśli coś się psuje, lub nadmiernie szybko zużywa, prawie zawsze ma to związek z forsowną eksploatacją terenową.

  • Usterki przedniego zawieszenia w samochodach z początku produkcji.
  • Przedni dyferencjał jest dosyć delikatny, więc długotrwała jazda z blokadą międzyosiową zupełnie mu nie służy.
  • Zapieczone tłoczki w przednich zaciskach hamulcowych
  • Silniki wysokoprężne mogą wymagać wymiany pompy paliwa, zużytej turbosprężarki czy wałka rozrządu
  • Uszkodzenie sprzęgła hydrokinetycznego w automatycznej skrzyni biegów
  • Częsta konieczność wymiany takich elementów jak końcówki drążków kierowniczych
  • Problemy w zawszeniu: wymiany mogą wymagać przednie wahacze,amortyzatory, czujniki ciśnienia oleju w układzie zawieszenia hydraulicznego czy też elektryczne pompy zawieszenia, których wymiana będzie naprawdę sporo kosztować.

 

 



Na podstawie:

Alexander Wohlfarth, Legenda Land Cruisera, 2014
Tymon Grabowski, Używana Toyota Land Cruiser J100 (1998-2008) www.magazynauto.pl
Mariusz Dobosz, "Land Cruiser 100", www.motofakty.pl
Michał Lisiak, "Toyota Land Cruiser J100. Typowe usterki. Poradnik kupującego." www.furora.tv

 

Auta opisane na stronie

HDJ100 - Mirka 

HDJ100 - Tomek

HDJ100 - Mopar

HDJ100 - Michała Reja

 

Instrukcja obsługi