Toyota Land Cruiser J2/J3: 1955 - 1960

Początkowe mniejsze od oczekiwanego zainteresowanie służb mundurowych pierwszym modelem Toyoty Jeep/Land Cruiser BJ spowodowało przesuniecie prac rozwojowych nad konstrukcją od surowej, użytkowej w kierunku auta bardziej komfortowego, użytecznego dla zwykłego odbiorcy. Wyniki przedstawiono w sierpniu 1955r. Zaproponowano wówczas nabywcom zupełnie nową konstrukcję, która z poprzednikiem wspólny miała tylko silnik. Zadbano przede wszystkim o wygodę kierowcy i pasażera. Powiększono przestrzeń wewnątrz, fotele z przodu odsunięto od siebie, deskę rozdzielczą zaopatrzono oprócz prędkościomierza również we wskaźniki napięcia, temperatury płynu chłodzącego, poziomu paliwa a nawet ciśnienia płynu hamulcowego. Co ciekawe jako opcja dodatkowa dostępna była również klimatyzacja …

 

Celem poprawy komfortu jazdy postawiono na wydłużone pióra resorów, których zarazem użyto mniej. Dodatkowo zastosowano gumowe elementy tłumiące wibracje przenoszone do kabiny. Zdecydowano się też na usztywnienie ramy nośnej dzięki czemu przyjmowała on na siebie większość drgań, które odtąd nie przenosiły się już na nadwozie.

 

Zyskała również stylistyka karoserii. Prostą, kanciastą, bryłę o militarnych korzeniach przeprojektowano, dodając zaokrąglenia, bardziej rzeźbiona pokrywę silnika, nowy przód ze stylowym grillem i zintegrowanymi lampami. Pojawiający się wówczas stylistyka karoserii przyjęła się na tyle, ze przeniesiono ja do następcy serii 40 a ta produkowana była do połowy lat 80-tych.

 

Do napędzania nowego modelu Land Cruisera model BJ25 początkowo użyto jednostki już znanej z Toyoty Jeep BJ. Jednak już w listopadzie 1955 r auta zaopatrzono w nowy motor oznaczony jako F (pojemność 3 878 cm3, 95 KM) montowany wcześniej w samochodzie wojskowym FQ oraz w pojazdach straży pożarnej. Wyposażony w ten silnik model FJ21 zyskał większą moc i moment obrotowy. Wkrótce został on zastąpiony modelem FJ 25, z krótkim rozstawem osi i miękkim dachem. Była to najpopularniejsza i wyprodukowana w największej ilości egzemplarzy wersja Land Cruisera serii 20/30.

Tak jak w poprzedniku moc silnika i niskie przełożenie na pierwszym biegu uznano za wystarczającą do jazdy terenowej i nie wyposażano auta w przekładnie redukcyjną.

 

 

 

Modele serii 20/30 odniosły ogromny sukces eksportowy. Np w roku 1957 ponad 1/3 wszystkich aut wyprodukowanych w kraju Kwitnącej Wiśni i sprzedanych poza Japonią stanowiły właśnie Land Cruisery (2502 z 6551 szt aut wszystkich marek). Uruchomiono również pierwszą fabrykę poza Japonią (Brazylia, San Paulo, 1958 r).

 

Produkcje modelu przerwano w końcu roku 1959 po zbudowaniu łącznie 8459 egzemplarzy serii 20. W następnym roku z fabryk wyjechało jeszcze 60 szt modelu przejściowego FJ35V zanim został on całkowicie zastąpiony modelami serii 40 (poza Brazylią gdzie długo jeszcze wytwarzano Toyota Bandeirante TB25L).

 

FJ35V

 

Wersje serii 20/30 

 

BJ25            Długość 3838mm, rozstaw osi 2285mm, miękki dach, 08/1955-1957
BJ26   Długość 3838mm, rozstaw osi 2285mm, miękki dach, wersja z napędem na tylną oś
BJ28   Długość 4196mm, rozstaw osi 2285mm
FJ21   Długość 3838mm, rozstaw osi 2285mm, miękki dach, 08-09/1955
FJ24JA   Długość 4200mm, rozstaw osi 2430mm
FJ25   Długość 3838mm, rozstaw osi 2285mm, podłuzne lub poprzeczne ławki, miękki dach, 09/1955-1959
FJ25V   Długość 3838mm, rozstaw osi 2285mm, twardy dach, 1956-1960
FJ25 pickup   Rozstaw osi 2285mm, 08/1956-1960
FJ26   Długość 3838mm, rozstaw osi 2285mm, wersja z napędem na tylną oś
FJ27   Długość 3838mm, rozstaw osi 2285mm, wersja z napędem na tylną oś
FJ28   Długość 4225mm, rozstaw osi 2430mm, miękki dach, 1955-1960
 FJ28V   Długość 4195mm, rozstaw osi 2430mm, twardy dach, trzeci rząd siedzeń, 1956-1960
 FJ28VA   Długość 4195mm, rozstaw osi 2430mm, 2 drzwiowy station wagon, 1958-1959
 FJ28LVA   Rozstaw osi 2430mm, 4 drzwiowy station wagon, 1958-1959 
 FJ29   Długość 4225mm, rozstaw osi 2430mm, wersja z napędem na tylna oś
 FJ35V   Rozstaw osi 2650mm, 09/1960-11/1959 
     

 

 

 Autor: IR

Na podstawie: www.toyota-global.com

Alexander Wohlfarth, Legenda Land Cruisera, 2014