Toyota Land Cruiser J4: 1960 - 1986

 

Wprowadzone do produkcji w 1960r modele 40 serii Land Cruisera niewiele różniły się od poprzedzających je aut typu 20/30. Zaproponowane zmiany w wyglądzie zewnętrznym były kosmetyczne: m.in. nowa maskownica z przodu integrująca reflektory i grill, przednie kierunkowskazy przeniesione na błotniki, bardziej prostokątne nadkola z tyłu, detale takie jak lusterka, progi, klamki. Jednak to 40-ki zostały zapamiętane i polubione przez tysiące użytkowników na świecie. Stało się tak, gdyż to wraz z tym modelem Land Cruiser stał się naprawdę globalnym autem, sprzedawanym na całym świecie. Nie bez znaczenia miał również fakt bardzo długiego czasu produkcji (26 lat) jak i ogromna niezawodność i trwałość która zapamiętali użytkownicy tego modelu.

 

Nowością w stosunku do poprzednika było dodanie do układu napędowego reduktora, co poprawiło dynamikę jazdy w terenie. Wzmocniono również silniki serii F ze 105 KM w FJ25 do 125 KM, a później nawet do 130 KM na rynku japońskim w FJ40.


Po kryzysie paliwowym z roku 1973 do Land Cruisera zaproponowano również silniki diesla o mniejszej pojemności (2977 cm3, 76KM) zaadaptowane z lekkich ciężarówek Dyna i busów Coaster. Mimo, że mniejsze od typu F nadal wyróżniały się pojemnością i możliwościami w stosunku do konkurencji stosującej w swych pojazdach silniki mniejsze niż 3 litrowe. Poza tym konstrukcja Toyoty była bardzo nowatorska, silniki diesla (typ B) dysponowały np. systemem EDIC, który automatycznie wyłączał świece żarowe i rozrusznik lub zatrzymywał silnik po przekręceniu kluczyka w stacyjce.

 

W 1972 r na wyposażenie wersji przedłożonych LC trafiła nowa jednostka wysokoprężna oznaczona symbolem H, o pojemności 3576 cm3 i sześciu cylindrach.

 

Pierwszym Land Cruiserem z serii był FJ40 z miękkim dachem do którego w 1961 r dołączył model FJ40V z dachem twardym, niewielkimi bocznymi oknami i większymi drzwiami. Przez 26 lat produkcji z fabryk Toyoty wyjechało ponad milion egzemplarzy czterdziestek w różnych odmianach i rozstawach osi. Jego montaż zatrzymano w Japonii dopiero 1984 a wersje przedłużone budowano jeszcze do 1986 r.

 

 

 

 

 

 

 Wersje serii 40

 

BJ40

Dach miękki/twardy.

Rozstaw osi 2285 mm.

Silnik B, wolnossący, 2977 cm3, 76 KM

BJ41

Dach miękki/twardy.

Rozstaw osi 2285 mm.

Silnik 2B, wolnossący, 3186 cm3, 84 KM

BJ42

Dach miękki/twardy.

Rozstaw osi 2285 mm.

Silnik 3B, wolnossący, 3431 cm3, 90 KM

BJ43

Dach miękki.

Rozstaw osi 2430 mm.

Silnik B, wolnossący, 2977 cm3, 76 KM

BJ44

Dach miękki/twardy.

Rozstaw osi 2430 mm.

Silnik 2B, wolnossący, 3186 cm3, 84 KM

BJ45

Dach miękki/twardy.

Rozstaw osi 2950 mm.

Silnik 3B, wolnossący, 3431 cm3, 90 KM

BJ46 

pickup

Rozstaw osi 2950 mm.

Silnik 3B, wolnossący, 3431 cm3, 90 KM

BJ46

Dach miękki/twardy.

Rozstaw osi 24305 mm.

Silnik 3B, wolnossący, 3431 cm3, 90 KM

HJ45

Dach miękki/twardy.

Rozstaw osi 2950 mm.

Silnik H, wolnossący, 3576 cm3, 90 KM

HJ45

pickup

Rozstaw osi 2950 mm.

Silnik H, wolnossący, 3576 cm3, 90 KM

HJ45

do zabudowy

Rozstaw osi 2950 mm.

Silnik H, wolnossący, 3576 cm3, 90 KM

HJ47

Dach miękki/twardy.

Rozstaw osi 2950 mm.

Silnik 2H, wolnossący, 3980 cm3, 103 KM

HJ47

pickup

Rozstaw osi 2950 mm.

Silnik 2H, wolnossący, 3980 cm3, 103 KM

HJ47

do zabudowy

Rozstaw osi 2950 mm.

Silnik 2H, wolnossący, 3980 cm3, 103 KM

FJ40

Dach miękki, otwór drzwiowy starczego typu z zaokrągleniami na dole

Rozstaw osi 2285 mm.

Silnik F, 3978 cm3, 125 KM

FJ40

Dach miękki, otwór drzwiowy, standardowy, z ostrymi narożnikami na dole.

Dach twardy.

Rozstaw osi 2285 mm.

Silnik F, 3978 cm3, 125 KM

FJ40

Dach miękki/twardy.

Rozstaw osi 2285 mm.

Silnik 2F, 3978 cm3, 135 KM

FJ42

Dach miękki,.

Napęd tylko na tylna oś.

Rozstaw osi 2285 mm.

Silnik F, 3978 cm3, 125 KM

FJ43

Dach miękki.

Rozstaw osi 2430 mm.

Silnik F, 3978 cm3, 125 KM

FJ43V

2 drzwiowy station wagon.

Rozstaw osi 2430 mm.

Silnik F, 3978 cm3, 125 KM

FJ45

Dach miękki/twardy

Rozstaw osi 2950 mm.

Silnik 2F, 3978 cm3, 135 KM

FJ45

pickup SWB

Pickup (krótszy)

Rozstaw osi 2650 mm.

Silnik F, 3978 cm3, 125 KM

FJ45

pickup

Pickup (dłuższy)

Rozstaw osi 2950 mm.

Silnik F, 3978 cm3, 125 KM

FJ45

pickup

Pickup 

Rozstaw osi 2950 mm.

Silnik 2F, 3978 cm3, 135 KM

FJ45V

2 lub 4 drzwiowy station wagon.

Rozstaw osi 2650 mm.

Silnik F, 3978 cm3, 125 KM

FJ45

do zabudowy

Rozstaw osi 2950 mm.

Silnik F, 3978 cm3, 125 KM

FJ45

do zabudowy

Rozstaw osi 2950 mm.

Silnik 2F, 3978 cm3, 135 KM

 

 

 

Autor: IR

Linki: 

klasyki.auto-swiat.pl

Foreign Toyota

Toyota Global

Alexander Wohlfarth, Legenda Land Cruisera, 2014

 

Auta opisane na stronach LandCruiser.pl

 

BJ42 - na wyprawę

BJ40 - na co dzień Rafała Wesołowskiego

FJ45L - pikap po odbudowie Zbigniewa Nowosielskiego

FJ40 - Leszka Liszewskiego

FJ40 - kolekcjonerski egzemplarz Marka 

UZJ40 - Pawła Śliwy po odbudowie 

FJ40 Zbigniewa Nowosielskiego po renowacji

FJ40 na czterdzieste urodziny Arka

BJ45LP z kolekcji Infinitum Classic Car Club