Toyota Land Cruiser J6: 1980 - 1989

 

Seria J6 wyznaczyła na długie lata kierunek rozwoju Land Cruisera. Po raz pierwszy priorytetem dla konstruktorów było stworzenie mniej auta terenowego a bardziej o atrakcyjnym wnętrzu i wyglądzie zewnętrznym (pierwszy model Land Cruisera pozbawiony niezależnych błotników przednich). Rozważano nawet zastosowanie niezależnego zawieszenia z przodu ale ostatecznie przeważyła idea budowy auta o jak najlepszych zdolnościach terenowych.

 

Stało się tak, ponieważ na najważniejszym wówczas dla Land Cruisera rynku amerykańskim, japońskie auto musiało zaproponować coś więcej niż modele konkurencji i dużo więcej niż oferował dotychczasowy FJ55V. Po nowym modelu Toyoty oczekiwano więcej komfortu i więcej cech wspólnych z samochodami typu kombi, bardzo wówczas popularnymi w USA.

 

Zaproponowana w 1980 r. nowa konstrukcja oferowała użytkownikom pudełkowata karoserię która kryła bardzo obszerne, luksusowo wyposażone wnętrze. Przede wszystkim uwagę zwraca brak w środku widocznych elementów blaszanych. Pojawia się natomiast atrakcyjna deska rozdzielcza z regulowanymi nawiewami, materiałowa tapicerką i podsufitka, pluszowe boczki drzwi, spryskiwacze reflektorów, oddzielne ogrzewanie tylnych miejsc, automatycznie zwijane pasy, lusterko wsteczne z trybem nocnym i wiele innych rozwiązań typowych raczej dla osobówek niż terenowego twardziela.

 

W podwoziu nowy model Land Cruisera przejął znane już wcześniej rozwiązania: podłużnicową ramę, sztywne osie, resory piórowe, napęd na tylne koła z dołączanym przodem, ręcznie blokowane piasty kół przednich, reduktor. Dodano natomiast poprzeczny drążek stabilizacyjny z przodu i miększe pióra w resorach.

 

Do napędu wykorzystano początkowo silnik benzynowy 2F oraz diesla 3B, potem jeszcze diesla 2H. W listopadzie 1984r. dodano do oferty silnik 3F a w październiku 1985r. 2H z turbodoładowaniem (12H-T).

 

Pierwszą bardziej widoczną modyfikację modelu polegającą na podwyższeniu linii dachu o 100mm wprowadzono w październiku 1982r. Jedyną większa modernizacje przeprowadzono dopiero w 1988r. Zmieniono wówczas okrągłe lampy na podwójne, prostokątne.

  

Autor:IR

Linki

J6 wg Mariusza Rawedy "kilometr.pl"

J6 na stronach Toyoty

Alexander Wohlfarth, Legenda Land Cruisera, 2014