Toyota Land Cruiser J7 LD: 1984 - 1996

 

 

W 1985 roku pojawiła się wersja J70 o nazwie Bundera (krótki) i Prado (średni i długi rozstaw osi). Była to propozycja dla osób nie wybierających się często w teren a ceniących sobie wygodę i komfort. Zasadnicza różnica w budowie polegała na układzie przeniesienia napędu. Zastosowano tu mosty napędowe z Toyoty Hilux a resory piórowe zastąpiono przy wszystkich kołach sprężynami śrubowymi. Do napędu użyto zaś słabszych, mniejszych silników, gdyż w założeniu auta te nie potrzebowały ogromnego momentu obrotowego przydatnego do jazdy w terenie.

 

Nadwozia wersji HD i LD niewiele się od siebie różniły. Praktycznie tylko z przodu auta były zauważalnie inne. W LD zastosowano mniejsze błotniki, kierunkowskazy wbudowano w przedni grill, zakładano mniejsze zderzaki a z przodu nie widać było przerwy pomiędzy zderzakiem a karoserią.

 

Rodzaje nadwozi wersji Light Duty:

 

krótki rozstaw osi (2310 mm). Oznaczano je symbolami 70, później 71 i zaopatrywano w nadwozia zamknięte jak i otwarte z miękkim dachem i składana szybą.

średni rozstaw osi (2600 mm) w modelach 73 i 74. W odmianie tej istniała możliwość wyposażenia auta w zdejmowany Hard Top określany jako FRP (Fibre Reinforced Plastic). 

rozstaw półdługi (2730 mm) zaproponowany jako nowość w 1990 r (modele 77 a później 76). Wraz z tym podwoziem, pierwotnie skonstruowanym właśnie dla wersji light duty producent oferował pierwsze 5 drzwiowe nadwozie w serii 70.

 

Produkcję modelu zakończono w 1996 roku, gdy na rynku zadebiutował nowy model Prado serii J90.

 

Modyfikacje

 

Wraz z wprowadzeniem wersji semi (półdługiej) w roku 1990 zmianie uległo wiele elementów modelu. Dotyczyło to zarówno wyglądu jak i elementów konstrukcyjnych (zestawienie zmian na końcu artykułu). Zewnętrznie różnice widać przede wszystkim w zmienionym przodzie auta:

- zaokrąglona pokrywa silnika,

- prostokątne reflektory głęboko osadzone w plastikowym grillu,

- ukośnie zachodzące na rogi kierunkowskazy

 

 

Różnice w wersji przed i po liftingu w 1990 r (link):

- zderzak przedni wraz z mocowaniami
- reflektory przednie
- rama
- wahacze przednie oraz tylne (ucho przy ramie nie szpilka)
- chyba większa przekładnia kierownicza po 90' ale nie jestem pewien.
- amortyzatory przednie oraz tylne (inne mocowania, przed 90 z tyłu lewy i prawy)
- sprężyny przednie, tylne podobne ale inne charakterystyki
- inne łączniki stabilizatora oraz stabilizator.
- plastikowa osłona skrzyni biegów i reduktora
- inne pochwy mostów
- inne zwrotnice ( większe po 90' a na pewno po 93')
- inne tarcze hamulcowe
- inne cylinderki hamulcowe
- inne bębny hamulcowe (w zależności od wersji)
- przełożenia w mostach w zależności od rynku oraz wersji
- inne drążki i końcówki kierownicze
- kierownica
- gdzie indziej włączanie przedniego napędu (przycisk)
- inna tapicerka
- inne rączki do zamykania drzwi wewnątrz
- inny schowek na drzwiach
- inny odcień szarych plastików
- po 90' pojawiły sie plastiki w zależności od wesji pomiędzy fotelami kierowcy i pasażera.
- inna gałka dźwigni zmiany biegów
- troszke może być inny design rysunków na przyciskach
- tylny znaczek na drzwiach
- drobne różnice w skrzyni biegów (przełożenia w zależności od silnika, inaczej usytuowane czujniki wstecznego)
- inny silnik (kolejna ewolucja)
- niższa poduszka skrzyni biegów przed 90'
- inna puszka filtra powietrza
- inna rura dolotowa do turbo
- inna chłodnica
- pompa hamulcowa aluminiowa nie żeliwna
- inna pompa wysprzęglika oraz wysprzęglik
- inny układ wydechowy
- inne sterowanie kierunkowskazami (całkowicie inne kostki pod kierownicą)
- a w związku z tym inna wiązka elktryczna (częściowo)
- chyba też oświetlenie tylnej rejestracji

 

LINKI:

www.toyota-global.com

Foregein Toyota