Toyota Land Cruiser J8: 1990 - 1997 

Kluczem do opracowania serii J8 były hasła: „zaawansowanie” i „najwyższa jakość”. Jednak to niespotykana w innych samochodach kombinacja solidności budowy i trakcji w terenie, w połączeniu z komfortem jazdy, przesądziły o doskonałym przyjęciu nowego modelu na wszystkich kluczowych dla Land Cruisera rynkach.

Rok 1989 przyniósł ewolucyjne zmiany zmierzające do poprawy komfortu jazdy. Miało to bezpośredni związek z faktem, że seria J6 coraz częściej służyła wyjazdom rodzinnym oraz jako pojazd miejski, niż maszyna off-roadowa. Taka tendencja wymusiła zmianę charakterystyki auta. W takich realiach rynkowych lądował kolejny model Land Cruisera – “osiemdziesiątka”. Jej zadaniem było wyznaczenie nowych standardów rynku 4x4, zarówno na polu technologii, jak i luksusu. Nowa terenówka przypominała z przodu samochód osobowy, ale szerokie opony i poszerzone błotniki sprawiały wrażenie potężnego pancernika, który przypadkiem zawędrował na ląd. Taki wygląd stanowił zerwanie z tradycją japońskich 4x4. Zerwano z wyglądem, ale pozostawiono wszystkie dobre cechy użytkowe - wciąż było tu mnóstwo miejsca do zamocowania sprzętu telekomunikacyjnego czy dodatkowych akcesoriów na dachu.

 

Samochód był spory, miał 5 metrów długości i 2 metry szerokości. Do wyboru proponowano trzy silniki: benzynowy 3F-E oraz wysokoprężne 1HZ i turbodoładowany 1HD-T o pojemności 4 163 cm3 i mocy 165 KM. Poza jednym wyjątkiem, wszystkie modele oferowano z zawieszeniem na sprężynach śrubowych oraz układem napędowym full time 4x4. Zgodnie z obowiązującymi trendami proponowano też nadal najwyższy standard wyposażenia w modelu VX.

 

Silnik 3F-E zastąpiono w 1992 roku nowym 1FZ-FE z podwójnym wałkiem rozrządu w głowicy. Nowy silnik miał sześć cylindrów, pojemność 4 476 cm3 i moc 215 KM. Tak wyposażoną „osiemdziesiątkę” oznaczano FZJ80G. Trzy lata później do gamy modeli dodano HDJ81V z silnikiem diesla nowej generacji, z czterema zaworami na cylinder. Nowy silnik oznaczono 1HD-FT. Miał 4 163 cm3 pojemności i osiągał 170 KM mocy. W ofercie pojawił się też przystosowany do przebudowy na camper model Active Vacation. Jego zaletą była możliwość rejestracji w niskim przedziale podatkowym i ubezpieczeniowym.

 

Rok 1996 przyniósł seryjne zastosowanie ABS i poduszek powietrznych we wszystkich modelach oraz poszerzenie nadwozia dla wszystkich wersji poza standardową GX. „Osiemdziesiątka” rosła w oczach i zyskiwała na wyposażeniu aż do 1998 roku, kiedy została zastąpiona modelem serii J10. Trzeba przyznać, że przejście na nowy model odbyło się w okresie kiedy „osiemdziesiątka” przyciągała wciąż wielu nabywców. Na szczęście okazało się, że zwiększenie wygody podróżowania Land Cruiserem znów nie odbyło się kosztem jego terenowych możliwości. Właśnie za wierność ideałom te samochody są tak lubiane.

 

Przejście z serii J6 na J8 stanowiło poważniejszą zmianę niż w przypadku zmiany z serii J5 na J6. Ogrom zastosowanych nowych technologii sprawił, że zmiana była tym razem rewolucyjna. „Osiemdziesiątka” pozostała w produkcji przez około 9 lat. W tym czasie zmodernizowano wszystkie silniki służące do jej napędu. W układzie napędowym dołożono centralny mechanizm różnicowy, a wszystkie modele z gamy poza jednym dysponowały full-time 4x4. Przełączanie trybów pracy napędu odbywało się za pomocą przełącznika na tablicy przyrządów. Z kolei sterowanie trybu pracy reduktora następowało poprzez dźwignię na tunelu środkowym. Reduktor HF2A miał sterowanie elektroniczne załączające centralny mechanizm różnicowy, a więc można było z niego korzystać nawet w trybie part-time 4x4. Dodatkowo, można było zamówić blokady mechanizmów różnicowych obu mostów, co sprawiało, że nie było praktycznie drogi, na której Land Cruiser nie dałby sobie rady.

 

W zawieszeniu resory piórowe zastąpiono sprężynami śrubowymi, na czym zyskały komfort jazdy i sterowalność auta. Przednią oś dodatkowo wspierały trzy wahacze, a tylną aż pięć. Każdy z wahaczy pracował na tulejach metalowo-gumowych, co gwarantowało precyzję prowadzenia i skutecznie tłumiło wibracje pracujących elementów zawieszenia.

 

 

LINKI:

Mariusz Rawenda KILOMETR i jego 80-ka (link)

LC 80 na wp.pl (link)

LC 80 na Topspeed.com (link)

Toyota Global 

LC 80 na www.sleeoffroad.com

www.wterenie.pl - porównanie LC100 i 80

80-ka po australijsku - www.4wdingaustralia.com

80-ki - konwersja na pikapa (Australia) - galeria zdjęć

 

Auta opisane na stronach LandCruiser.pl

HDJ80 w opinii użytkownika

HDJ80 Darka Wątroby 

HZJ80 Karola z zespołu Miąższ