Toyota Land Cruiser J9: 1996 - 2002

 

Rosnące zapotrzebowanie na przyjazne użytkownikom samochody z napędem na cztery koła spowodowało gwałtowny rozwój rynku osobowych terenówek. Zrodzony w tym trendzie Mitsubishi Pajero okazał się szczególnie groźnym rywalem dla modeli Toyoty, która w krótkim czasie odpowiedziała serią J9 Prado.

 

W roku 1996 J7 LD przeszła serię zmian, z której powstał zupełnie nowy model, nazwany J9 Prado. Charakterystyczne dla tego auta było to, co cały czas towarzyszyło Land Cruiserowi - mocna konstrukcja i unikalna stylizacja. W zestawieniu z mniejszym silnikiem i sklasyfikowany jako pojazd lekki, z wizerunkiem niedostatków mocy, ten model nie cieszył się w Japonii popularnością i nie wytrzymywał jednak konkurencji serii J8.

 

J9 był przełomowy pod względem przedniego zawieszenia. Zrezygnowano ze sztywnego mostu na rzecz zawieszenia niezależnego, a rozwiązania techniczne przejęto z modelu 4Runner. Dodatkowo J9 miał stały napęd na 4 koła, co również znacząco odróżniało go od poprzednika. Do dyspozycji były silniki: benzynowy 5VZ-FE i wysokoprężny 1KZ-TE z intercoolerem, a na wybranych rynkach również diesel 5L. W roku 1997 do gamy Prado dodano silnik benzynowy 3RZ-FE z dwoma wałkami rozrządu w głowicy i czterema zaworami na cylinder. Przy pojemności 2 693 cm3 osiągał moc 150 KM. 

 

Rok 1999 to kosmetyczne zmiany nadwozia Prado, ale również premiera znanych z Lexusa zegarów typu Optitron. W tabeli opcji elektronicznych znalazły się też systemy aktywnej kontroli trakcji i stabilizacji pojazdu. Od tego rocznika można też było zamawiać auta z automatyczną skrzynią biegów. Na progu trzeciego tysiąclecia Prado (rok 2002) otrzymało nowy silnik wysokoprężny 1KD-FTV z wtryskiem bezpośrednim oraz intercoolerem. Ten czterocylindrowiec o pojemności 2 982 cm3 rozwijał moc 170 KM i stanowił znaczący krok nie tylko na drodze do ograniczenia spalania, ale również zmniejszenia emisji szkodliwych substancji i hałasu. W tym roczniku do nowego napędu dodano również fabryczny immobiliser, jako że kradzieże samochodów stały się w Japonii dokuczliwą plagą.

 

Instrukcja obsługi

 

Auta opisane na stronie:

J95 na wyprawę

Biała J95