Toyota RAV4: 1994-20..

Hybrydowa Toyota RAV4

Kiedy w 1994 roku Toyota zaprezentowała na Salonie Samochodowym w Genewie model RAV4, auto wywołało niemałe zainteresowanie. Niewielu mogło się jednak spodziewać, że ten samochód całkowicie zrewolucjonizuje motoryzację, stworzy nowy segment i stanie się pierwszym kompaktowym SUV-em w historii. Zobacz, jak zmieniał się ten model na przestrzeni lat i co czyni każdą z jego generacji wyjątkową.

RAV4 IV 2012-2018

Aktualna generacja Toyoty RAV4 zadebiutowała 2012 roku na Salonie Samochodowym w Los Angeles. Trzy lata później samochód poddano wyraźnemu faceliftingowi, czyniąc wygląd jego nadwozia nie tylko bardziej nowoczesnym i dynamicznym, ale również spójnym stylistycznie z innymi autami najnowszej oferty japońskiego producenta.

Bagażnik Toyoty RAV4

RAV4 - auto dla rodziny

Wymiary nowej Toyoty RAV4 pozwalają przyporządkować to auto do segmentu średnich SUV-ów. Długość RAV4 czwartej generacji wynosi 4570 m, szerokość 1840 m, wysokość 1660 m, a rozstaw osi – 2660 m. Auto wyposażono równie w bagażnik o pojemności od 547 do 1746 l. Te liczby przekładają się dużą ilość przestrzeni we wnętrzu, nawet na tylnej kanapie i czynią z RAV4 SUV-a chętnie wybieranego rodziny. Mimo nie najmniejszych rozmiarów auto Toyoty pozostaje jednak łatwe w prowadzeniu, nawet w miejskich warunkach. Jego promień skrętu wynosi 5,3 metra - tyle, co w wielu popularnych hatchbackach.

Toyota RAV4 tylna kanapa

Hybrydowy SUV

Toyota RAV4 jest dostępna na polskim rynku w trzech wersjach silnikowych. Najmocniejsza z nich to odmiana 2,5 Hybrid, wyposażona w 2,5-litrowy motor benzynowy pracujący w oszczędnym cyklu Atkinsona i silnik elektryczny oraz bezstopniową przekładnię E-CVT. Łączna moc takiego układu wynosi 197 KM i czyni to ponad 1600-kilogramowe auto jednocześnie całkiem dynamicznym i oszczędnym. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje hybrydowemu SUV-owi tylko 8,3 s, a jego średnie zużycie paliwa wersji z napędem na przednią oś wynosi 5,1 l/100km.

Drugą opcją jest silnik benzynowy 2.0 Valvematic, który wytwarza moc 152 KM. Ta jednostka występuje z ręczną przekładnią, a także automatyczną, bezstopniową skrzynią biegów Multidrive S. W ofercie znajduje się również 2-litrowy diesel D-4D o mocy 143 KM, dostępny wyłącznie z manualną skrzynią biegów i napędem na przednie koła.

Hybrydowa Toyota RAV4 4. generacji

Napęd 4x4 w nowej Toyocie RAV4

Aktualna Toyota RAV4 jest oferowana z napędem na przednią oś i dwoma rodzajami napędu 4x4. Pierwszy z nich jest dołączany poprzez wielopłytkowe sprzęgło elektromagnetyczne, sterowane przy pomocy komputera, odczytującego m.in. informacje o zmianach przyczepności auta, pozycji kierownicy i pedału przyśpieszenia. Pozwala on również na stałe załączenie napędu na cztery koła do prędkości 42 km/h, przy użyciu przycisku umieszczonego w kabinie. Drugi to inteligentny system E-Four, występujący wyłącznie w odmianie hybrydowej SUV-a. W tym rozwiązaniu przednie koła są wprawiane w ruch przez układ hybrydowy, a tylną oś napędza dodatkowy silnik elektryczny. Tutaj również sterowaniem zajmuje się inteligentny komputer, nie ma jednak żadnego mechanicznego połączenia pomiędzy osiami. System E-FOUR daje dodatkową korzyść - w takiej wersji samochód może holować przyczepę o masie do 1650 kg.

Bezpieczny SUV

RAV4 może poszczycić się również dobrymi wynikami w zakresie bezpieczeństwa. Auto otrzymało pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP, a na dodatek dysponuje pakietem zaawansowanych systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense, korzystającym z kamery i radaru fal milimetrowych. Pakiet zawiera układy automatycznego hamowania zapobiegającego kolizjom, który wykrywa pieszych, rozpoznawania znaków drogowych, ostrzegania przez niezamierzoną zmianą pasa ruchu, automatycznych świateł drogowych, wykrywania zmęczenia kierowcy i aktywny tempomat.

Wnętrze Toyoty RAV4 4 generacji

Nowoczesne rozwiązania na pokładzie

SUV-a Toyoty wyposażono również w szereg innych rozwiązań ułatwiających bliższe i dalsze podróże. Na pokładzie znajdziemy czujniki parkowania, system kamer pokazujących w widoku 360 stopni to, co dzieje się wokół pojazdu, podgrzewanie tylnej kanapy, układ bezdotykowego otwierania pokrywy bagażnika czy system stabilizacji toru jazdy przyczepy. We wnętrzu znajdziemy również system multimedialny Toyota Touch 2 z 7-calowym ekranem dotykowym.

Podobnie jak wcześniejsze generacje, Toyota RAV4 osiągnęła wielki sukces rynkowy. W 2017 roku to auto Toyoty było piątym najpopularniejszym samochodem na świecie i jednocześnie najchętniej kupowanym SUV-em. Rynek motoryzacyjny docenił również niezawodność tego auta. Pod koniec 2016 w swoim rankingu renomowana organizacja Consumer Reports uznała RAV4 za najbardziej niezawodne auto na amerykańskim rynku w segmencie kompaktowych SUV-ów.

RAV4 III (2005-2012)

Toyota RAV4 trzeciej generacji została zaprezentowana w 2005 roku na Salonie Samochodowym w Genewie. Samochód otrzymał bardziej smukłe nadwozie w porównaniu do poprzednika. Zostało ono jeszcze dodatkowo udoskonalane w wyniku dwóch faceliftingów, które przeprowadzono w 2008 i 2010 roku.

Toyota RAV4 3. generacji

Amerykański znaczy większy

RAV4 trzeciej generacji był znacznie większy od wcześniejszych odsłon modelu. Auto było dostępne w dwóch rozmiarach – podstawowym, kierowanym na rynek europejski i azjatyckim oraz powiększonym, stworzonej z myślą o odbiorcach w USA i Australii. Europejska, pięciomiejscowa Toyota RAV4 trzeciej generacji miała 1815 mm szerokości, 1720 mm wysokości, długość od 4395 do 4445 mm i rozstaw osi wynoszący 2560 mm. Bagażnik w tej odsłonie liczył od 465 do 1552 l pojemności (przy złożonych siedzeniach). W wydaniu przeznaczonym na rynki amerykański i australijski wymiary auta to 1855 mm szerokości, 1755 mm wysokości, 2660 mm rozstawu osi i 4600 mm długości. Auto było również dostępne w odmianie 7-osobowej. Zrezygnowano jednak z kontynuowania produkcji wariantu 3-drzwiowego.

Toyota RAV4 z silnikiem V6

Trzecia odsłona Toyoty RAV4 była dostępna z szeroką paletą silników. Z pośród jednostek benzynowych trzeba wymienić dwulitrowe jednostki o mocach 152 i 158 KM, silnik 2.4 wytwarzający moc 170 KM i dostępny na rynku amerykańskim motor V6 o mocy 269 KM. W tej ostatniej odmianie SUV Toyoty przyspieszał od 0 do 100 km/h w około 7 s. Lista diesli nie była krótsza. Do wyboru były trzy jednostki D-4D 2.2 o mocach 136, 150 i 177 KM i tyle samo silników 2.2 D-CAT, których moce wahały się od 150 przez 177 do 180 KM. Silniki były dostępne z 5- i 6-biegowymi przekładniami manualnymi i automatycznymi skrzyniami biegów.

Wnętrze Toyoty RAV4 3. generacji

Pierwszy SUV z trybami jazdy

Trzecia odsłona Toyoty RAV4 była pionierska, jeśli chodzi o układ napędowy. Po raz pierwszy w historii modelu japoński producent zrezygnował z zastosowania stałego napędu na cztery koła. Zamiast tego wprowadzono układ dołączający napęd na tylną oś, bazujący na sprzęgle wielopłytkowym i współpracujący z systemami kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy. Kierowca mógł przy pomocy przycisku włączyć na stałe napęd na cztery koła, jednak działał on do prędkości 40 km/h, a następnie był automatycznie wyłączany. W aucie wprowadzono elektryczne wspomaganie kierownicy i możliwość wyboru trybów jazdy, co było pierwszym rozwiązaniem tego typu w segmencie kompaktowych SUV-ów. Dostępne były również odmiany auta wyłącznie z napędem na przednią oś.

Tył Toyoty RAV4 3. generacji

6 poduszek powietrznych w standardzie

Kierowcy RAV4 trzeciej generacji nie mogli narzekać na wyposażenie auta. Na jego liście można było znaleźć takie elementy jak kamera cofania, automatyczna klimatyzacja, światła LED, szyberdach, podgrzewane fotele, skórzana tapicerka czy nawigacja satelitarna. Auto otrzymało również 4 gwiazdki w testach zderzeniowych Euro NCAP, a w jego standardowym wyposażeniu znalazło się 6 poduszek powietrznych.

Elektryczna Toyota RAV4 II generacji

SUV napędem elektrycznym

Podobnie jak w przypadku pierwszej generacji modelu, Toyota RAV4 III doczekała się odsłony z napędem elektrycznym. Auto zbudowano we współpracy z amerykańską Teslą, która dostarczała silniki i akumulatory do pojazdu. Elektryczny SUV był dostępny jednie w Stanach Zjednoczonych i przez trzy lata sprzedał się w liczbie 2 600 sztuk.

RAV4 II (2000-2005)

Drugą generację Toyoty RAV4 zaprezentowano w 2000 roku. Tak jak poprzednie RAV4, samochód oparto na płycie podłogowej popularnej Corolli, jednak w nowej odsłonie modelu zmieniono na nowe aż 70% części. SUV zyskał nową, bardziej wyrazistą stylistkę i stał się nieco większy, a jego wygląd dodatkowo odświeżono poprzez facelifting w 2003 roku.

Dwie wersje nadwoziowe

RAV4 II wprowadzono na rynek w dwóch odmianach nadwoziowych – 3- i 5-drzwiowej. Pierwsza z nich mieściła we wnętrzu cztery osoby, a druga pięć. Zrezygnowano z produkcji odmiany z miękkim dachem. W obu wariantach kompaktowy SUV Toyoty miał 1735 mm szerokości i 1650 mm wysokości w wersji sprzed faceliftingu oraz 1680 mm po odświeżeniu. Długość odmiany z trojgiem drzwi wynosiła 3860 mm, a rozstaw osi – 2280 mm. Bagażnik auta liczył od 150 l do 766 l, gdy tylne fotele były złożone. Natomiast 5-drzwiowa RAV4 II miała na początku 4193 mm długości, by następnie urosnąć do 4230 mm. Odległość pomiędzy osiami dłuższego wariantu SUV-a wynosiła 2490 mm, a bagażnik miał od 400 do 970 l pojemności. W obu wariantach zarządzanie przestrzenią bagażową znacznie ułatwiały przesuwane tylne fotele.

Japoński SUV 4x4

Druga odsłona Toyoty RAV4 była dostępna w kilku wariantach silnikowych. Najmocniejszy z nich to oferowana w USA wersja z benzynowym motorem o pojemności 2,4 l i mocy 163 KM. Na rynku europejskim była oferowana niewiele słabsza odmiana 2.0 VVT 150 KM, a także 125-konna wersja z jednostką o pojemności 1,8 l, występująca jedynie z napędem na przednią oś. W ofercie znalazł się również jeden diesel 2.0 D4-D z wtryskiem common rail o mocy 116 KM. Silniki łączono z manualnymi skrzyniami biegów o 5 przełożeniach i 4-biegowymi automatami. W wersjach 4x4 SUV-a zastosowano stały napęd z centralnym mechanizmem różnicowym bazującym na sprzęgle wiskotycznym, pochodzącym z Lexusa RX300.

Kurtyny powietrzne w standardzie

Na wyposażeniu Toyoty RAV4 II znalazły się takie elementy jak klimatyzacja, elektryczne szyby, immobilaiser, centralny zamek sterowany pilotem czy radio z odtwarzaczem CD. Na pokładzie samochodu nie zabrakło rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo. Samochód wyposażono w poduszki powietrzne, system stabilizacji toru jazdy, kontrolę trakcji, ABS i asystenta hamowania. Druga odsłona Toyoty RAV4 była również pierwszym SUV-em wyposażonym w standardzie w kurtyny powietrzne.

RAV4 I (1994-2000)

Pierwszą generację Toyoty RAV4 zaprezentowano w 1994 roku na Salonie Samochodowym w Genewie. Samochód był rozwinięciem konceptu RAV-FOUR, pokazanego przez Toyotę na Tokyo Motor Show w 1989 roku. Nazwa modelu pochodziła od słów Recreational Activity Vehicle with Four wheel drive, co po polsku oznacza samochód rekreacyjny z napędem na cztery koła. Koncept kompaktowej terenówki wyróżniał się nie tylko stylistyką, ale przede wszystkim konstrukcją. Łączył bowiem w sobie cechy samochodu terenowego i zwykłego auta osobowego. Miał większy prześwit i napęd na cztery koła tak jak auta off-roadowe, a jednocześnie oparto go na konstrukcji samonośnej z silnikiem zamontowanym pod maską poprzecznie, tak jak ma to miejsce w większości popularnych samochodów jeżdżących po ulicach.

Pierwszy kompaktowy SUV

Wcielenie w życie tego projektu było odważnym posunięciem i uczyniło z Toyoty pierwszego producenta kompaktowego SUV-a. Samochód oparto na płycie podłogowej Corolli, stąd jego niezbyt duże rozmiary. Do wyboru nabywców były dwie wersje nadwoziowe – 3-drzwiowa (dostępna również z miękkim dachem) i 5-drzwiowa. Pierwsza z nich mieściła w swoim wnętrzu cztery osoby, a druga pięć. Toyota RAV4 pierwszej generacji z trojgiem drzwi liczyła pierwotnie 3740 mm długości, 1646 mm wysokości w odmianie przednionapędowej i 1655 mm w wersji 4x4 i miała rozstaw osi wynoszący 2200 mm. Pojemność bagażnika w tej odsłonie modelu wynosiła od 176 l do 520 l przy złożonych fotelach. Wersja 5-drzwiowa miała natomiast rozstaw osi wynoszący 2410 mm, długość 4150 mm, wysokość 1650 mm w odmianie z napędem na jedną oś, 1661 mm w wersji AWD oraz bagażnik mieszczący co najmniej 520 l. W przypadku obu wariantów nadwoziowych szerokość auta wynosiła 1695 mm. Po faceliftingu, który miał miejsce w 1998 roku wymiary SUV-a Toyoty uległy drobnym zmianom. Długość obu wersji wzrosła o 10 mm, a wysokość wynosiła odtąd 1661 mm w każdej odmianie nadwoziowej i napędowej.

Z jednym silnikiem i napędem na cztery koła

Pierwsza generacja Toyoty RAV4 była dostępna z jednym silnikiem – benzynową jednostką R4 o pojemności 2,0 litra i mocy 129 KM znaną z modelu Carina. Współpracowała z nią 5-biegowa, manualna przekładnia lub automat o czterech przełożeniach. W pierwszym SUV-ie Toyoty zastosowano stały napęd na cztery koła wyposażony w centralny mechanizm różnicowy z blokadą. Auto otrzymało również całkowicie niezależne zawieszenie pochodzące z sportowej Celiki GT-Four. Samochód wyposażono w takie elementy jak elektryczne lusterka i szyby, centralny zamek, klimatyzację, a także rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa - ABS oraz poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera.

Elektryczna Toyota RAV4

Ciekawym rozdziałem w historii Toyoty RAV4 pierwszej generacji jest produkcja wersji z napędem elektrycznym. Ten bezemisyjny SUV pojawił się na rynku w 1997 roku. Auto miało silnik elektryczny o mocy 67 KM, zasilany przez niklowo-metalowo-wodorkowe akumulatory, pozwalające na przejechanie dystansu nawet ponad 190 km. W sumie sprzedano 1 500 sztuk elektrycznego SUV-a, a wiele egzemplarzy jeździ po drogach do dziś.