UX to pierwszy model japońskiej marki wykorzystujący nową, globalną architekturę i platformę GA-C. Konstrukcja zapewniać ma bardzo wysoką sztywność strukturalną oraz niskie umiejscowienie środka ciężkości. Zapowiadany już na naszych stronach (link) pojawił sie podczas targów motoryzacyjnych w Genewie.

 

lexus ux 28972968

 

Lexus UX to pierwszy model marki zbudowany na platformie GA-C, zapewniającej najniższe umiejscowienie środka ciężkości w tym segmencie oraz wyjątkową sztywność nadwozia. Ma być zwinny i mieć charakter sportowego hatchbacka

Chika Kako, naczelna inżynier projektu UX, powiedziała: "Od samego początku myślałam o klientach docelowych – trzydziestoparolatkach, millenialsach, mężczyznach i kobietach – i starałam się zrozumieć, jak w ich przekonaniu kompaktowy samochód klasy premium mógłby zmienić ich życie i przynieść nowe doświadczenia. Właśnie takie przemyślenia doprowadziły nas do podstawowej koncepcji UX – Urban Explorera, nowego rodzaju crossovera".

 

lexus UX 3

 

UX ma 4495 mm długości, 1520 mm wysokości i 1840 mm szerokości, a rozstaw jego osi to 2640 mm. Miejsce na nogi z tyłu to aż 870 mm, więc pasażerowie cieszyć się będą swobodą przestrzenną – podobnie jak ich bagaże, bo przestrzeń transportowa ma długość 791 mm. Proporcje tego samochodu zapewniają znakomity promień skrętu – 5,2 m. Punkty ergonomiczne kierowcy (biodrowy i piętowy) są tak ustawione, że prowadzenie auta jest bliższe zwinnemu hatchbackowi, a nie sporemu SUV-owi.

Design wnętrza

To właśnie tu kierowca łączy się z samochodem – więc projektanci starali się usunąć wszelkie przeszkody w jedności kabiny i karoserii, tworząc płynną ciągłość. W efekcie kierowca ma wspaniałe pole widzenia i łatwo wyczuć gabaryty auta. Wnętrze UX zostało zaprojektowane z myślą o kierowcy – wszystkie pierwszorzędne elementy funkcjonalne samochodu skupiono wokół niego.

Wsiadanie i wysiadanie z auta ułatwiono, stosując podnoszące komfort umiejscowienie punktu biodrowego, wygodne wyprofilowanie siedzisk i panelu poniżej drzwi.

 

lexus UX 1

lexus UX 2

 

Sportowy charakter

W modelu UX debiutują dwa nowe zespoły napędowe: w UX 250h nowy samoładujący się system hybrydowy czwartej generacji o mocy 178 KM w połączeniu z napędem na przednie koła (opcjonalnie E-Four), oraz benzynowy silnik 2.0 o wysokiej sprawności cieplnej, dostępny z nową przekładnią bezstopniową Direct Shift – w modelu UX 200.

Bezpieczeństwo

UX jest dostępny z najnowszą wersją Lexus Safety System+, obejmującym Pre-Collision System (PCS) zaprojektowany do wykrywania pieszych w nocy. Ponadto radar PCS jest w stanie rozpoznawać rowerzystów. W pakiecie stosowanym w modelu UX znajduje się także Lexus Co DRIVE (w tym Lane Tracing Assist oraz Adaptive Cruise Control), Automatic High Beam/Adaptive High-beam System, a także Road Sign Assist2.

Aerodynamiczne elementy konstrukcyjne

Aero Stabilizing Blade Lights – to tylne lampy zespolone o specyficznym designie, który zapobiega zawirowaniom powietrza opływającego tył samochodu. Przetłoczenia nadkoli mają płaskie burty i stopniowane sekcje górne, co generuje strugę opływową wspierającą redukcję zataczania i utrzymanie stabilności auta w ostrej jeździe po zakrętach, zmianach pasa czy szybkiej jeździe na wprost. Aluminiowe koła modelu UX jako pierwsze na świecie mają aerodynamiczny design, który zarazem obniża opory opływowe i wspiera chłodzenie hamulców.

W gamie pojawi się także wersja UX F Sport. Takie auto poza stylistycznymi dodatkami będzie posiadało sportowe fotele, a także specjalnie zestrojone zawieszenie z regulacją sprężyn i stabilizatorów.