Rynek SUV-ów wciąż zyskuje na popularności. W 2016 roku duże i dobrze wyposażone modele tego segmentu zdobyły ponad 28 proc. udziału rynku, głównie za sprawą zakupów dokonywanych przez firmy – mówi raport Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

 

Wśród marek premium największymi wzrostami w 2016 roku może pochwalić się marka Lexus, która wg ostatniego raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego sprzedała o 59 proc. więcej samochodów. Na dalszych miejscach znalazł się Mercedes i Audi (36 proc.) oraz Porsche (25 proc.) i Volvo (18 proc.).

Dane płynące z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pokazują również, że obecnie najważniejszą grupą klientów dla rynku motoryzacyjnego są firmy. Liczba zarejestrowanych przez nie pojazdów zwiększyła się rok do roku o 22 proc. – oznacza to, że z 416 tys. zarejestrowanych w 2016 roku pojazdów, aż 282 tys. rejestracji było na REGON. Również ilość samochodów z napędem alternatywnym gwałtownie wzrasta – 65 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym, głównie za sprawą hybryd.

Sprawdzamy, które z hybrydowych SUV-ów mają najlepsze wyposażenie i za co trzeba dopłacić.

 

 

Toyota RAV4 Hybrid

Hybrydowa Toyota RAV4 wyposażona jest w silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra, który wraz z agregatem elektrycznym oferuje moc na poziomie 197 KM. Auto zbudowane na platformie Toyoty Avensis, o długości 460 cm i masie ponad 1700 kg, przyspiesza do 100 km/h w jedyne 8,3 s i zużywa średnio 5,1 l/100 km benzyny.

Ceny hybrydowej Toyota RAV4 zaczynają się od 137 tys. zł i już podstawowa wersja tego japońskiego SUV-a jest bogato wyposażona. Na liście znalazły się niewymagające dopłaty systemy bezpieczeństwa, takie jak układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z automatycznym hamowaniem awaryjnym i wykrywaniem pieszych, układ rozpoznawania znaków drogowych, aktywny tempomat, układ wykrywania zmęczenia kierowcy, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją powrotu na zadany tor jazdy oraz przednie i tylne czujniki parkowania.

W cenie pojazdu ujęto również pakiet Style o wartości 9,9 tys. zł – przednie lampy typu BI-LED, automatyczna regulacja świateł głównych, przyciemniane tylne szyby, 18- calowe felgi aluminiowe oraz system „inteligentny kluczyk” oraz elektrycznie unoszone drzwi bagażnika.

Toyota RAV4 wyposażona jest w siedem poduszek powietrznych – przednie i boczne kierowcy i pasażera, kolanowe kierowcy i kurtyny boczne, światła do jazdy dziennej oraz tylne światła typu LED.

 

 

Lexus RX 450h

Lexus RX to większy brat Lexusa NX. Hybrydowa jednostka napędowa wersji 450h dysponuje pracującym w cyklu Atkinsona, 3,5 litrowym, wolnossącym silnikiem benzynowym V6 oraz dwoma silnikami elektrycznymi. Całość tworzy zestaw z inteligentnym napędem na cztery koła (E-Four) oferujący 313 KM, który rozpędza tego dużego SUV-a do pierwszej „setki” w czasie 7,7 sekundy.

Ceny modelu RX zaczynają się od 295,9 tys. zł i jest to cena wyprzedażowa wersji Elegance. Co znajduje się na liście wyposażenia standardowego najtańszej w cenniku odmiany tego luksusowego SUV-a? Lexus RX jest standardowo wyposażony w systemy bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System +, który obejmuje nie tylko funkcje doświetlania zakrętów czy rozpoznawaniu znaków drogowych, ale również system ochrony przedzderzeniowej z wykrywaniem pieszych, układ ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu ze wspomaganiem utrzymania pasa ruchu, aktywny tempomat i wykrywanie zmęczenia kierowcy. Jest też dziesięć poduszek powietrznych, w tym chroniące kolana kierowcy i pasażera.

Wnętrze samochodu zostało wykończone tapicerką ze skóry naturalnej, a do dyspozycji kierowcy oddano elektrycznie podgrzewane i wentylowane fotele, system „inteligentny kluczyk” pozwalający na otwieranie i uruchamianie pojazdu bez użycia klucza, system ułatwiający zajmowanie miejsca kierowcy poprzez odsunięcie kierownicy i fotela oraz czujniki parkowania z funkcją samodzielnego zatrzymania i kamerą cofania.

W ofercie promocyjnej znalazł się pakiet wyposażenia „GPS”. Jego standardowa cena to 16,5 tys. zł, a w ofercie promocyjnej można go nabyć o 3,5 tys. taniej. Dzięki niemu na liście wyposażenia Lexusa RX znajdzie między innymi nawigacja Lexus Premium Navigation z mapami na karcie micro SD, automatyczna kontrola recyrkulacji powietrza, większy ekran multimedialny, ładowarka indukcyjna i system audio wyposażony w 12-głośnikowy system audio Pioneer z sub-wooferem.
Za 3,9 tys. zł nabywca może zdecydować się na pakiet BSM zawierający system monitorowania martwego pola i ostrzegający o ruchu poprzecznym podczas cofania.

 

 

Range Rover Sport Hybrid

Ceny hybrydowego Range Rovera zaczynają się od 508 tys. zł. Samochód napędzany jest silnikiem Diesla o pojemności 3 litrów, który w układzie z silnikiem elektrycznym oferuje moc na poziomie 354 KM. Przyspieszenie od zera do 100 km/h wynosi natomiast 6,7 sekundy.

Podstawowa odmiana tego modelu jest wyposażona w reflektory ksenonowe,  kamerę cofania, fotele obszyte skórą oraz 10- calowy ekran dotykowy i system audio z ośmioma głośnikami.

Dopłaty wymaga pakiet „Drive Pro” – w jego skład wchodzi system monitorowania zmęczenia kierowcy, system rozpoznawania znaków drogowych, system monitorowania martwego pola, aktywny tempomat i system wspomagający utrzymanie pasa ruchu. Cena tego zestawu to 16,5 tys. zł.

Podgrzewane i klimatyzowane przednie fotele również zwiększają ostateczną kwotę pojazdu. Ich wartość została wyceniona przez producenta na 12 tys. zł.

 

 

Porsche Cayenne S E-Hybrid

Niemiecki SUV ma pod maską 416- konny napęd hybrydowy, a jego ceny zaczynają się od 444 tys. zł. Producent podaje, że spalanie tego modelu wynosi 3,4 l na 100 km podczas pokonywania pierwszych 100 kilometrów. Potem zapasy zgromadzonej w układzie plug-in energii elektrycznej wyczerpują się i zapotrzebowanie na paliwo wzrasta.

Producent zadbał, by na liście wyposażenia tego modelu znalazły się 18-calowe felgi, reflektory biksenonowe, tylne światła wykonane w technologii LED, elektrycznie składane i ogrzewane lusterka, klimatyzacja z czujnikiem wilgotności powietrza, elektryczna regulacja przednich foteli oraz tempomat.

Dopłaty natomiast wymagają systemy zwiększające bezpieczeństwo. System ostrzegania o zmianie pasa ruchu został wyceniony na 3 tys. zł, asystent rozpoznawania znaków drogowych kosztuje 1,9 tys. zł, a adaptacyjny tempomat prawie 10 tys. Funkcja podgrzewania foteli to wydatek rzędu 2,2 tys. zł, a wentylowane wymagają dopłaty na poziomie prawie 5 tys. zł, natomiast montaż czujników parkowania z kamerą cofania oznacza dopłatę na poziomie 7,8 tys. zł.

 

 

Volvo XC90 Plug-In Hybrid

Należąca do chińskiego właściciela marka wyceniła najtańszą wersję swojego hybrydowego SUV-a na ponad 351 tys. zł. Samochód napędzany jest silnikiem benzynowym generującym 320 KM, który współpracuje z 87-konnym silnikiem elektrycznym.

Na liście wyposażenia standardowego można znaleźć między innymi aktywny tempomat, układ utrzymania pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych i układ ostrzegający o dekoncentracji kierowcy.

Dopłaty wymaga między innymi kamera cofania, która została wyceniona przez producenta na 2,2 tys. zł, podgrzewane siedzenia przednie (1,6 tys. zł) i 7-calowy odtwarzacz multimedialny (4,5 tys. zł).