W latach 70. Toyota i inni japońscy producenci samochodów stworzyli serię aut sportowych inspirowanych amerykańskimi pojazdami typu muscle car. Jednym z nich był model Celica liftback z 1973 r., który nazywano „japońskim mustangiem”. Jego premierę poprzedziła prezentacja konceptu SV-1 na targach Tokyo Motor Show w 1971 roku. Towarzyszył jej pokaz modelu kombi o nazwie RV-1.

 

 

 

Toyota RV-1 została zaprezentowana jako pojazd rekreacyjny (stąd w nazwie RV, skrót od recreational vehicle). Z przedłużoną linią dachu i uciętym tyłem auta, RV-1 zapewniał znaczną przestrzeń bagażową w porównaniu do Celiki coupé, na której był oparty. Projekt nawiązywał do sportowego wyglądu Celiki, ale został zrównoważony bardziej praktyczną karoserią.

 


Pojazd ten miał być na tyle przestronny, by mogła nim komfortowo podróżować 4-osobowa rodzina. Duża przestrzeń bagażowa była dostępna przez 2 futurystyczne panele okienne otwierane do góry lub przez centralną część tylnego panelu, który chował się pomiędzy tylnymi światłami.
Toyota opracowała do RV-1 innowacyjną przyczepę o nazwie Marinetta. Zawierała nadmuchiwany namiot (w komplecie z przenośnym generatorem i pompką powietrza) oraz wyposażenie kempingowe. Pokrywa przyczepy, przewrócona na drugą stronę, mogła służyć jako mała łódka z zewnętrznym silnikiem.

 


Koncept RV-1 był śmiałą wizją rodzinnego samochodu rekreacyjnego, jednak nie było mu przeznaczone stać się realnym produktem. Zamiast tego przetarł szlak dla konceptu RV-2 z 1972 r. Model ten został wyposażony w namiot, który można było zamontować na rozkładanej na boki tylnej części pojazdu.