Rajd Dakar, najtrudniejszy terenowy rajd na świecie, wystartuje już 2 stycznia 2022 roku, a gospodarzem rywalizacji po raz trzeci z rzędu będzie Arabia Saudyjska.

 

 

Najbliższa, 44. edycja rajdu będzie prawdopodobnie najbardziej piaszczystą w całej historii rajdu. Początek rywalizacji zaplanowano na 2 stycznia w mieście Ha’il, a impreza zakończy się 14 stycznia w Dżuddzie. Zawodnicy mają do pokonania aż 8 tysięcy kilometrów, a trasa wiedzie m.in. przez Pusty Kwartał, czyli bezkresne, pustynne bezdroża Ar-Rab al-Chali. To jeden z najbardziej nieprzyjaznych i suchych regionów świata.

 

 

Po raz pierwszy Rajd Dakar będzie częścią Mistrzostw Świata FIM w Rajdach Cross-Country i będzie to wyścig, który rozpocznie sezon 2022. Dodatkowo organizatorzy Dakaru A.S.O. są teraz także promotorem cyklu mistrzostw świata, który w przyszłym roku będzie składać się z pięciu rund.

 

SAMOCHODY – grupa T1+

Najbardziej widowiskowe i najszybsze samochody na Rajdzie Dakar to prototypy spełniający normy techniczne FIA. Podstawą pojazdu jest podwozie rurowe, na którym zamontowane są elementy mechaniczne i zabezpieczające.

Nadwozie, często wykonane z włókna szklanego lub włókna węglowego, zazwyczaj naśladuje profil pojazdu produkcyjnego, ale te pojazdy są w całości zaprojektowane i opracowane z myślą o zawodach. Nie są to konstrukcje, które kupicie w samochodowym salonie. T1+ to maszyny z napędem na dwa lub cztery koła, wyposażone w silniki benzynowe lub wysokoprężne. Są to najszybsze i najbardziej imponujące samochody w terenie.

 

 

W tym roku TOYOTA GAZOO Racing wystawi w tej kategorii zupełnie nowego Hiluxa, który zyskał wiele udoskonaleń. Należą do nich większe, 37-calowe opony (wcześniej 32 cale), o szerokości 320 mm (wcześniej 245 mm). Nowe auto ma także większy skok zawieszenia, wynoszący obecnie 350 mm zamiast 280 mm. Pod maską znajdziemy 3,5-litrowy benzynowy silnik twin-turbo V6 z nowej Toyoty Land Cruiser 300 w sportowej wersji GR-S. Standardowo jedenastka generuje 414 KM (305 kW) mocy przy 5200 br./min. i 650 Nm momentu obrotowego od 2000 obr./min. Jednak w rajdowej wersji ma znacznie wyższe osiągi.

 

 

Toyotę będą reprezentowali doświadczeni zawodnicy Nasser Al-Attiyah i Giniel de Villiers, jak i kierowcy, którzy w edycji 2022 najtrudniejszego rajdu terenowego świata będą zbierać cenne doświadczenie. Dla Henka Lategana będzie to drugi start w tej legendarnej imprezie. Celem Shameera Variawy będzie poprawienie wyniku ze stycznia, kiedy zajął 21. miejsce.

 

SAMOCHODY – grupa T2

To seryjne pojazdy terenowe, które zostały zmodyfikowane pod kątem zawodów. Koncepcja jest stosunkowo prosta. Bazując na fabrycznym pojeździe 4×4 zakupionym od dealera, budowane jest auto, w którym montowane są ulepszenia dotyczące przede wszystkim bezpieczeństwa oraz dodatkowe wyposażenie takie jak siedzenia kubełkowe, zbiorniki paliwa, itp. ale bez możliwości ingerencji w konstrukcję czy napędy auta.

 

 

Toyota jak dotychczas miała jeden przepis na zwycięstwo w tej kategorii, Land Cruisera 200 z teamu TOYOTA AUTO BODY. Czy w kolejnym Radzie Dakar zespół wywalczy następne, już 10. zwycięstwo w swojej klasie? W rajdzie, sprawdzonym wielokrotnie autem, wystartuje tak jak w roku ubiegłym utytułowany zespół Akira Miura i jego pilot Laurent Lichtleuchter oraz Ronald Basso i Jean-Michel Polato. Oba zespoły będą uczestniczyć w zmaganiach w Toyotach Land Cruiser VDJ200 wyposażonymi w silniki V8 o pojemności 4 461 cm3 i mocy 300 KM, współpracującymi z 6-biegowymi automatycznymi skrzyniami biegów. Auta posiadają niezależne zawieszenie z przodu, wentylowane tarcze hamulcowe oraz kute felgi magnezowe 17 cali z oponami BF Goodrich Mud-Terrain KM3 w rozmiarze 285/70 R17

 

 

Grupa OPEN

Ta klasa składa się z kilku podkategorii. Obejmuje pojazdy spełniające standardy techniczne inne niż FIA, takie jak amerykańskie zasady SCORE dla pojazdów elektrycznych i pojazdów o napędzie alternatywnym.

 

 

DAKAR CLASSIC

W swojej pierwszej edycji ta kategoria przyciągnęła 24 pojazdy sprzed 2000 roku, których kierowcy mogli na nowo poczuć się pionierami Dakaru. Szał wywołany ponownym pojawieniem się XX-wiecznych samochodów dostarczył motywacji i pomysłów specjalistom od pojazdów zabytkowych. Obecnie w warsztatach pojawiają się kolejne pomysły na auta, które niegdyś startowały w rajdzie i znów będą zmagać się z przeciwnościami tras, zachwycając nas swoim klasycznym wyglądem. Wśród nich pojawi się opisywany na łamach landcruiser.pl zespół Valdas Valiukevičius i Paulius Kavaliauskas startujący w Rajdzie Dakar 34-letnią Toyotą Land Cruiser 71. Historyczny pojazd, przez lata zimujący pod wiatą na terenie Muzeum Techniki w Malatach na Litwie, w 2000 roku ukończył rajd, a obecnie po odbudowie znów wróci na dakarowe trasy.

 

NOWOŚCI NA RAJDZIE

W tym roku kierowcy, a w sumie raczej piloci w klasach samochodów, ciężarówek i SSV korzystać będą z elektronicznego roadbook'a, natomiast quadowcy i motocykliści będą mogli wystartować jeszcze z klasyczną książką drogową.

Po raz pierwszy na Dakarze wystartuje klasa T1-E, w której zobaczymy prototypowe samochody o niskiej emisji spalin. Organizator ogłosił również, że do roku 2030 z najtrudniejszego rajdu świata całkowicie znikną auta spalinowe, które zastąpią pojazdy zasilane na alternatywną energię.

Wprowadzono kilka zmian również w zmaganiach Dakar Classic. Obecnie regularność nie będzie jedynym kryterium wyniku. Na fragmentach trasy, łącznie w około 20%, decydować będzie tylko nawigacja, a nie czas, a każdy pokonany nadprogramowo kilometr będzie oznaczał punkty karne dla załogi.

W rajdzie, po raz pierwszy wystartują również w pełni kobiece załogi. Merce Marti i Margot Llobera stworzyły zespół, w którego składzie wszystkie funkcje od mechaników (Jèssina Nebra i Iona Hernandez) czy koordynatorów tworzą (Núria Gaja) pełnią wyłącznie panie.

 

31389

 

Ciekawostką jest również propozycja Saudyjskiej Federacji Samochodowo-Motocyklowej, która wystawiła zespół Mashael Al-Obaidan i Dania Akeel. Jest to o tyle niecodzienne, że Arabia Saudyjska to kraj ,gdzie kobiety mogą samodzielnie prowadzić pojazdy dopiero od… 2018 roku.

Warto wiedzieć, że pierwszą Polką, która wzięła udział w Rajdzie Dakar była znana dziennikarka i podróżniczka – Martyna Wojciechowska. W parze z Jarosławem Kazberukiem w 2002 roku zajęła 44. miejsce w klasyfikacji generalnej, mijając linię mety Toyotą Land Cruiser J9.

 

Tunezja 005

 

Polscy faworyci w Rajdzie Dakar 2022

Bez wątpienia największy apetyt na zwycięstwo w Rajdzie Dakar 2022 ma Jakub Przygoński, który już w zeszłym roku otarł się podium. Przygoński zeszłoroczną edycję Dakaru w klasyfikacji kierowców samochodowych ukończył na 4. miejscu, dublując w ten sposób swój najlepszy rezultat z 2019 roku.

Drugim zawodnikiem, z którym wiązane są spore nadzieje, jest czeski kierowca Martin Prokop. Reprezentant ORLEN Teamu w zeszłym roku zajął na Rajdzie Dakar 9. miejsce, ugruntowując swoją pozycję w stawce. Prokop również nie próżnował i w tym sezonie ukończył Rajd Akropolu i Rajd Finlandii w ramach serii WRC czy wspomniany wcześniej Abu Dhabi Desert Challenge.

Chrapkę na medalową pozycję w Rajdzie Dakar 2022 ma także quadowiec – Kamil Wiśniewski, który już czterokrotnie zwyciężał w dakarowej klasyfikacji quadów z napędem 4x4, a w tym rok dojechał do mety na znakomitym 4. miejscu wśród wszystkich kierowców quadów.

W całej stawce Rajdu Dakar 2022 liczyć się będzie także motocyklista Maciej Giemza. W poprzedniej edycji Dakaru, w dramatycznych okolicznościach, po pechowym upadku i kontuzji musiał wycofać się ze zmagań. Kibicujemy także zespołowi Energylandia Rally Team i innym zawodnikom z orzełkiem na piersi. 

 

 

Trasa Rajdu Dakar 2022

1 stycznia - Etap 1A  Jeddah > Hail - 19 km (dojazdówki 636 km)

2 stycznia - Etap 1B Hail > Hail - 334 km (dojazdówki 546 km)

3 stycznia - Etap 2 Hail > Al Artawiya - 339 km (dojazdówki 585 km)

4 stycznia - Etap 3 Al Artawiya > Al Qaysumah - 368 km (dojazdówki 554 km)

5 stycznia - Etap 4 Al Qaysumah > Riyadh - 465 km (dojazdówki 707 km)

6 stycznia - Etap 5 Riyadh > Riyadh - 348 km (dojazdówki 563 km)

7 stycznia - Etap 6 Riyadh > Riyadh - 421 km (dojazdówki 635 km)

8 stycznia - Riyadh - odpoczynek

9 stycznia - Etap 7 Riyadh > Al Dawadimi - 401 km (dojazdówki 700 km)

10 stycznia - Etap 8 Al Dawadimi > Wadi Ad Dawasir - 394 km (dojazdówki 828 km)

11 stycznia - Etap 9 Wadi Ad Dawasir > Wadi Ad Dawasir - 287 km (dojazdówki 490 km)

12 stycznia - Etap 10 Wadi Ad Dawasir > Bisha - 374 km (dojazdówki 757 km)

13 stycznia - Etap 11 Bisha > Bisha - 345 km (dojazdówki 500 km)

14 stycznia - Etap 12 Bisha > Jeddah - 163 km (dojazdówki 676 km)