Land Cruiser 100, jeszcze bardziej komfortowy, luksusowy i z lepszymi osiągami od poprzedzającego go modelu LC80. Tego właśnie w latach 90-tych potrzebował rynek i klienci. Jednak trzeba pamiętać, że produkowany wcześniej model J8 zyskał ogromne uznanie wśród użytkowników, którzy cenili jego znakomite wykonanie, wygodę, ale też osiągi w terenie. A Land Cruiser 100, oprócz jeszcze większego komfortu oferowanego chociażby poprzez większe wymiary (karoseria szersza aż o 10 cm), wnosił nowinkę, na którą pasjonaci terenowych aut patrzyli z niechęcią - niezależne zawieszenie z przodu. Dawało to wielką korzyść na asfalcie - auto zdecydowanie lepiej prowadziło się w codziennym użytkowaniu, ale budziło obawy o trwałość i wydajność. Czas pokazał, że takie rozwiązanie również spisuje się w terenie i tą drogą poszło wielu producentów tego typu aut. Jednak pod koniec lat 90-tych wśród użytkowników Land Cruiserów wywołało ogromne kontrowersje, szczególnie na rynkach tradycyjnie wymagających solidnych napędów 4x4.

 

 

Land Cruiser 105 - legenda

Dla takich odbiorców Toyota stworzyła nietypowy mix: Land Cruisera z nową, przestronna karoserią modelu 100, ale opartą na zawieszeniu i ramie wprost z poprzednika, czyli model 105. Był on dostępny wyłącznie w wybranych regionach świata. Zobaczyć go można było na wyposażeniu służb policyjnych, organizacji humanitarnych, wojska, ONZ, ale też prywatnych użytkowników w Afryce, Australii i Ameryce Południowej oraz na Bliskim Wschodzie. Co oprócz zawieszenia wyróżniało ten model od typowego J10? Przede wszystkim auta te były obliczone na ciężkie warunki użytkowania i spore obciążenia. Podstawowym hasłem dla konstruktorów była trwałość. Zrezygnowano więc ze wszystkich rozwiązań podnoszących komfort podróżowania, pozostawiając w najlepiej wyposażonych egzemplarzach co najwyżej klimatyzację manualną i elektryczne sterowanie szyb. Na próżno było szukać automatycznej skrzyni biegów, regulowanego zawieszenia czy eleganckiej, skórzanej tapicerki.

 

 

Land Cruiser 105 dziś

Przeznaczenie i sposób użytkowania tych aut spowodował, że dziś bardzo trudno znaleźć egzemplarz w dobrym stanie. Przez lata, gdy te auta był w użyciu, zrobiły wiele setel tysięcy kilometrów i zwykle są bardzo zmęczone oraz widać na nich upływ czasu. Jest to jednak model Land Cruisera bardzo ceniony przez osoby potrzebujące trwałych i solidnych rozwiązań w terenie i przez to nadal poszukiwany. Przedstawiamy auto, które jest wyjątkowym, doskonale zachowanym egzemplarzem, użytkowanym przez ostatnie 10 lat przez jednego właściciela, choć niestety dla niego, niezgodnie z przeznaczeniem dla jakiego go zakupiono.

 

 

 

HZJ105 z Ukrainy

Pomysł posiadania tego modelu Land Cruisera pojawił się podczas podróży przez Mongolię modelem 120. Przygody związane z jakością paliwa w drodze, problemy z nabyciem dodatkowego ogumienia w rozmiarze 17", liczne awarie w drodze spowodowały, że pojawił się plan zakupu prawdziwego woła roboczego, trwałego i niezawodnego, którym będzie można zrealizować każdą podróżniczą fantazję. Auto było poszukiwane przez ponad rok. Udało sie je znaleźć dopiero w 2009 roku na Ukrainie. Był to egzemplarz w idealnym stanie, z końca produkcji (2006 rok), z niewielkim jak na ten model przebiegiem 96 000 km. Auto posiadało bardzo dobre jak na ten model wyposażenie: stały napęd 4x4, klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby, dodatkowy zbiornik paliwa.

 

 

MODYFIKACJE

Przez dłuższy czas przygotowywano je do kolejnej wyprawy. Na aucie zamontowano stalowe zderzaki z przodu i z tyłu oraz bagażnik dachowy ARB, a także wyciągarkę, osłony, snorkel, ogumienie AT. Wnętrze zyskało szuflady oraz miejce do spania. Wygodę podczas noclegów zapewnia też ogrzewanie postojowe - Eberspracher z pilotem. Komfort podróżowania poprawia tapicerka pokryta skórą.

W terenie zmagania kierowcy wspierają blokady osi (przednia ARB, tylna oryginalna Toyoty). Zawieszenie zmodyfikowano na sprawdzonych podzespołach marki OME dodając lift 2".

SILNIK PLUS TURBO

Tego typu auta Toyota wyposażała w silniki benzynowe oraz diesla. Niestety ten drugi bez doładowania, przez co jego osiągi, pomimo sporej pojemności ponad 4 litrów, były niewystarczające. Przedstawiony egzemplarz to właśnie wersja HZJ, bez doładowania. Właściciel dodał więc do silnika turbinę, która znacząco poprawia dynamikę jazdy.

 

 

PODSUMOWANIE

Land Cruiser HZJ 105 to auto wręcz idealne jako pojazd wyprawowy. Przestronne i pakowne wnętrze, maksymalnie prosta konstrukcja, trwałe i sprawdzone zawieszenie oparte na sztywnych mostach. Tego typu auta są bardzo poszukiwane, choć problemem jest niestety cena, wysoka w wyniku wielkiego zapotrzebowania na te konstrukcje i słabą dostępność na europejskim rynku. Opisywany egzemplarz, poprzez swój stan zachowania i duży nakład pracy i środków w dodatkowe wyposażenie, jest pojazdem wartym zainteresowania. Ponadto, jest to, jak na model 105, bogato wyposażona wersja. Trudno w to uwierzyć, ale według sprzedawcy posiada przebieg ZALEDWIE 125 tys km. Zwykle tego typu auta mają na licznikach po milion kilometrów i ślady trudnego życia z daleka od asfaltu. Tutaj do podziwiania mamy auto praktycznie nowe. Miało służyć jako wierny kompan w podróży, ale życie zweryfikowało te plany i podczas 10 lat odbyło zaledwie tylko kilka wycieczek. Obecnie jest na sprzedaż. LINK do ogłoszenia.

 

WYPOSAŻENIE SERYJNE

  • Skrzynia biegów manualna
  • Manualna klimatyzacja
  • Wspomaganie kierownicy
  • Elektryczne szyby
  • Centralny zamek
  • immobilizer, alarm samochodowy z pilotem.
  • Stały napęd 4x4
  • Dwa zbiorniki paliwa
  • Wersja 7-mio osobowa

MODYFIKACJE

  • Snorkel Safari,
  • Blokada ARB przód + tył diff-lock,
  • Kompresor ARB,
  • Bagażnik dachowy wykonany z ARB,
  • Ogrzewanie postojowe - Eberspracher z pilotem
  • zabudowa bagażnika (szuflady) oraz łóżko
  • Zderzaki stalowa ARB przód/tył
  • wyciągarka Warn 9,5 XP
  • blokada dyferencjału przód + tył ARB
  • Lift zawieszenia
  • Amortyzator OME
  • Halogeny Hella Luminator 100
  • Ogrzewanie postojowe Eberglcher + zdalne sterowanie
  • Bagażnik dachowy z ARB
  • Skórzane fotele
  • hak
  • opony AT BF Goodrich
  • kamera cofania

 

 Tekst: Ireneusz Rek

GALERIA ZDJĘĆ

PLG_SYSTEM_RRRCONTENTMEDIA_HEADER

lc_105_02
lc_105_04
lc_105_05
lc_105_06
_20 1
_20 10
_20 11
_20 12
_20 13
_20 2
_20 3
_20 4

PLG_SYSTEM_RRRCONTENTMEDIA_READMORE_TEXT