Land Cruiser serii 90 w chwili swojego pojawienia w 1996r stanowił ogromny przełom w konstrukcjach 4x4 spod znaku Toyoty. Było to pierwsze auto terenowe producenta (nie licząc Rav4) wyposażone w zawieszenie niezależne z przodu zamiast sztywnego mostu. Cała konstrukcja auta była odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku, który potrzebował aut bardziej komfortowych i przyjemnych w użytkowaniu na co dzień. Stąd zmiana w zawieszeniu auta, dzięki któremu pojazd po prostu znacznie lepiej prowadził na drodze oraz dodanie stałego napędu 4x4.

 

 

Jak na przestrzeni lat oceniany jest ten model Land Cruisera? Bardzo wiele osób które posiada lub kiedyś posiadało to auto podkreśla, że cel Toyoty czyli podniesienie standardu poruszania się po drogach został osiągnięty. Satysfakcja użytkowników była szczególnie duża gdy przesiadali się ze starej, głośnej i nie najlepiej prowadzącej się na asfalcie ze względu na sztywne mosty 70-ki. Jakie oceny z perspektywy czasu zyskała ta konstrukcja? Niestety w opinii wielu jest to najbardziej „delikatny” Land Cruiser w rodzinie. Auto nie lubi katowania w terenie, zbytnich modyfikacji i wymaga starannego serwisowania. Odwdzięcza się wówczas długą i bezawaryjna jazdą jak chociażby J9 rodziny KAT. Przy zaniedbaniach, dotyczących szczególnie sworzni w przednich kołach bardzo dotkliwą awarią jest problem urwanego koła.

 

 

Opisywany egzemplarz to KDJ90. W tym przypadku 0 na końcu oznacza że jest to wersja trzydrzwiowa. Co ciekawe Toyota w następnych modelach zmieniła tą zasadę i krótkie modele J12 to LC125 a J15 - LC155. Jest to pojazd z 2002r, spartańsko wyposażony (bez klimatyzacji, z welurową tapicerką, manualną skrzynią biegów) jednak już z silnikiem 1KD-FTV czyli 4-cylindrowym, rzędowym turbodieslem, z bezpośrednim wtryskiem paliwa common rail, o pojemności 2982 cm3 i mocy 163 KM.  

 

Odbudowa

Właścicielowi bardzo zależało na tym aby 90-ka była w jak najlepszym stanie. Auto zostało wiec… rozebrane do gołej ramy i pieczołowicie odnowione. Niestety po tej czynności jasne stało się, że poprzedni użytkownik nie zadbał o odpowiednią konserwację. Odbudowano więc tylną część ramy oraz nadkola. Wszystko wypiaskowano, pomalowano i zabezpieczono antykorozyjnie. Land Cruiser został też dokładnie przejrzany i naprawiony.  Co ważne, przy tej okazji wyciszono dokładnie wnętrze, dzięki czemu codzienne użytkowanie tej Toyoty jest jeszcze bardziej przyjemne. Czy jest to ważne? W sytuacji gdy auto porusza się na MT-ach oraz uzyskało układ wydechowy o swobodnym przelocie – tak.

 

 

 

 

Modyfikacje offroad

Przy poruszaniu się terenie bardzo przydaje się większy prześwit. Aby go uzyskać zastosowano w aucie 2” lift zawieszanie z zastosowaniem nowych, dłuższych sprężyn i dopasowanych do nich, dedykowanych amortyzatorów Ironmanna. Takie działanie poprawia prześwit pod przednim mostem. Dodatkowo 90-ka zyskała większe, 33” koła Cooper SST Pro, które założono na felgi z ET0 co pozytywnie wpłynęło na stabilność pojazdu. Dobrą informacja dla tych którzy maja w planach taka modyfikacje jest fakt, że po lifcie zawieszenia i delikatnym podcięciu chlapaczy z przodu taka konfiguracja wchodzi w nadkola bez konieczności większych przeróbek.

 

 

Auto terenowe powinno mieć również solidne osłony. W tym egzemplarzu zastosowano solidne, 6 mm, aluminiowe płyty chroniące przód oraz tył gdzie kryje się zbiornik paliwa.

 

 

Pozostałe modyfikacje miały już charakter bardziej estetyczny niż funkcjonalny. Na masce pojawił się na przykład oryginalny znaczek Toyoty a lakier zyskał wielokolorowy wzór z folii.

 

 

Dlaczego Land Cruiser?

Toyota słynie z jakości swoich aut o czym właściciel 90-ki wiedział, ponieważ od lat w rodzinie użytkowane są terenówki tylko tej marki. Auto miało być krótkie, zwinne, zbudowane tak aby jak najlepiej sprawdziło się na offroadowych wycieczkach. Ponieważ nie będzie używane do ciężkich przepraw ani jeszcze bardziej modyfikowane opinia awaryjności modelu nie była przeszkodą a tylko pozwoliła na zakup w korzystnej cenie i zwiększyła „budżet remontowy”. Od dwóch lat dzielnie służy i potwierdza niezawodność i jakość terenowych samochodów tej marki.

 

 

 Tekst: Ireneusz Rek, Zdjęcia: Ireneusz Rek, właściciel

 

 

GALERIA ZDJĘĆ

PLG_SYSTEM_RRRCONTENTMEDIA_HEADER

85258384_
86270394
86796341
87141206