AKTYWNA KONTROLA TRAKCJI - TERENOWY ABS, HAC, DAC 

 

Land Cruiser V8 oferuje szeroki zakres aspektów aktywnej kontroli jazdy, co przyczynia się do uzyskania optymalnych osiągów niezależnie od warunków i nawierzchni, i uzyskania maksimum bezpieczeństwa i pewności kierowcy. Nowy terenowy system ABS stosuje technologię, która rozpoznaje rodzaj nawierzchni i automatycznie przełącza się tak, aby uzyskać optimum kontroli hamowania dla konkretnych warunków. Wykorzystując informacje takie, jak moc silnika, wskaźnik przyspieszenia i prędkość kół, komputer pokładowy rozpoznaje terenowe warunki, takie jak śnieg, brud, czy piach. Wówczas kontroluje system ABS i dobiera przyczepność do panujących warunków, by mogły zostać dokonane bardziej efektywne hamowanie i redukcja zmiany biegów. ABS uzupełniają system elektronicznego rozkładu sił hamowania (EBD) i system wspomagający hamowanie (BA), który wykrywa hamowanie awaryjne i automatycznie generuje większą siłę hamowania. Duże hamulce tarczowe (przedni 340 mm, tylny 345 mm) są montowane w standardzie i dostosowane do kół (17”, 18”, 20” w zależności od rynku) i poprawiają hamowanie.

System stabilizacji pojazdu VSC, który uaktywnia się automatycznie z chwilą utraty kontroli nad pojazdem w zakręcie, został udoskonalony poprzez dodanie przycisku odcinającego system. Może to okazać się użyteczne, kiedy VSC redukuje moc silnika w momencie, gdy kierowca próbuje uciec z dużą prędkością obrotową kół z błota, świeżego śniegu lub innego trudnego terenu. 

Kolejną nowością jest to, że aktywna kontrola trakcji (A-TRC) maksymalizuje trakcję i prędkość pojazdu bez włączania dyferencyjnej blokady kiedy operuje w niskim trybie dla napędu na cztery koła (L4). Kiedy wybrany zostaje tryb L4 moc silnika jest oddalona, ale system hamowania ma większą kontrolę nad ciśnieniem hydraulicznym. A-TRC działa razem z innymi zaawansowanymi technologiami, takimi jak system Crawl Control, system wspomagający zjazd ze wzniesienia (DAC), system wspomagając pokonywanie podjazdów (HAC).

HAC umożliwia bezpieczne i pewne ruszanie na stromych i śliskich zboczach automatycznie kontrolując hamulec, kiedy kierowca przechodzi od hamulca do gazu i tym samym system redukuje ruch wsteczny. Kontrolując ruch poszczególnych kół, HAC jest w stanie zatrzymać ruch, co pozwala kierowcy na ruszenie bez tracenia kontroli nad pojazdem. To nie tylko poprawia ruszanie z miejsca, ale i zwiększa pewność kierowcy w możliwość poradzenia sobie z czekającym na niego wyzwaniem.

System wspomagający zjazd ze wzniesienia DAC, dostępny w modelach z silnikiem diesel, to system kontroli hamulców uruchamiającym się automatycznie aby kontrolować prędkość i zapobiec ześlizgiwaniu się Land Cruisera V8 w trakcie zjazdu ze stromego zbocza. W takich sytuacjach kontrolowanie pojazdu może być trudne z powodu ewentualnej blokady kół i nawet hamowanie silnikiem może być niewystarczające w celu zredukowania prędkości pojazdu. DAC oferuje w tej dziedzinie o wiele lepsze rozwiązania niż sam hamulec nożny. System DAC jest obsługiwany przez kierowcę i może zostać uruchomiony, kiedy wybrany jest tryb L4. Tryb ten oznacza, że pojazd jedzie poniżej 25 km/h, a pedały gazu i hamulca są wyłączone. Prędkość jest kontrolowana - wynosi od 4 do 9 km/h w jeździe do przodu i od 2 do 7 km/h w jeździe do tyłu.

 

 

BEZPIECZEŃSTWO

 

Land Cruiser V8 jest zaprojektowany tak, by unikać wypadków i dostarczyć maksimum ochrony pasażerom, jeśli do kolizji dojdzie. Pasywne elementy bezpieczeństwa można nazwać inteligentnymi; są one zintegrowane, aby współpracować ze sobą i w razie wypadku absorbować energię uderzenia i zmniejszyć ryzyko obrażeń. Nowy opcjonalny system wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia wcześniej napina pasy bezpieczeństwa dla pasażerów przednich siedzeń, gdy pojazd jest w trakcie obracania się lub nagłego hamowania. Po uderzeniu, dwustopniowe ograniczniki siły kontrolują napięcie pasów bezpieczeństwa stopniowo je zmniejszając, aby zminimalizować potencjalną siłę naciskającą na klatkę piersiową i brzuch. W ten sposób pasażerowie przednich foteli są mocno umiejscowieni na siedzisku, a potencjalne obrażenia zredukowane. Dalsza ochrona przed uderzeniem zapewniana jest przez 14 poduszek powietrznych. Po raz pierwszy zarówno kierowca, jak i pasażer przedniego fotela, mają kolanowe poduszki powietrzne z dwustopniową aktywacją, która dopasowuje się do siły uderzenia. Boczne poduszki są w standardzie dla foteli przednich i są dostępne jako opcja dla drugiego rzędu foteli. Kurtyny powietrzne SRS, które chronią aż do 6 osób przed obrażeniami głowy i ramion, są dostępne dla modeli z 5 i 7 miejscami siedzącymi. Oba przednie fotele wyposażone są w WIL – system ochrony kręgosłupa – technologię, która zmniejsza ryzyko obrażeń odcinków szyjnych kręgosłupa w przypadku uderzenia od tyłu. Aktywna struktura zagłówka wyczuwa ruchy w niższej części oparcia kręgosłupa i wypycha zagłówki o 30 mm do góry i 25 mm do przodu, aby ograniczyć ruch szyi i związane z nim obrażenia. Zewnętrzne fotele drugiego rzędu w standardzie wyposażone są w system ISO-fix, który ułatwia korzystanie z pasów bezpieczeństwa. Górne mocowania wiązań zostały tak umieszczone, aby nie przeszkadzać pasażerom trzeciego rzędu. Oprócz tego, że podwozie zostało zaprojektowane tak, by absorbować część energii uderzenia, specjalna uwaga została poświęcona możliwościom zmniejszenia ewentualnych obrażeń odniesionych przez przechodniów. Konstrukcja maski ma zapewnić jej sztywność przy jednoczesnym absorbowaniu energii w przypadku zderzenia, podczas gdy przednia krawędź wyposażona jest w listwę absorbującą energię uderzenia w przypadku kolizji z niższymi przechodniami, takimi jak np. dzieci. Pomiędzy panelami bocznymi są również zamontowane absorbujące wsporniki, a pomiędzy tyłem maski a przednią szybą jest miejsce pozwalające masce cofnąć się w razie zderzenia.

 

FACE-LIFTING 2012:

 

- powiększony zderzak przedni ze zintegrowanymi światłami przeciwmgielnymi;

- nowy kształt przednich lamp zespolonych, zawierających reflektory biksenonowe oraz światła LED do jazdy dziennej;

- lusterka boczne ze zintegrowanymi kierunkowskazami i kamerami zewnętrznymi;

- nowy kształt lamp tylnych, ze zintegrowanymi diodami LED;

- trzy nowe kolory nadwozia: White Pearl (biały-perłowy), Attitude Black (głęboko czarny) oraz Light Blue (jasnoniebieski);

- nowa konsola środkowa z wygodniejszymi przełącznikami oraz panelem radioodtwarzacza, wykończonym lakierem o kolorze fortepianowej czerni z eleganckimi, srebrzystymi elementami;

- nowa tablica przyrządów z podświetlonymi na biało wskaźnikami typu Optitron oraz duży, wielofunkcyjny, kolorowy wyświetlacz LCD;

- wykończenie wnętrza dostępne – oprócz tradycyjnej czerni i szarości – w nowej, jasnej kolorystyce o nazwie Shell;

- funkcja Off Road Turn Assist, stanowiąca element pięciostopniowego systemu Crawl Control, wyłączany system MTS (Multiterrain Select), monitor jazdy terenowej (Multi Terrain Monitor) i wskaźnik kąta skręcenia kół Tyre Angle Display;

- klimatyzowane fotele z nawiewem ciepłego i zimnego powietrza;

- lodówka w konsoli środkowej;

- elektrycznie otwierana i zamykana tylna klapa;

- zasilanie 220V w bagażniku;

- podgrzewane koło kierownicy;

- nowy system multimedialny Toyota Touch Pro.