W 2003 roku podczas Detroit Motor Show Toyota zaprezentowała koncepcyjne auto, które było hołdem dla słynnego Land Cruisera FJ40 – samochodu nie do zdarcia, produkowanego przez 26 lat od 1960 roku. To ten model sprawił, że Land Cruiser stał się samochodem globalnym. Nowy FJ Cruiser był produkowany w latach 2006-16, jednak w niektórych krajach nadal jest dostępny. Istnieje również możliwość sprowadzenia pojazdu używanego. Jaki jest FJ Cruiser? Co sprawia, że ta rasowa terenówka wciąż cieszy się dużym uznaniem użytkowników? Przedstawiamy egzemplarz Tomka. 

 

 

FJ Cruiser nigdy nie pojawił się w oficjalnej sieci sprzedaży Toyoty w Polsce. Historia tych aut zwykle jest taka sama, wystawione na portalach giełdowych w USA znajdują nabywców w naszym kraju i transportem kontenerowym przybywają do Europy. Dlaczego warto poświęcić siły, środki i czas, aby stać się posiadaczem takiego auta? FJ Cruisera kupuje się dla frajdy. Bardzo często ta frajda ma charakter offroadowej przygody…

 

 

Szary FJ Cruiser Tomka po raz pierwszy wpadł nam w oko podczas tegorocznego zlotu Toyota Off-Road Festival w Drawsku. Wśród kilku innych Toyot 4x4 był ozdobą ekspozycji firmy FJ PRO z Gdańska. Zwracał uwagę starannością przebudowy i wieloma ciekawymi rozwiązaniami. To, co zwraca szczególną uwagę, to duże 35-calowe koła na ładnej feldze firmy FUEL. Ponieważ ta Toyota będzie jeździć w terenie, to koniecznie zaopatrzono ją w osłony podwozia, solidne zderzaki z zaczepami z przodu i tyłu oraz zestaw zawieszenia Dobinsons z liftem +3”. Całość uzupełnia wyciągarka Superwinch z liną syntetyczną i stalowe progi. Poruszanie się w terenie często wymaga zmniejszenia ciśnienia w oponach. Aby łatwo potem uzupełnić je do właściwego poziomu pod maską wbudowano na stałe kompresor ARB.

Reszta to dodatki, które po prostu sprawiają frajdę właścicielowi. Główny bajer to magistrala zarządzająca oświetleniem Voswitch.  Co to daje? Panel sterujący w kabinie kontroluje pracę wszystkich dodatkowych świateł w jakie wyposażono auto. A trochę tego jest: podświetlone progi, wnęki kół, podwozie, lampy LED ARB na zderzaku, lampy Lazer na masce i w zderzaku. Auto zyskało również ledowe lampy przednie. Świecą lepiej i jakże efektownie się prezentują.

 

 

KONSTRUKCJA

Pomimo swojego oryginalnego wyglądu, technicznie FJ Cruiser to Land Cruiser J12. To dobra wiadomość dla osób obawiających się o dostępność części czy zestawów tunigowych. Kolejny atut to silnik. Benzynowa jednostka V6 oznaczona jako 1GR-FE, o pojemności 3956 cm3 generuje 239 KM i 377 Nm. To w zupełności wystarcza, aby sprawnie poruszać się terenie i na drodze.  Warto wspomnieć, że na asfalcie auto rozpędza się do 100 km/h w 7,9 sekundy.

FJ Cruiser to w standardzie niezłe parametry terenowe. Prześwit 24 cm, kąt natarcia 34°, zejścia 30° oraz kąt rampowy 27,4°, brodzenie do 70 cm wody. Jak się można domyśleć znacznie poprawiają się one po dodaniu liftu zawieszenia 3” oraz dzięki dużym, 35-calowym oponom. Terenowy charakter auta podkreśla wnętrze. Podłoga wyłożona gumową matą zamiast dywaników, spartańska deska rozdzielcza. Poza tym zapasowe koło nie zostało ukryte pod podłogą, ale jest łatwo dostępne na dedykowanym mocowaniu na tylnych drzwiach.

Ciekawostką jest wyposażenie FJ CRUISERA w tylną blokadę mechaniczną oraz system A-TRC. Ten ostatni jednak, w odróżnieniu od tego wystepującego w Land Cruiserach, ma możliwość wyłączenia. W terenie pomaga również system Craw Control. 

 

 

DLACZEGO TOYOTA FJ CRUISER?

Na takie pytanie zwykle jest jedna odpowiedź. Bo Toyota jest znana na całym świecie i w razie problemów wszędzie ja naprawią. A i szansa na awarię zwykle nie jest duża, te auta słyną z jakości. Jednak dlaczego FJC? Tu odpowiedź jest prosta - są fajne. Poza tym wyposażone w dobry, benzynowy motor, a z fabryki wyjeżdżają już niezłymi parametrami geometrycznymi.

Właściciel tej Toyoty to doświadczony podróżnik motocyklowy. Chciałby jednak świat poza głównymi drogami pokazać teraz swoim synom. Do tego nieodzowny jest pojazd, który bezproblemowo dowiezie na miejsce i nie bedzie się bał terenowych przeszkód. Pierwsze, najwazniejsze modyfikacje już zostały zrealizowane. Pozostały jeszcze prace związane z przygotowaniem wyprawowym auta, zabudową bagażnika, lodówką czy miejscem do spania. Tu pomocna może być oferta takich firm jak BISON GEAR, naszego partnera podczas Toyota Off-Road Festival, który na swoim aucie prezentowł podczas zlotu to, co do FJ CRUISERA można dołożyć. Ostatnie szlify i zapewne już wkrótce zobaczymy to auto na szlaku.

Życzymy powodzenia w podróży!

 

 

WYPOSAŻENIE

  • Opony Radar Renegade RT+
  • Felgi Fuel 
  • Oświetlenie ARB Solis
  • Oświetlenie LEAZER
  • Lampy główne z ledami
  • Wyciągarka Superwinch talon 12.5k lbs
  • Zderzak przód i tył wykonany prototyp
  • Uchwyty szekli 
  • Osłony podwozia
  • Voswitch (magistrala zarządzająca) 
  • Ładowarka DC/dc Cetek
  • Monitor naładowania akumulatora Cetek
  • Akumulatory Optima
  • Lampy progi 
  • Lampy pod auto 
  • Przerobienie mocowania koła zapasowego 
  • Zawieszenie dobinsonsa +3"
  • Kompresor ARB
  • Przetwornica 3kw
  • Poszerzenia 
  • Snorkel 
  • Mocowanie kanistra
  • Pneumatyka do wyciągarki 

TEKST i ZDJĘCIA: Ireneusz Rek

 

GALERIA ZDJĘĆ

PLG_SYSTEM_RRRCONTENTMEDIA_HEADER

FJ____2V6A0574
FJ____2V6A0576
FJ____2V6A0577
FJ____2V6A0578
FJ____2V6A0579
FJ____2V6A0580
FJ____2V6A0581
FJ____2V6A0582
FJ____2V6A0584
FJ____2V6A0585
FJ____2V6A0586
FJ____2V6A0588

PLG_SYSTEM_RRRCONTENTMEDIA_READMORE_TEXT