Samochód terenowy nie ma łatwego życia. Jego nadwozie regularnie zahacza o ostre gałęzie i jest ostrzeliwane przez wydostające się spod kół kamienie, a podwozie nie raz spotyka się z twardymi korzeniami i skałami. Jak w takiej sytuacji zabezpieczyć lakier i podwozie terenówki przed korozją? Pokazujemy to na przykładzie Land Cruisera 100, przygotowanego w warsztacie eXpedycja.pl, zlokalizowanym w Chwaszczynie koło Gdyni. 

 

Toyota Land Cruiser 100, czyli przystępny luksus w terenie

Land Cruiser 100 to poprzednia generacja największej i najbardziej luksusowej odmiany terenowej Toyoty. Przez 9 lat produkcji auto wywoływało dyskusje. Niezależne zawieszenie z przodu w prawdziwej terenówce? A jednak... Czas pokazał, że dzięki niemu samochód dużo lepiej prowadzi się na asfalcie, a i w terenie daje sobie radę. Nie jest również tak awaryjny, jak wieszczyli niektórzy fani off-roadu. Od czasu, gdy w 1998 roku wypuszczono do sprzedaży pierwsze egzemplarze serii J10 minęło już ponad 20 lat. Co to oznacza - nie jest to już droga limuzyna z napędem 4x4, której nikt nie chce porysować w lesie, ale auto dostępne cenowo, bardzo przestronne, które znakomicie nadaje się na wyprawy po bezdrożach. Właśnie taki jest Land Cruiser 100 który trafił do warsztatu eXpedycja.pl na zabezpieczenie nadwozia i podwozia przed rdzą.

 

 

Zderzaki, osłony i progi na pierwszym froncie

Opisywany egzemplarz terenowej Toyoty służy za wygodny środek transportu w nieprzyjaznym człowiekowi terenie i z racji tego został solidnie wyposażony. Nadwozie i podwozie terenówki przed uszkodzeniami chronią stalowe zderzaki z przodu i tyłu, wykonane z tego samego materiału progi, a także dodatkowe osłony. To one mają odpierać ataki największych przeszkód. Samochód jest ponadto uzbrojony w wyciągarkę, praktyczny bagażnik dachowy i snorkel, jakże przydatny w wodnych przeprawach.

 

 

Zabezpieczenie lakieru terenówki

Ale dodatkowe osłony i zderzaki nie ochronią całego auta. Aby zabezpieczyć całe nadwozie (skądinąd bardzo porządnie wykonane przez Toyotę w tym modelu) potrzebna jest dodatkowa tarcza. Dlatego, mimo bardzo dobrego stanu, warsztacie eXpedycja.pl Land Cruiser został pokryty dodatkową powłoką Raptor. Nie była to prosta operacja, bowiem powierzchnia, na którą stosuje się preparat musi być odpowiednio przygotowana i pokryta podkładem, najlepiej epoksydowym. A drobny błąd w nakładaniu powłoki może sprawić, że ta będzie schodziła całymi płatami.

 

 

 

Jak zabezpieczyć podwozie przed rdzą?

Odpowiednie zabezpieczenie podwozia terenówki nie jest łatwiejsze. Proces zaczynamy od zdemontowania elementów podwozia, następnie trzeba wypiaskować i odtłuścić zabezpieczane powierzchnie. Kolejnym krokiem jest nałożenie grubopowłokowego podkładu epoksydowego, a następnie pokrycie powierzchni środkiem Raptor. Ponadto do wnętrza ramy i profili karoserii należy zaaplikować preparat ikorol, a następnie fluidol.

Zabezpieczenie nadwozia i podwozia samochodu przed rdzą jest bardzo ważne. Chociaż to dosyć skomplikowane zadanie, warto zaufać profesjonalistom - uzbroić auto w taką ochronną tarczę, by zapewnić mu dłuższą żywotność, a sobie spokojną głowę.

Tekst: Ireneusz Rek

Zdjęcia: eXpedycja.pl

 

 

GALERIA ZDJĘĆ

PLG_SYSTEM_RRRCONTENTMEDIA_HEADER

1
10
11
12
13
14
16
18
19
2
20
3

PLG_SYSTEM_RRRCONTENTMEDIA_READMORE_TEXT