Strona główna
Toyota Gazoo Racing z czterema nowymi Hiluxami na Rajdzie Dakar 2021
Cztery załogi będą reprezentować zespół TOYOTA GAZOO Racing podczas Rajdu Dakar 2021, który 3 stycznia ma wystartować z Dżuddy w Arabii Saudyjskiej. W skład fabrycznej ekipy wchodzą Nasser Al-Attiyah z Mathieu Baumelem, Giniel de Villiers z Alexem Haro, dakarowy debiutant Henk Lategan z pilotem Brettem Cummingsem oraz Shameer Variawa z Denisem Murphym.
Zespół TOYOTA GAZOO Racing rywalizuje w Rajdzie Dakar od 2012 roku i od tamtej pory niemal nie schodzi z podium najtrudniejszego rajdu terenowego świata. Fabryczna Toyota Hilux czterokrotnie była druga (2013, 2015, 2018 i 2020), dwa razy (2012 i 2016) zajęła trzecie miejsce, a w 2019 roku odniosła największy sukces - duet Nasser Al-Attiyah/Mathieu Baumel poprowadził ją do zwycięstwa.
W tym roku zespół składa się z najwyższej klasy specjalistów od rajdów cross-country oraz zawodników, którzy w edycji 2021 najtrudniejszego rajdu terenowego świata będą zbierać cenne doświadczenie. TOYOTA GAZOO Racing pretendentów do zwycięstwa ma w duetach Al-Attiyah/ Baumel i De Villiers/Haro, a dla załóg Lategan/Cummings oraz Variawa/Murphy to czas niezwykle cennej nauki i wsparcia liderów.
Tak jak w 2020 roku Al-Attiyah z Baumelem będą liderami zespołu, a Katarczyk pojedzie po swój czwarty triumf w tej niezwykle wymagającej imprezie. W trudnym sezonie 2020 wygrali Rajd Andaluzji, który był ostatnim sprawdzianem przed przyszłorocznym Rajdem Dakar. „Cieszę się, że znów pojadę w tym rajdzie Toyotą Hilux. Wygraliśmy tym autem edycję 2019, przed rokiem byliśmy drudzy. Czas wrócić do Arabii Saudyjskiej i pojechać po zwycięstwo” – stwierdził kierowca z Kataru.
W gronie pretendentów do tytułu są też De Villiers i Haro, którzy wygrali w 2019 roku Rajd Maroka. „Rajd Dakar to piekielnie trudna impreza, a trasy w Arabii Saudyjskiej z poprzedniej edycji nie były odstępstwem od tej normy. Nie możemy doczekać się styczniowego ścigania i jesteśmy gotowi na wyzwania, które czekają na nas na wydmach i drogach. Najnowszy Hilux jest lepszy niż kiedykolwiek wcześniej i jestem pewny, że mamy odpowiednie auto na Rajd Dakar” – powiedział De Villiers.
Do TOYOTA GAZOO Racing dołączyli Henk Lategan i Brett Cummings, którzy po raz drugi z rzędu wygrali cykl South African Cross-Country Series (SACCS). Dla kierowcy będzie to debiut w Rajdzie Dakar. Cummings startował wcześniej dwukrotnie na motocyklu. Nowym duetem w zespole są też Shameer Variawa i Denis Murphy. Variawa ma już dakarowe doświadczenie, a Murphy w tej roli wystąpi po raz pierwszy.
Hilux jeszcze lepszy
Kierowcy do dyspozycji dostaną najnowszą wersję Toyoty Hilux, która została zbudowana w siedzibie zespołu, znajdującej się nieopodal legendarnego toru Kyalami w Johannesburgu. Tegoroczny model to kolejna ewolucja sprawdzonego w boju Hiluxa, który zadebiutował w 2018 roku. Auto ma silnik montowany centralnie, niezależne zawieszenie kół tylnych i napęd na cztery koła. Samochód jest stale ulepszany, a jego wyniki w kolejnych edycjach Rajdu Dakar są dowodem na niezawodność i trwałość, z której znany jest Hilux. W 2018 roku Toyota była na drugim i trzeci miejscu, w 2019 roku zwyciężyła, a w 2020 była druga.
„Jesteśmy podekscytowani Rajdem Dakar 2021, zwłaszcza w obliczu pandemii koronawirusa, który tak mocno wpłynął na motorsport w tym roku. Rajd ma się zacząć po Nowym Roku, a my jesteśmy bardzo szczęśliwi, że pojedziemy czterema Toyotami Hilux zbudowanymi i dopracowanymi w RPA” – powiedział Glyn Hall, szef zespołu.
TOYOTA GAZOO Racing dzięki startom w cyklu SACCS cały czas rozwijała możliwości dakarowego Hiluxa. Pod okiem szefa zespołu Glyna Halla Giniel de Villiers i Henk Lategan przekazywali niezwykle cenne informacje na temat auta i jego zachowania w warunkach rajdowych. Na Rajd Dakar 2021 układ i geometria auta pozostały niezmienione, ale delikatnym modyfikacjom poddano zawieszenie oraz silnik V8, by najnowsza wersja Hiluxa była konkurencyjna i niezawodna.
Inspiracją Hilux 2020
Wygląd zewnętrzny został dostosowany do najnowszej generacji produkcyjnego Hiluxa. Cywilna wersja, która zadebiutowała na rynku jesienią 2020 roku, to połączenie nowej stylistyki przodu, nowej, mocnej jednostki napędowej o pojemności 2,8 litra i udoskonalonych właściwości jezdnych w terenie i na drogach. Auto zyskało także więcej komfortu, lepsze wyposażenie i szerszą gamę modelową. Przód Hiluxa 2020 został całkowicie przeprojektowany. Otrzymał nowy, trójwymiarowy grill i zmieniony przedni zderzak. Teraz auto wygląda jeszcze bardziej okazale, kojarząc się z trwałością i możliwościami terenowymi potężnego pick-upa.
Nowy 16-zaworowy silnik Diesla DOHC o pojemności 2755 cm3 spełnia normę Euro 6d. Jednostka generuje 204 KM (150 kW) przy 3400 obr./min. Z automatyczną skrzynią biegów rozwija 500 Nm momentu obrotowego w zakresie 1600-2800 obr./min. Maksymalny moment obrotowy przy manualnej skrzyni biegów wynosi 420 Nm w zakresie 1400-3400 obr./min.
Ogromne możliwości terenowe Hiluxa zostały wzmocnione za sprawą kilku rozwiązań. Jednym z nich jest elektroniczny system działający jak mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD. Dostępny jest on w wersjach 4x4 i działa w trybie jazdy z napędem na jedną oś, zwiększając przyczepność na luźnej nawierzchni. Prędkość obrotowa silnika na biegu jałowym została obniżona z 850 do 680 obr./min. Poprawiono także szybkość reakcji na pedał przyspieszenia oraz działanie systemu stabilizacji pojazdu (VSC). Wprowadzono również specjalne oprogramowanie wspomagania układu kierowniczego o zmiennym wydatku, zwiększające precyzję prowadzenia. Samochód otrzymał nowy monitor kąta skrętu kół w czasie manewrowania.