Masomi Yoshi który otrzymał za zadanie objechanie najtrudniejszych tras offroadowych na świecie Land Cruiserem serii 40 aby wysnuć wnioski nt ewentualnych poprawek w planowanym nowym modelu auta nie stwierdził poważniejszych mankamentów samochodu w terenie. Ale konkurencja i wymagania rynku oczekującego przy znakomitych właściwościach terenowych więcej komfortu i wygody wymusiły zaprojektowanie nowego modelu legendy. Konstruktorzy Toyoty w tych innych niż obecne czasy dostali na to ponad 3 lata. Efektem było zaproponowanie w 1984 r. Land Cruisera serii 70.
Dla odbiorców zaproponowano dwie wersje auta:
Heavy Duty - auta przeznaczone do pracy, nastawione na wytrzymałość i jak najwyższe możliwości terenowe. Z małymi zmianami produkowane do czasów obecnych na rynkach wymagających jakości i trwałości.
Light Duty - bardziej komfortowa wersja na sprężynach zaprojektowana z myślą o wymagających większego komfortu Europejczykach. Auta tej serii wyewoluowały w kierunku modelu 90, 120 i obecnej 150.
W poniższym artykule omówiona zostanie seria HD twardych wołów roboczych, który pozostał wierny swojej koncepcji: wozić ludzi i ich bagaże przez co najmniej 30 lat na dystansie pół miliona km, niezawodnie przez bezdroża Czarnej Afryki lub Bliskiego i Środkowego Wschodu. Podstawowym wyróżnikiem tej serii było zawieszenie, ustawione na wytrzymałość z zastosowaniem klasycznych resorów piórowych.
Przez 30 lat gdy J70 produkowano (do chwili obecnej na niektóre rynki) powstało bardzo wiele wersji opisywanego modelu wyróżniających się długością ramy, rodzajem nadwozia, zastosowanym silnikiem i wyposażeniem. Ze względu na rozstaw osi wyróżnić można 5 odmian modelu:
Wszystkie te odmiany posiadały identyczne nadwozia przodu (do słupka A). Do wyboru proponowano dach zwykły lub podwyższony a tylne drzwi stosowano wyłącznie jako dzielone asymetrycznie z kołem zapasowym (w pikapach zapas trafiał pod przedział bagażowy lub na pakę).
Przeniesienie napędu
Manualna skrzynia biegów 4 lub 5 biegowa. W wyższych modelach z silnikami benzynowymi również 4 biegowy automat.
Napęd na tylne koła. Os przednia dołączana za pomocą dźwigni na środkowym tunelu albo siłownikiem podciśnieniowym uruchamianym przyciskiem na desce rozdzielczej.
Piasty przedniej osi włączało się ręcznie lub były zblokowane na stałe.
Silniki
W modelu J70 zastosowano bardzo wiele jednostek napędowych. Ich opis zastosowanie w poszczególnych modelach znajdziecie w zakładkach obok.
Modernizacje
1990 r
1999 r
2007 r
2009
2012 r
Opinie nt auta
Wady i zalety
Zalety:
+ jakość wykonania,
+ duży wybór wersji silnikowych,
+ wygodne fotele przednie,
+ wysoka dzielność terenowa,
+ rozpoznawalna marka o wysokiej renomie.
Wady:
- spartańskie wnętrze,
- duża ilość modeli skutkująca utrudnionym doborem części,
- zużycie paliwa,
- podatność na korozję,
- wyeksploatowane auta na rynku,
- awarie głowicy i turbiny w 4 cylindrowych silnikach diesla
OffRoad.pl (link)
Toyota LC 70 to idealna baza wyprawówki, idealnie spełnia wymagania podróżników na całym świecie. Duży 180-litrowy zbiornik paliwa sprawia, że zasięg Toyoty wynosi 1 500 km. To ważny czynnik, szczególnie dlatego, że pod maską działa niemały silnik V8. Motor został skojarzony z 5-biegową skrzynią manualną. Wydaje się ona dobrym doborem do typowo użytkowego lub wyprawowego auta. Oczywiście Land Cruiser bazuje na dwustopniowej skrzyni rozdzielczej. Samochód – wbrew pozorom – całkiem dobrze sobie radzi w warunkach autostradowych.
Bushtaxi HZJ75 (link):
Autko długie i dla kogoś mało przyzwyczajonego może być niewygodne (brak wspomagania oraz twarde wyprawowe zawieszenie). Pomimo twardego zawieszenia i resorów piórowych zawieszenie pracowało poprawnie i ładnie wybierało nierówności. Po spuszczeniu powietrza w kołach po piachu 4,2 diesel ciągnie autko bez najmniejszych problemów. Brak wspomagania może nieźle wyrobić bicepsy podczas jazdy.
KZJ 4,2 l (link):
Jazda na resorach nie należy do przyjemności i po szosie w koleinach strasznie wozi ale coś za coś, w terenie jest ok.
Prędkość na AT na szosie 110-120 km/h bez problemu – spalanie ok. 10l (autostrada)
Na MT – powyżej 85 zaczynają się wibracje (ale opony nie były wyważone) – spalanie ok. 12-13 l.
Na szosie powyżej 90 km bardzo głośne (na autostradzie pod plandeką przy 120 nie słyszałem radia) ale nie mam żadnego wygłuszenia i dywaników. Ale za to myję z węża...
LINKI:
BJ70/73/75 3B
BJ73 VM66A
BJ71/74 13B-T
PZJ70/73/75/77 1PZ
HJ75 2H
HJ75 ADE236
HZJ70/71/73/74/75/76/77/78/79 1HZ
HDJ78/79 1HD-FTE
VDJ76/78/79 1VD-FTV
FJ70/73/75 3F
FZJ70/73/75 1FZ-F
FZJ71/73/74/75/78/79 1FZ-FE
GRJ71/76/78/79 1GR-FE