Zaprezentowany światu w 1967 roku nowy model FJ55 był odpowiedzią na potrzeby rynku poszukującego nie tylko aut terenowych sprawnych na bezdrożach ale również wygodnych w codziennym, drogowym zastosowaniu. Zaopatrzono go w zamknięte nadwozie, w którym starano się uzyskać jak najwięcej miejsca w środku, przy możliwie ograniczonych wymiarach zewnętrznych. Nowy kształt karoserii, dziś budzący kontrowersje odpowiadał duchowi epoki w której powstawał. Wadą auta była jego spora masa (1935 kg) przez co pomimo obszernego wnętrza i przedziału bagażowego ładowność pojazdu wynosiła zaledwie 535 kg. Wynikało to z założenia, iż nowy Land Cruiser nie powinien ustępować zdolnościami terenowymi poprzednikowi, stąd solidna, trwała i ciężka konstrukcja nowego modelu. Poza osiami, przeniesieniem napędu i silnikiem, które pozostały po poprzedniku wszystko pozostałe zostało zmienione i ulepszone. Np po raz pierwszy wprowadzono spawana ramę z profili zamkniętych. Nowa konstrukcja spełniała nowo wprowadzone normy bezpieczeństwa w zderzeniach czołowych w USA.
Prace konstruktorów zaowocowały zbudowaniem wygodnego auta, które sprawdzało sie zarówno na autostradach Ameryki Pn (pierwszy LC który mógł podróżować z prędkością 130 km/h) jak i na bezdrożach Afryki. Stworzenie tego modelu dało podwaliny do podziału produkcji LC na Land Cruisera i Land Cruisera Station Wagona, która utrzymuje aktualność do dziś.
Autor: IR
Linki:
Relacja z odbudowy przez SoCal Marque
Alexander Wohlfarth, Legenda Land Cruisera, 2014
FJ55 F
FJ55 F.5
FJ55/56 2F
BJ55 2B