Strona główna
Lexus ROV z wodorowym silnikiem spalinowym
Lexus od blisko dwóch dekad inwestuje w technologie nisko- i bezemisyjne w swoich samochodach. W 2005 roku Lexus RX był pierwszym modelem w klasie premium, w którym zastosowano zelektryfikowany napęd hybrydowy. Obecnie w gamie marki obok klasycznych hybryd dostępne są także hybrydy plug-in, które oferują ponadprzeciętne zasięgi w trybie elektrycznym, a także samochody z napędem elektrycznym na baterie.
Lexus w projektowaniu swoich samochodów zwiększa także wykorzystanie materiałów przyjaznych środowisku. W najnowszym elektrycznym modelu – RZ, można zamówić tapicerkę wnętrza wykonaną z ekologicznego zamszu Ultrasuede, a technologie takie jak ogrzewanie promiennikowe czy fotochromatyczny dach udowadniają, że marka wie, jak w innowacyjny sposób ograniczyć zapotrzebowanie aut elektrycznych na energię.
Lexus z silnikiem wodorowym
Prototypowy Lexus ROV Concept (skrót od: Recreational Off-highway Vehicle) to kolejny przykład, jak marka łączy najnowocześniejsze technologie z zasadami zrównoważonego rozwoju. To pierwszy prototypowy Lexus z nieemitującym CO2 spalinowym silnikiem wodorowym. Jednostka napędowa o pojemności 1,0 l działa tak jak silnik benzynowy, ale jest wyposażona w wysokociśnieniowy zbiornik sprężonego wodoru, który trafia do silnika przy pomocy specjalnie opracowanych wodorowych wtryskiwaczy. Model łączy bezemisyjną jazdę z ekstremalnymi możliwościami terenowymi dzięki zawieszeniu o dużym skoku, klatce bezpieczeństwa i grubym oponom, które pozwalają na jazdę w błotnistym terenie. Jego wymiary (3 122 mm długości, 1 725 mm szerokości i 1 800 mm wysokości) pozwalają na łatwe manewrowanie.
Zastosowanie technologii i materiałów ekologicznych w przypadku ROV Concept nie ogranicza się jedynie do wodorowego silnika. Lexus we współpracy z partnerami wdrożył całą serię elementów w różnych podzespołach. W amortyzatorach zastosowano płyn, który jest biodegradowalny. Osłona przedniej szyby została wykonana z niskoemisyjnej żywicy, przedni zderzak oraz maska powstały z połączenia plastiku pochodzącego z recyklingu oraz biomateriału CNF. Włókna siatkowe wykorzystane we wspornikach oparć siedzeń także powstały z materiałów pochodzących z recyklingu.