Czy kojarzycie ekipę RADZIKONE.PL? Zapewne nie, przecież to kultowy wytwórca i sklep offroadowych podzespołów ale do… Suzuki. Dlaczego zatem Justyna i Radek już od dłuższego czasu na wyprawy wożą się… Toyotą?

 

 

Trzeba to przyznać, auta Suzuki w trudnym terenie sprawują się znakomicie. Małe, lekkie, zgrabnie pokonują przeciwności jakie na szlaku postawiła natura. Jednak to co w offroadzie jest zaleta na dalekiej wyprawie już nie koniecznie, na daleka wyprawę trzeba po prostu sporo zabrać. I tu na scenę wchodzi Toyota 4Runner. Przez lata ekipa Radzikone zebrała sporo doświadczeń związanych z modyfikacjami i użytkowaniem swojego 4Runnera. Jeśli chcielibyście wiedzieć jakie jest to auto na co dzień i w terenie, jak je modyfikować, jak użytkować – zapraszamy do lektury tekstu i obejrzenia filmu wykonanego przez EXTREME MEDIA 4x4.

 

 

ZAKUP

Nabyty kilka lat temu, niezbyt drogo, okazał się jednak skarbonka do której trzeba było wrzucić sporo czasu i pieniędzy. Po roku od zakupu, podczas ciągnięcia ciężkiej przyczepy, skrzynia biegów i układ chłodzenia się przegrzały, choć pomimo problemów dotoczył jak zwykle pod dom to moment ten stał się przyczynkiem do rozpoczęcia długiego i skrupulatnego remontu, który potrwał… półtora roku.

ODBUDOWA

Tą prace Radek i Justyna chcieli zrobić raz i porządnie. Całe auto zostało rozebrane do ostatniej śrubki, karoseria zdjęta z ramy, każdy element naprawiony bądź wymieniony na inny, sprawny.

 

 

Rama. Pomimo lat i rdzy okazało się że właściwie nie ma poważnych uszkodzeń czy dziur. Wytrawioną i wypaloną poddano procesowi ocynku i na koniec pomalowano proszkowo. Po tej operacji wyglądała jak fabrycznie nowa, rdze wyeliminowano nawet z wewnętrznych przekroi.

 

 

Silnik. Pomimo że wśród użytkowników motor 5VZ-FE 3.4L ma opinię jednostki „nie do zabicia” tu akurat wymagał remontu głowicy. Przyczyną uszkodzenia był lejący wtrysk paliwa. Ze względu na koszt paliwa – wyposażony w instalację LPG ze 110 litrowym zbiornikiem.

Skrzynia biegów. Ze względu na uszkodzenia i spory koszt naprawy wymieniono ją na działającą z nowszego rocznika.

Zawieszenie. W tym modelu Toyoty jest to rozwiązanie bliźniacze z Land Cruiserem 90. Dużej troski wymagają więc w nim dolne sworznie. Zaniedbania skutkują problemami opisywanymi już na naszej stronie.

Układ kierowniczy. Dosyć delikatny. W tym aucie wymieniony na sprawny, używany.

 

 

MODYFIKACJE OFF-ROAD

To auto, nigdy nie miało mieć lekko w życiu. Trafiło w ręce pasjonatów offroadu, którzy potrzebują go i na co dzień, ale też na niezbyt łatwe wyprawy terenowe: te bliskie ale i dalekie. Żeby poradziło sobie z wyzwaniami dokonano w nim kilku niezbędnych modyfikacji.

  • BLOKADA ARB PRZÓD. Może nie była konieczna ale eliminowała jeden podstawowy problem przedniego mostu 4Runnera – słaby, dwusatelitowy kosz. Podczas jednego z wyjazdów oryginalny rozpadł się na części pierwsze. ARB to kosz czterosatelitowy, na pewno posłuży dłużej.
  • BLOKADA TYLNEGO MOSTU z LC90 przerobiona na pneumatyczną
  • OSŁONA PRZEDNIA
  • WYCIĄGARKA Z PŁYTĄ
  • DODATKOWE OŚWIETLENIE LED z przodu
  • OPONY 33”
  • PROGI STALOWE MONTOWANE DO RAMY zintegrowane z rurami osłaniającymi tylne błotniki.
  • WIESZAK NA KOŁO ZAPASOWE, montowany z tyłu auta, osłonięty rurami, z możliwością podwieszenia np. rowerów.
  • LIFT ZAWIESZENIA z przodu 2” z obniżeniem przedniego mostu i samodzielnie przedłużonymi górnymi wahaczami.
  • LIFT ZAWIESZENIA TYŁ 3” z dodatkową sprężyną zapobiegającą wypadaniu przy wykrzyżu oraz samodzielnie przedłużonymi górnymi wahaczami.
  • AMORTYZATORY TERRAIN TIMER

 

Czy Radek i Justyna zamierzają zmienić auto? Jakie były koszty napraw, czy warto kupować oryginalne części, jak się je użytkuje na co dzień - o tym wszystkim dowiecie się oglądając film:

 

 

 

 

GALERIA ZDJĘĆ