Wprowadzone do produkcji w 1960r modele 40 serii zostały zapamiętane i polubione przez tysiące użytkowników na świecie. Stało się tak, gdyż to wraz z tym modelem Land Cruiser stał się naprawdę globalnym autem, sprzedawanym w większości krajów. Nie bez znaczenia miał również fakt bardzo długiego czasu produkcji (26 lat) jak i ogromna niezawodność i trwałość która zapamiętali użytkownicy tego modelu. Jednym z wielbicieli 40-ki jest też Witek Urbanowicz.

 

TOF2017 IMG 2312

 

Od 4 lat regularnie porzuca rodzinne Nakło aby z firmą Podróże4x4 wyruszyć swoim Land Cruiserem HDJ80 na wyprawę, gdzieś z dala od cywilizacji i asfaltowych dróg. Zafascynowany wyjazdami Piotra Kulczyny, który modelem BJ40 odbył wiele podróży w tym tą opisaną w książce "Droga na wschód"  również zamarzył o męskiej przygodzie za kierownicą twardego auta. Poszukiwania wymarzonej 40-ki skierowały go na ofertę jednego z francuskich pasjonatów marki, który oferował aż cztery egzemplarze, w różnym stanie i tylko razem chciał je sprzedać. Dwa z nich nadawały się do kompletnego remontu a dwa z były w całkiem przyzwoitym stanie. Ponieważ bardzo trudno jest nabyć oryginalna, nie zdekompletowana lub przerabianą 40-kę w korzystnej cenie zapadła decyzja - kupować.

 

TOF2017 IMG 2274

 

Opisywany egzemplarz jest w całkowicie oryginalnym stanie, bez żadnych zmian. Jest to model BJ40 z 1978 r. z kompletnym wyposażeniem. Auto posiada mechaniczna wyciągarkę, oryginalne, akcesoryjne osłony świateł, kierunkowskazów, lampy techniczne tzw. "szperacze", szyberdach... Pojazd napędza Silnik B, wolnossący diesel o pojemności 2977 cm3 i mocy 76 KM. Wewnatrz tylko dwa fotele i ławeczki z tyłu tak jak wymyslił to kiedyś producent. 40-ka jest bardzo surowa, wymagajaca... Sztywne osie i resory piórowe, brak wspomagania, klimatyzacji, tylko niezbedne fukcje przydatne do poruszania sie w terenie. Prawdziwy traktor. Skąd więc marzenie o takiej Toyocie? Zaważyła sympatia do marki, tysiace kilometrów spedzonych w prawie 20 wyprawach w niezawodnej 80-ce. Oraz... marzenie o sprawdzeniu siebie w pojeździe, który wiele wymaga od kierowcy, ale też bardzo wiele daje: frajdy w posiadaniu pojazdu wyjatkowego, niezawodnego, pewnie przemierzajacego terenowe przeciwności....

Auto w przyszłosci będzie remontowane. Już czekają zakupione, brakujace emblematy, ustalono oryginalny kolor, jednak na razie ze wzgledu na najlepszy stan jest w ciągłym użyciu. Odbudowie poddawane sa natomiast inne 40-ki zakupione razem z tą przedstawioną obecnie.

 

Toyota Off-Road Festiwal to okazja do spotkania niezwykłych aut i ich właścicieli. Z lewej BJ40 Witka Urbanowicza oraz z prawej Rafała Wesołowskiego 

 

Tekst i zdjęcia: Ireneusz Rek

 

GALERIA ZDJĘĆ