Kuba od niedawna jest właścicielem Land Cruisera HZJ 76. Auto już wcześnie miało wiele usprawnień. Kolejne dodał Kuba, by LC nadawał się nie tylko do offroadowych przepraw, ale pozwolił na szukanie przygod.
Autorem wielu prac, które przystosowują auto do dalekich podróży, jest firma podkrakowska AUTOMEBLE. Wycieczka z okolic Nowego Sącza to sporo kilometrów, jednak Kuba nie żałuje tej podróży i po roku użytkowania tych rozwiązań nie zmienił zdania. Podstawą wyposażenia kempingowego jest bagażnik, który stanowi solidną platformę dla namiotu dachowego firmy I-KAMPER. Jest to konstrukcja skorupowa, dosyć łatwa w przygotowaniu do noclegu i pakowania (więcej o namiotach). Posiadany wcześniej miękki namiot nie sprawdził się. Na mrozie twardniał i jego składanie stanowiło nieustające źródło stresu oraz niecenzuralnych wyrazów. Bagażnik jest również nośnikiem oświetlenia biwakowego firmy OSRAM oraz lamp używanych do oświetlania drogi i terenu marki LAZER.
Kolejną modyfikacją zrobioną przez AUTOMEBLE jest system zabudowy bagażnika. Dwie duże szuflady z przegródkami, duży pojemnik na wodę z podgrzewaniem oraz pompka, dzięki której możliwy jest prysznic w terenie – wszystko bardzo przydatne. Całość uzupełnia stolik marki FRONT RUNNER, lodówka DOMETIC, pojemniki na zaopatrzenie oraz zestaw siatek na drzwiach i pod sufitem bagażnika, w które upchnąć można niezbędne przydasie. Dodatkowo przestrzeń biwakowa może zostać osłonięta markizą QUICK PITCH, która rozkłada się od razu na tył i lewy bok auta. Kolejny drobiazg, który ułatwia życie, to przetwornica 230V umieszczona pod fotelem pasażera.
Co oprócz ciepłego śpiwora przydatne jest przy biwakowaniu na mrozie? Ogrzewanie! Rozwiązaniem zastosowanym w aucie jest Webasto, umieszczone w zgrabnym pojemniku własnego pomysłu i produkcji, umieszczone na drabince.
Land Cruiser 76 już standardowo jest całkiem dobrze przygotowany do terenowych wypraw. Auto wyposażono chociażby snorkel, dwa sztywne mosty z blokadami oraz napęd 4x4 (dołączany przód). Aby podróżowanie nim w terenie było bardziej bezpieczne, zyskało stalowy zderzak wyprodukowany przez FABRYKE 4X4 z wyciągarką KANGROOWINCH. Dodatkowo zmieniono zawieszenie na OME NITROCHARGER SPORT z liftem 2”, wzmocnione resory piórowe przystosowane do większego ciężaru, osłony. Ochroną w terenie, ale też podparciem dla podnośnika H-lift, są zamontowane stalowe progi.
Poruszanie się w terenie to przede wszystkim opony. Na felgi trafiło więc ogumienie BG Goodrich MT w rozmiarze 285/75/16. Poza tym zdolności offroadowe poprawia możliwość spuszczenia powietrza i uzupełnienia ciśnienia w kołach dzięki kompresorowi ARB z wyjściami umieszczonymi pod fotelami z przodu.
Terenowe wyposażenie uzupełnia podnośnik H-Lift umieszczony na bagażniku dachowym oraz trapy ARB.
Pojazd wprost na arabskie pustynie Dubaju lub Omanu wyjechał wyposażony w 6-cylindrowego, wolnossącego, rzędowego diesla o imponującej pojemności 4164 cm3, który krzesa z siebie… zaledwie 130 KM i 280 Nm przy 2000 obr./min. To jest zdecydowanie za mało, aby poruszać się w codziennym ruchu, a przede wszystkim w terenie. Rozwiązaniem jest turbina oraz intercooler zamontowane w aucie. Układ paliwowy zyskał również dodatkowy filtr paliwa.
Standardowo Land Cruiser HZJ 76 wyposażony jest w pojedynczy fotel kierowcy oraz podwójną kanapę dla 2 pasażerów w pierwszym rzędzie. Nie jest to rozwiązanie wygodne ani praktyczne. Właściciel zamienił je więc na fotele RECARO: podgrzewane, wentylowane, sterowane elektrycznie. Pomiędzy nie trafiła mała lodówka, spełniająca przy okazji rolę podłokietnika. Miejsce na radio CB oraz dodatkowe oświetlenie wnętrza to zasługa konsoli sufitowej firmy OUTBACK.
Planowanie i poruszanie się w terenie ułatwia nawigacja GARMIN OVERLANDER.
Land Cruiser HZJ76 to auto, które jest obiektem marzeń dla wielu osób planujących dalekie podróże. Jako model po raz pierwszy na drogach pojawiło się… w 1984 roku. Minęło więc prawie czterdzieści lat, a koncepcja na auto zbudowane na solidnej ramie i sztywnych mostach nadal się sprawdza. Ma na pewno wiele ograniczeń, takich jak chociażby komfort podróżowania na co dzień, jednak w dalekich wyprawach poza asfaltowe szlaki liczy się trwałość i niezawodność. A na to posiadając LC 76 można liczyć.
Oto lista modyfikacji:
Tekst i zdjęcia: Ireneusz Rek