- Jesteś tutaj:
- Start
- Czytelnia
- Aktualności
- Nowości
- Jakie modyfikacje wnoszą wersje GR SPORT w modelach Toyoty?
Ta wersja kultowej terenówki Toyoty opracowana została jako pojazd bazowy Rajdu Dakar. Wizualnie Land Cruiser 300 GR SPORT to elementy stylistyczne takie jak:
Wnętrze GR Sporta oferuje do wyboru dwa wzory wykończenia ze skórzanymi akcentami – czerń z ornamentami karbonowymi oraz agresywnie kontrastującą, czerwono-czarną kolorystykę.
Ale ta wersja Land Cruisera 300 to nie tylko efektowne, stylistyczne dodatki. GR Sport jest standardowo wyposażony w przednie i tylne blokady mechanizmu różnicowego oraz innowację technologiczną - pierwszy na świecie e-KDSS (elektroniczny system dynamicznego zawieszenia Kinetic). Umożliwia ono zaawansowaną kontrolę zawieszenia Land Cruisera poprzez niezależne blokowanie i zwalnianie przedniego i tylnego stabilizatora. Skutkuje to dwoma pozornie sprzecznymi osiągnięciami: optymalnym trzymaniem się drogi i wykrzyżem kół w warunkach terenowych w połączeniu z mniejszym kątem przechyłu, który zapewnia wyższy poziom komfortu jazdy i stabilności prowadzenia na drodze.
Począwszy przyszłego roku Toyota Auto Body w Rajdzie Dakar weźmie udział w wyścigu używając właśnie pojazdu opartego na serii 300 GR Sport. Nasze wrażenia z jazdy tym modelem opisaliśmy w osobnym artykule na stronie.
Ta legenda off-roadu jest częstym gościem na naszym portalu. W przypadku Hiluxa zespół projektujący wersję GR SPORT zupełnie się nie ograniczał, jeśli chodzi o modyfikacje podwozia. Zawieszenie zostało wymienione na jednorurowe przednie i tylne amortyzatory oraz twardsze sprężyny – oczywiście czerwone. W efekcie zyskujemy większą przyczepność, a pickup stabilniej się prowadzi i szybciej reaguje na ruchy kierownicą, co odczujemy i w terenie, i na asfalcie. Trudno też nie zauważyć czerwonych osłon podwozia z aluminiowych płyt o grubości 5 mm. Toyota opracowała je specjalnie dla polskiego rynku, by zabezpieczyć silnik i skrzynię biegów oraz tylny most. Kupując Hiluxa GR SPORT, dostaniemy też od producenta opony All Terrain 265/65 R17 na 17-calowych aluminiowych felgach, poszerzone nadkola, stopnie boczne i spojler nad skrzynią ładunkową.
Hilux w nowej najwyższej wersji GR SPORT jest dostępny z podwójną kabiną i z mocniejszym silnikiem Diesla 2,8 l sparowanym z sześciobiegową skrzynią automatyczną. Dzięki tej jednostce mamy do dyspozycji 204 KM mocy przy 3400 obr./min i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego w zakresie 1600-2800 obr./min. Duża moc, elastyczność i wydajność silnika to m.in. efekt zastosowania wtrysku paliwa typu common rail, turbosprężarki o zmiennej geometrii i intercoolera chłodzonego cieczą.
Wersja GR SPORT to w gamie RAV4 zupełna nowość. Auto wejdzie do sprzedaży pod koniec roku, dlatego nie ma go jeszcze w cenniku. Wiadomo, że będzie miało charakterystyczną dla GR SPORT stylistykę na zewnątrz i w kabinie, dostanie 19-calowe alufelgi z unikalnym wykończeniem uzyskanym nową techniką, nowe przednie spojlery i najnowsze wyposażenie, które wchodzi do RAV4 wraz z rocznikiem 2023. GR SPORT będzie można skonfigurować z napędem hybrydowym lub hybrydą plug-in.
To co nas najbardziej interesuje w wersji GR SPORT, to tuning zawieszenia, czyli sztywniejsze sprężyny i amortyzatory, które poprawią stabilność, ułatwią panowanie nad autem i pozwolą więcej wycisnąć z hybrydowych napędów – w szczególności z 306-konnego systemu plug-in hybrid, któremu wystarcza zaledwie 6 sekund, by rozpędzić RAV4 do setki.
Kiedy słyszymy zbitkę Yaris i GR, przede wszystkim na myśl przychodzi sportowy, 261-konny GR Yaris z napędem GR-FOUR. To jednak nie jest samochód na zakupy – jego potencjał najlepiej widać na torze wyścigowym. GR Yaris jest zaprojektowanym od podstaw autem homologacyjnym GR Yarisa Rally1, który właśnie wygrał w WRC wszystko, co było do wygrania.
Yaris GR SPORT nie ma z GR Yarisem wiele wspólnego. To najwyższa wersja seryjnego hatchbacka, która jednak oprócz dodatków stylistycznych i topowego wyposażenia otrzymała także delikatny fabryczny tuning. Nadwozie, choć i tak bardzo sztywne dzięki platformie TNGA, zostało dodatkowo wzmocnione, zawieszenie tak dostrojone, aby zapewnić lepsze osiągi, a elektroniczne wspomaganie kierownicy dopracowane pod kątem szybszych reakcji i większej precyzji.
Amortyzatory reagują szybciej przy niższych prędkościach, przyczyniając się do lepszych reakcji układu kierowniczego i większego komfortu jazdy. Tylne sprężyny zoptymalizowano pod kątem zwiększenia stabilności nadwozia oraz zapewnienia lepszej przyczepności kół podczas przyspieszania i hamowania. Aerodynamika auta zyskała dzięki dodatkowym okładzinom wewnątrz wszystkich czterech nadkoli. A chromowana końcówka rury wydechowej, 18-calowe aluminiowe koła i zderzaki w sportowej stylistyce atrakcyjnie wyglądają.
Yaris Cross powstał na tej samej co Yaris hatchback platformie TGNA-B, jednak zyskał aż o 24 cm dłuższe nadwozie i o 2,5 cm większy, 17-centymetrowy prześwit. W wersji GR SPORTtuning zawieszenia poprawił przyczepność i ograniczył przechyły podczas ostrych zakrętów, a jednocześnie zmniejszył prześwit o 1 cm. Obok długiej listy elementów stylistycznych i topowego wyposażenia Yaris Cross GR SPORT ma też sportowy tylny zderzak z dyfuzorem i 18-calowe alufelgi.
Corolla była jednym z pierwszych samochodów, które otrzymały wersję GR SPORT. Znaczek ten zaczął się pojawiać na kompaktowej Toyocie już w 2019 roku To tak naprawdę jedyny model, w którym GR SPORT rzeczywiście oznacza przede wszystkim pakiet stylistyczny. Jest jednak jeden element, którym możemy poprawić właściwości jezdne auta. To dostępny za dopłatą dla Corolli GR SPORT z nadwoziem hatchback lub TS Kombi system AVS, czyli aktywne zawieszenie o dynamicznie regulowanej charakterystyce amortyzatorów. Układ ten steruje siłą amortyzacji przy wszystkich czterech kołach, zmniejszając wychylenia i poprawiając precyzję układu kierowniczego.
Toyota C-HR jest spokrewniona z Corollą i powstała na tej samej płycie podłogowej, a jednocześnie akurat ten samochód najbardziej kojarzy się z zadawaniem szyku w mieście. Dlatego tak na logikę zmiany w jego podwoziu mogłyby się wydawać mało prawdopodobne. Jednak twórcy wersji GR SPORT dla Toyoty C-HR w ogóle się tym nie przejęli. Nie tylko przeprojektowali zawieszenie i układ kierowniczy, dzięki którym auto prowadzi się jeszcze pewniej i dynamiczniej, ale dodali lekkie opony Continental Premium Contact 6, które zwiększają przyczepność przedniej osi i sztywność na zakrętach. W specjalne opony zostały ubrane 19-calowe alufelgi, zarezerwowane tylko dla tej wersji wyposażenia. Do kompletu z tylnym spojlerem, który w Toyocie C-HR należy do standardu, wersja GR SPORT dostała też przedni spojler.