Toyota bZ4X, elektryczny SUV średniej wielkości i pierwszy model z linii bZ, jest do kupienia w Polsce. Teraz wiemy już także, jak będą wyglądały kolejne SUV-y z tej serii. Toyota pokazała je na targach Auto Shanghai, na razie w wersjach koncepcyjnych.

Elektryczne SUV-y z linii Toyota bZ

Większy model zaprezentowany chińskiej publiczności to duży rodzinny SUV o nazwie Toyota bZ FlexSpace Concept. Auto ma być przestronne, praktyczne i tak zaprojektowane, aby cała rodzina mogła z niego korzystać łatwo i przyjemnie. We wnętrzu znajdzie się wiele udogodnień, a kierowca otrzyma wsparcie zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i kompletu inteligentnych funkcji. Elektryczny napęd skon W jego projektowanie zaangażowała się firma Guangzhou Automobile Group. 


Toyota bZ Sport Crossover Concept, czyli drugie, mniejsze auto powstało z myślą o młodszych kierowcach. Opływowa linia dachu, niżej położona maska, mocne przetłoczenia i szerokie nadwozie nawiązują do stylistyki sportowego coupe, co podkreślają dodatkowo duże koła i poszerzone nadkola. Przy tym modelu Toyota również pracowała wspólnie z chińskimi producentami – BYD i FAW.

LandCruiser PL Toyota bZ4X 03

Platforma eTNGA dla aut elektrycznych

Toyota bZ Sport Crossover Concept i Toyota bZ FlexSpace Concept to konstrukcje przeznaczone na chiński rynek. Do pierwszych klientów trafią w 2024 roku. Oba SUV-y należą do linii bZ (beyond Zero) i powstały na platformie eTNGA, opracowanej specjalnie dla aut elektrycznych. Choć to dopiero koncepty, o samochodach z tej serii wiemy już znacznie więcej dzięki modelowi bZ4X, który zadebiutował na światowych rynkach w zeszłym roku. Jest to spokrewniona z TNGA platforma modułowa, ale opracowana wyłącznie z myślą o samochodach elektrycznych. Jak wiadomo TNGA jest bardzo uniwersalna, powstają na niej auta benzynowe, hybrydowe i hybrydy plug-in, a nawet wodorowa Mirai z silnikiem elektrycznym na ogniwa paliwowe oraz elektryczna Toyota C-HR sprzedawana w Chinach. Modułowa konstrukcja zelektryfikowanych napędów Toyoty jak najbardziej umożliwia takie żonglowanie elementami. 


W przeciwieństwie do niej, platforma eTNGA jest tylko dla aut typu BEV, bo w jej podłogę została wbudowana płaska bateria, która jeszcze bardziej usztywnia konstrukcję auta i obniża środek ciężkości. W przypadku modelu bZ4X jest to bateria litowo-jonowa o pojemności 71,4 kWh, złożona z 96 ogniw. Toyota zadbała o ich trwałość, podłączając do systemu monitorowania pod kątem prawidłowości działania oraz stopnia zużycia. Bateria korzysta też układu chłodzenia cieczą i systemu rekuperacji energii podczas hamowania.

LandCruiser PL Toyota bZ4X 02

Toyota bZ4X – elektryczny SUV z terenowym napędem AWD

Na pytanie o moc elektrycznej Toyoty bZ4X nie ma prostej odpowiedzi. To zależy od rodzaju napędu. Auto z napędem na przednie koła ma jeden silnik elektryczny o mocy 204 KM i 265 Nm momentu obrotowego. Jego maksymalny zasięg wg WLTP wynosi 516 km, a średnie zużycie energii 14,3 kWh/100 km. Wersja AWD o łącznej mocy 2018 KM otrzymuje dwa silniki elektryczne, po jednym przy każdej osi, które zapewniają mu całkiem solidne możliwości terenowe, a tryb X-MODE stabilną jazdę w błocie i śniegu. Maksymalny moment obrotowy, jakim dysponuje kierowca, to 336 Nm. Auto z napędem na cztery koła może pokonać do 470 km na jednym ładowaniu, jak wskazują testy WLTP, a średnio podczas jazdy potrzebuje 15,8 kWh/100 km energii.


Zobacz Toyotę bZ4X w akcji: