W Monterey w Kalifornii trwa właśnie Pebble Beach Concours d’Elegance — prestiżowa impreza, podczas której prezentowane są i oceniane najbardziej eleganckie klasyczne pojazdy. To jedne z najbardziej wymagających zawodów w świecie motoryzacji, choć o zwycięstwie nie decyduje prędkość, lecz wyrafinowany styl i udokumentowana historyczna wartość. 200 najcenniejszych kolekcjonerskich samochodów i motocykli zaprezentuje swoje walory podczas 27-kilometrowej parady.

 

 

fot. www.calautomuseum.org

 

Imprezie towarzyszą aukcje najbardziej luksusowych zabytkowych samochodów, prowadzone przez domy aukcyjne RM Sotheby’s i Gooding & Co. W tym roku obie firmy wystawiają na sprzedaż prawdziwe klejnoty dla miłośników marki Toyota — dwa sportowe 2000GT i dwa Land Cruisery FJ40

 

Toyota 2000GT z 1967 roku (dom aukcyjny RM Sotheby’s)

 

Świat poznał z bliska Toyotę 2000GT, gdy Sean Connery jako James Bond wskoczył do niego, uciekając przed złoczyńcami, a potem pędził pod ostrzałem przez ulice Tokio, by w końcu wypaść na malownicze serpentyny na zboczu góry. W tej scenie auto udowodniło swoją doskonałą przyczepność i zwrotność. Warto wspomnieć, że za kierownicą siedziała piękna japońska agentka. 

 

1967 Toyota 2000GT (Patrick Ernzen (c) 2015 Courtesy RM Sotheby's

1967 Toyota 2000GT (Patrick Ernzen (c) 2015 Courtesy RM Sotheby's

 

Samochód, który towarzyszył Bondowi w jego przygodach w filmie „Żyje się tylko dwa razy”, był unikalnym kabrioletem, zbudowanym przez Toyotę specjalnie dla potężnego aktora, który nie mieścił się w zgrabnym coupe. Auto wystawione w tym roku przez dom aukcyjny RM Sotheby’s jest równie niepowtarzalne.

Samochód o numerze nadwozia MF10-10083 był pierwszym 2000GT, które zostało dostarczone do USA, a także pierwszym, które wyprodukowano z kierownicą po lewej stronie. Niezwykły rodowód nie jest jedynym atutem tego egzemplarza. W ciągu swojej 48-letniej historii auto było tak dobrze utrzymywane przez swoich kolejnych właścicieli, że ani razu nie wymagało remontu czy rekonstrukcji. Mamy więc do czynienia z oryginalną sportową Toyotą z 1976 roku, luksusowo wykończoną i w doskonałym stanie. Samochód przejechał do tej pory niecałe 70 000 km. Został wystawiony za cenę od 1 mln dolarów.

 

 

1967 Toyota 2000GT (Patrick Ernzen (c) 2015 Courtesy RM Sotheby's

1967 Toyota 2000GT (Patrick Ernzen (c) 2015 Courtesy RM Sotheby's

1967 Toyota 2000GT (Patrick Ernzen (c) 2015 Courtesy RM Sotheby's

1967 Toyota 2000GT (Patrick Ernzen (c) 2015 Courtesy RM Sotheby's

 

 

Toyota 2000GT z 1967 roku (dom aukcyjny Gooding & Co.)

 

Śmietanka towarzyska zebrana w Monterey w tym tygodniu ma do wyboru jeszcze jedną Toyotę 2000GT z 1967 roku. Egzemplarz o numerze nadwozia MF10-10193 wystawiony przez dom aukcyjny Gooding & Co. został sprowadzony do Szwajcarii przez oficjalnego importera Toyoty Emil Frey AG w 1969 roku, a dwa lata później sprzedany pierwszemu właścicielowi.

Samochód spędził 44 lata swojego życia w prestiżowych kolekcjach w Szwajcarii. Obecny właściciel kupił go w 1982 roku. Egzemplarz przeszedł renowację w 1993 i w 2014 roku. Zostanie sprzedany za co najmniej 800 000 dolarów.

 

Toyota Land Cruiser FJ40 z 1968 roku (dom aukcyjny RM Sotheby’s)

 

Land Cruiser serii 40 stał się ikoną w świecie samochodów terenowych. Był to pierwszy model Land Cruisera szeroko dystrybuowany na całym globie. Użytkownicy zapamiętali ogromną niezawodność i trwałość, dzięki którym mogli bez obaw przeżyć niejedną off-roadową przygodę. W ciągu ostatnich lat cena egzemplarzy kolekcjonerskich stale rośnie.

 

 

1968 Toyota Land Cruiser FJ40 (Kyle Burt (c) 2015 Courtesy RM Sotheby’s

1968 Toyota Land Cruiser FJ40 (Kyle Burt (c) 2015 Courtesy RM Sotheby’s

1968 Toyota Land Cruiser FJ40 (Kyle Burt (c) 2015 Courtesy RM Sotheby’s

1968 Toyota Land Cruiser FJ40 (Kyle Burt (c) 2015 Courtesy RM Sotheby’s

 

Samochód wystawiony przez RM Sotheby’s został odrestaurowany wyłącznie przy użyciu oryginalnych części zapasowych, które choć wyprodukowane kilkadziesiąt lat temu, nie były wcześniej używane (tzw. new old stock). Na wyposażeniu auta znajduje się unikalna fabryczna wyciągarka z wałem odbioru mocy. Wyróżnia je także skrzynia biegów z nadbiegiem, która poprawia komfort jazdy po asfalcie.

Pięknie wykończony beżowy FJ40 z białym dachem trafi do nowego właściciela za około 80-100 tys. dolarów.

 

1968 Toyota Land Cruiser FJ40 (Kyle Burt (c) 2015 Courtesy RM Sotheby’s

1968 Toyota Land Cruiser FJ40 (Kyle Burt (c) 2015 Courtesy RM Sotheby’s

 

 

Toyota Land Cruiser FJ40 z 1965 (dom aukcyjny Gooding & Co.)

 

Nieco starszy egzemplarz Land Cruisera FJ40 wystawiany przez Gooding & Co. jest wyjątkowy ze względu na materiałowy dach i brak grzejnika, co wskazuje, że został wyprodukowany do jazdy po pustyniach. Po trzyletniej renowacji uzyskał tak doskonałe wykończenie, że wygrał w swojej klasie w Concours d’Elegance. Samochód otrzymał nowszy, mocniejszy niż oryginalny silnik Toyota 2F. Zostanie sprzedany za co najmniej 100 tys. dolarów.

 

INFORMACJE: www.pebblebeach.com