Toyota Land Cruiser z 48-woltowym układem Mild-hybrid debiutuje na polskim rynku. Nowy układ o mocy 205 KM i 500 Nm momentu obrotowego pracuje płynniej, ciszej i zapewnia lepsze osiągi na drodze oraz w terenie. Elektryfikacja Land Cruisera nie wpłynęła jednak na jego legendarne właściwości w najtrudniejszych warunkach.

Elektryfikacja bez kompromisów

Najnowsza odsłona Land Cruisera, która jest na rynku od 2024 roku, to wciąż prawdziwy samochód terenowy. Kultowa Toyota zbudowana na platformie GA-F, czyli klasycznej konstrukcji ramowej, łączy ponadczasowy design z nowymi technologiami, oferując przy tym większą sztywność nadwozia, pewne prowadzenie oraz wysoki komfort na asfalcie i poza utwardzonymi drogami.

Nowy zelektryfikowany układ napędowy współpracuje z turbodoładowanym silnikiem Diesla o pojemności 2,8-litra, ośmiobiegową automatyczną przekładnią Direct Shift, elektrycznym generatorem, który zastąpił tradycyjny alternator, litowo-jonowym akumulatorem 48V oraz konwerterem DC-DC, kontrolującym przepływ energii między baterią a silnikiem elektrycznym.

Wszystkie komponenty zostały zaprojektowane i rozmieszczone z myślą o zachowaniu prawdziwie terenowych właściwości. Elektryczny generator został umieszczony wysoko na bloku silnika, dzięki czemu Land Cruiser zachował zdolność do brodzenia w wodzie na głębokości 700 mm. Napęd Mild-hybrid pracuje płynniej, generuje mniej hałasu i wibracji oraz zapewnia szybsze działanie funkcji stop-start w ruchu miejskim.

Tak jak w przypadku Toyoty Hilux, układ napędowy Mild-hybrid 48V wprowadzony do Land Cruisera został zaprojektowany z myślą o łatwej integracji z obecną konstrukcją. Jego podzespoły są bardziej kompaktowe od tych stosowanych w modelach z pełną hybrydą, dzięki czemu połączenie go z dotychczasowym napędem było możliwe bez konieczności wprowadzania znaczących zmian konstrukcyjnych.

2024 New Landcruiser 250 Sand Dynamics 005

Dodatkowa energia na drodze i w terenie

Elektryczny generator – synchroniczna jednostka z magnesami trwałymi – jest połączony z silnikiem spalinowym i wykorzystywany do ładowania litowo-jonowego akumulatora 48V. To rozwiązanie korzystnie wpływa zarówno na jazdę po utwardzonych drogach, jak i w trudnym terenie.

Dzięki funkcji rekuperacji, generator odzyskuje energię za każdym razem, gdy kierowca zdejmuje nogę z pedału przyspieszenia. Następnie jest ona wykorzystywana do pracy systemu stop-start silnika oraz wspomaga ruszanie. Rozwiązanie to poprawia wydajność, ułatwia prowadzenie i wytracanie prędkości. Podczas jazdy po asfalcie przyspieszanie oraz wytracanie prędkości są płynne i liniowe, co przekłada się na bardziej naturalne odczucia z jazdy.

W trudnych warunkach terenowych elektryczny generator dodatkowo zwiększa zdolność Land Cruisera do pokonywania przeszkód. Informacje o pracy systemu są prezentowane na wielofunkcyjnym wyświetlaczu kierowcy w postaci grafiki CHG (rekuperacja energii), ECO lub PWR.

2024 New Landcruiser 250 Sand Dynamics 015

Płynniejsza praca systemu stop-start

Zelektryfikowany układ Mild-hybrid 48V umożliwia szybsze i cichsze działanie systemu stop-start, którego ingerencja jest teraz mniej odczuwalna, a to przekłada się na bardziej komfortową jazdę w ruchu miejskim. Elektryczny generator niweluje opóźnienie przy ponownym uruchamianiu silnika po zatrzymaniu. System potrafi też automatycznie zainicjować pracę silnika w gęstym ruchu lub gdy kierowca zmniejszy nacisk na pedał hamulca. Rozwiązanie to umożliwia także ponowny rozruch silnika przy wysokich prędkościach obrotowych.

Co więcej, kierowca może sterować działaniem funkcji stop-start według własnych preferencji wybierając tryb „Normal” lub „Long” z poziomu wielofunkcyjnego wyświetlacza. Tryb „Long” wydłuża czas postoju silnika na biegu jałowym, podtrzymując pracę klimatyzacji.

Niewielkie opóźnienie między ponownym uruchomieniem silnika a wytworzeniem potrzebnego do ruszenia momentu napędowego, może wystąpić podczas jazdy na wzniesieniu. Dlatego jedna z funkcji systemu stop-start pozwala podtrzymać ciśnienie w układzie hamulcowym do momentu wygenerowania wystarczającego momentu obrotowego, co zapewnia płynne ruszanie. Na płaskiej nawierzchni natomiast system kompensuje nadmierny moment obrotowy generowany podczas ponownego uruchamiania. Zoptymalizowano także pracę wtryskiwaczy, aby wspierać szybkość reakcji układu napędowego, a jednocześnie ograniczyć odczucie szarpnięcia podczas gwałtownego przyspieszania.

2024 New Landcruiser 250 Combo 001

Litowo-jonowy akumulator 48V

Litowo-jonowy akumulator 48V o pojemności 4,3 Ah składa się z 13 ogniw. Bateria waży zaledwie 7,6 kg, a w pełni naładowana może dostarczyć dodatkowo do 12 kW mocy i 65 Nm momentu obrotowego podczas ruszania.

Kompaktowe rozmiary baterii umożliwiły umieszczenie jej pod zmodyfikowaną podłogą bagażnika. Pojemność przestrzeni na bagaże wynosi teraz 573 l do wysokości rolety, a w podłodze umieszczono praktyczne schowki ułatwiające codzienne użytkowanie.

Co istotne w kontekście terenowych możliwości Land Cruisera, zarówno litowo-jonowy akumulator, jak i konwerter DC-DC, są dobrze chronione przed wilgocią i kontaktem z wodą. Do baterii kierowane jest możliwie jak najchłodniejsze powietrze z przodu pojazdu, o temperaturze niższej niż powietrze w kabinie. Zastosowany filtr zapobiega gromadzeniu się kurzu w kanałach chłodzenia akumulatora i wentylatorze, by wydajność osprzętu była na najwyższym poziomie.

2024 New Landcruiser 250 Sand Dynamics 011

Właściwości terenowe na najwyższym poziomie

Zastosowanie nowego, mocniejszego dwuramiennego napinacza paska przełożyło się na poprawę właściwości jezdnych, cichszą pracę jednostki, a także niezawodność w wymagającym, nierównym terenie.

Na pasku zastosowano warstwę z tkaniny o wysokiej wytrzymałości, co dodatkowo obniża poziom hałasu i pomaga utrzymać stałą wydajność w trudnych warunkach, na przykład podczas jazdy przez głęboką wodę. Z kolei w rdzeniu paska zastosowano wytrzymały kord aramidowy, co zwiększa jego niezawodność w sytuacjach wzrostu napięcia, np. podczas ponownego uruchamiania silnika przez elektryczny generator lub przy wytwarzaniu większej energii.

Ograniczniki w ramionach napinacza zmniejszają hałas i wibracje powstające na skutek uderzania ramion o obudowę przy pracy elektrycznego generatora. Tuleje w mechanizmie tłumiącym zostały zaprojektowane tak, aby zapobiegać przedostawaniu się kurzu czy drobin do elementów ślizgowych, co jest szczególnie istotne podczas jazdy po nierównych nawierzchniach.

2024 New Landcruiser 250 Sand Dynamics 025

Land Cruiser Mild-hybrid 48V w specjalnej cenie

W polskich salonach Toyoty można już zamawiać zelektryfikowanego Land Cruisera. Do końca roku obowiązuje promocyjna cena dla samochodów z 2025 roku produkcji w najbogatszej wersji Executive. Samochód kosztuje od 414 900 zł, czyli aż 35 tys. zł mniej od ceny katalogowej.

Land Cruiser Executive wyposażony jest w standardzie w trzystrefową klimatyzację automatyczną, przednie światła główne w technologii Matrix LED z adaptacyjnymi światłami drogowymi, 12,3-calowy wirtualny kokpit, 12,3-calowy ekran HD z systemem multimedialnym Toyota Smart Connect+, nawigację Connected z dodatkowym trybem offline i 4-letnią darmową transmisją danych), cyfrowe lusterko wsteczne, wyświetlacz projekcyjny na przedniej szybie (HUD), elektrycznie regulowane fotele przednie, podgrzewane i wentylowane fotele przednie oraz skrajne siedzenia na tylnej kanapie, a także 14-głośnikowy system Premium Audio JBL.

Samochód ma także 20-calowe felgi aluminiowe (opony 265/60 R20), system rozłączania przedniego stabilizatora (SDM), który poprawia właściwości terenowe auta. Jazdę off-roadową ułatwia system zmiennej charakterystyki napędu w zależności od terenu (Multi-Terrain Select) oraz system 4 kamer monitorujących obraz wokół pojazdu w 6 różnych perspektywach (Multi-Terrain Monitor), a parkowanie monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni (PVM) i czujniki parkowania z przodu i z tyłu. Standardem jest też pełen pakiet najnowocześniejszych systemów bezpieczeństwa Toyota T-MATE, zawierający m.in. system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu (FCTA) oraz asystent zmiany pasa ruchu (LCA). Samochody z układem Mild-hybrid 48V zyskały też szyberdach, a opcjonalnie można wybrać Pakiet Skyview (5000 zł) z elektrycznie sterowanym dachem panoramicznym.

Na stacjach dealerskich Toyoty dostępne są także ostatnie egzemplarze Toyoty Land Cruiser z silnikiem Diesla z 2025 roku produkcji w wyprzedażowej cenie od 394 900 zł.