Najbliższa, 44. edycja rajdu będzie prawdopodobnie najbardziej piaszczystą w całej historii rajdu. Początek rywalizacji zaplanowano na 2 stycznia w mieście Ha’il, a impreza zakończy się 14 stycznia w Dżuddzie. Zawodnicy mają do pokonania aż 8 tysięcy kilometrów, a trasa wiedzie m.in. przez Pusty Kwartał, czyli bezkresne, pustynne bezdroża Ar-Rab al-Chali. To jeden z najbardziej nieprzyjaznych i suchych regionów świata.
Po raz pierwszy Rajd Dakar będzie częścią Mistrzostw Świata FIM w Rajdach Cross-Country i będzie to wyścig, który rozpocznie sezon 2022. Dodatkowo organizatorzy Dakaru A.S.O. są teraz także promotorem cyklu mistrzostw świata, który w przyszłym roku będzie składać się z pięciu rund.
Najbardziej widowiskowe i najszybsze samochody na Rajdzie Dakar to prototypy spełniający normy techniczne FIA. Podstawą pojazdu jest podwozie rurowe, na którym zamontowane są elementy mechaniczne i zabezpieczające.
Nadwozie, często wykonane z włókna szklanego lub włókna węglowego, zazwyczaj naśladuje profil pojazdu produkcyjnego, ale te pojazdy są w całości zaprojektowane i opracowane z myślą o zawodach. Nie są to konstrukcje, które kupicie w samochodowym salonie. T1+ to maszyny z napędem na dwa lub cztery koła, wyposażone w silniki benzynowe lub wysokoprężne. Są to najszybsze i najbardziej imponujące samochody w terenie.
W tym roku TOYOTA GAZOO Racing wystawi w tej kategorii zupełnie nowego Hiluxa, który zyskał wiele udoskonaleń. Należą do nich większe, 37-calowe opony (wcześniej 32 cale), o szerokości 320 mm (wcześniej 245 mm). Nowe auto ma także większy skok zawieszenia, wynoszący obecnie 350 mm zamiast 280 mm. Pod maską znajdziemy 3,5-litrowy benzynowy silnik twin-turbo V6 z nowej Toyoty Land Cruiser 300 w sportowej wersji GR-S. Standardowo jedenastka generuje 414 KM (305 kW) mocy przy 5200 br./min. i 650 Nm momentu obrotowego od 2000 obr./min. Jednak w rajdowej wersji ma znacznie wyższe osiągi.
Toyotę będą reprezentowali doświadczeni zawodnicy Nasser Al-Attiyah i Giniel de Villiers, jak i kierowcy, którzy w edycji 2022 najtrudniejszego rajdu terenowego świata będą zbierać cenne doświadczenie. Dla Henka Lategana będzie to drugi start w tej legendarnej imprezie. Celem Shameera Variawy będzie poprawienie wyniku ze stycznia, kiedy zajął 21. miejsce.
To seryjne pojazdy terenowe, które zostały zmodyfikowane pod kątem zawodów. Koncepcja jest stosunkowo prosta. Bazując na fabrycznym pojeździe 4×4 zakupionym od dealera, budowane jest auto, w którym montowane są ulepszenia dotyczące przede wszystkim bezpieczeństwa oraz dodatkowe wyposażenie takie jak siedzenia kubełkowe, zbiorniki paliwa, itp. ale bez możliwości ingerencji w konstrukcję czy napędy auta.
Toyota jak dotychczas miała jeden przepis na zwycięstwo w tej kategorii, Land Cruisera 200 z teamu TOYOTA AUTO BODY. Czy w kolejnym Radzie Dakar zespół wywalczy następne, już 10. zwycięstwo w swojej klasie? W rajdzie, sprawdzonym wielokrotnie autem, wystartuje tak jak w roku ubiegłym utytułowany zespół Akira Miura i jego pilot Laurent Lichtleuchter oraz Ronald Basso i Jean-Michel Polato. Oba zespoły będą uczestniczyć w zmaganiach w Toyotach Land Cruiser VDJ200 wyposażonymi w silniki V8 o pojemności 4 461 cm3 i mocy 300 KM, współpracującymi z 6-biegowymi automatycznymi skrzyniami biegów. Auta posiadają niezależne zawieszenie z przodu, wentylowane tarcze hamulcowe oraz kute felgi magnezowe 17 cali z oponami BF Goodrich Mud-Terrain KM3 w rozmiarze 285/70 R17
Ta klasa składa się z kilku podkategorii. Obejmuje pojazdy spełniające standardy techniczne inne niż FIA, takie jak amerykańskie zasady SCORE dla pojazdów elektrycznych i pojazdów o napędzie alternatywnym.
W swojej pierwszej edycji ta kategoria przyciągnęła 24 pojazdy sprzed 2000 roku, których kierowcy mogli na nowo poczuć się pionierami Dakaru. Szał wywołany ponownym pojawieniem się XX-wiecznych samochodów dostarczył motywacji i pomysłów specjalistom od pojazdów zabytkowych. Obecnie w warsztatach pojawiają się kolejne pomysły na auta, które niegdyś startowały w rajdzie i znów będą zmagać się z przeciwnościami tras, zachwycając nas swoim klasycznym wyglądem. Wśród nich pojawi się opisywany na łamach landcruiser.pl zespół Valdas Valiukevičius i Paulius Kavaliauskas startujący w Rajdzie Dakar 34-letnią Toyotą Land Cruiser 71. Historyczny pojazd, przez lata zimujący pod wiatą na terenie Muzeum Techniki w Malatach na Litwie, w 2000 roku ukończył rajd, a obecnie po odbudowie znów wróci na dakarowe trasy.
W tym roku kierowcy, a w sumie raczej piloci w klasach samochodów, ciężarówek i SSV korzystać będą z elektronicznego roadbook'a, natomiast quadowcy i motocykliści będą mogli wystartować jeszcze z klasyczną książką drogową.
Po raz pierwszy na Dakarze wystartuje klasa T1-E, w której zobaczymy prototypowe samochody o niskiej emisji spalin. Organizator ogłosił również, że do roku 2030 z najtrudniejszego rajdu świata całkowicie znikną auta spalinowe, które zastąpią pojazdy zasilane na alternatywną energię.
Wprowadzono kilka zmian również w zmaganiach Dakar Classic. Obecnie regularność nie będzie jedynym kryterium wyniku. Na fragmentach trasy, łącznie w około 20%, decydować będzie tylko nawigacja, a nie czas, a każdy pokonany nadprogramowo kilometr będzie oznaczał punkty karne dla załogi.
W rajdzie, po raz pierwszy wystartują również w pełni kobiece załogi. Merce Marti i Margot Llobera stworzyły zespół, w którego składzie wszystkie funkcje od mechaników (Jèssina Nebra i Iona Hernandez) czy koordynatorów tworzą (Núria Gaja) pełnią wyłącznie panie.
Ciekawostką jest również propozycja Saudyjskiej Federacji Samochodowo-Motocyklowej, która wystawiła zespół Mashael Al-Obaidan i Dania Akeel. Jest to o tyle niecodzienne, że Arabia Saudyjska to kraj ,gdzie kobiety mogą samodzielnie prowadzić pojazdy dopiero od… 2018 roku.
Warto wiedzieć, że pierwszą Polką, która wzięła udział w Rajdzie Dakar była znana dziennikarka i podróżniczka – Martyna Wojciechowska. W parze z Jarosławem Kazberukiem w 2002 roku zajęła 44. miejsce w klasyfikacji generalnej, mijając linię mety Toyotą Land Cruiser J9.
Bez wątpienia największy apetyt na zwycięstwo w Rajdzie Dakar 2022 ma Jakub Przygoński, który już w zeszłym roku otarł się podium. Przygoński zeszłoroczną edycję Dakaru w klasyfikacji kierowców samochodowych ukończył na 4. miejscu, dublując w ten sposób swój najlepszy rezultat z 2019 roku.
Drugim zawodnikiem, z którym wiązane są spore nadzieje, jest czeski kierowca Martin Prokop. Reprezentant ORLEN Teamu w zeszłym roku zajął na Rajdzie Dakar 9. miejsce, ugruntowując swoją pozycję w stawce. Prokop również nie próżnował i w tym sezonie ukończył Rajd Akropolu i Rajd Finlandii w ramach serii WRC czy wspomniany wcześniej Abu Dhabi Desert Challenge.
Chrapkę na medalową pozycję w Rajdzie Dakar 2022 ma także quadowiec – Kamil Wiśniewski, który już czterokrotnie zwyciężał w dakarowej klasyfikacji quadów z napędem 4x4, a w tym rok dojechał do mety na znakomitym 4. miejscu wśród wszystkich kierowców quadów.
W całej stawce Rajdu Dakar 2022 liczyć się będzie także motocyklista Maciej Giemza. W poprzedniej edycji Dakaru, w dramatycznych okolicznościach, po pechowym upadku i kontuzji musiał wycofać się ze zmagań. Kibicujemy także zespołowi Energylandia Rally Team i innym zawodnikom z orzełkiem na piersi.
1 stycznia - Etap 1A Jeddah > Hail - 19 km (dojazdówki 636 km)
2 stycznia - Etap 1B Hail > Hail - 334 km (dojazdówki 546 km)
3 stycznia - Etap 2 Hail > Al Artawiya - 339 km (dojazdówki 585 km)
4 stycznia - Etap 3 Al Artawiya > Al Qaysumah - 368 km (dojazdówki 554 km)
5 stycznia - Etap 4 Al Qaysumah > Riyadh - 465 km (dojazdówki 707 km)
6 stycznia - Etap 5 Riyadh > Riyadh - 348 km (dojazdówki 563 km)
7 stycznia - Etap 6 Riyadh > Riyadh - 421 km (dojazdówki 635 km)
8 stycznia - Riyadh - odpoczynek
9 stycznia - Etap 7 Riyadh > Al Dawadimi - 401 km (dojazdówki 700 km)
10 stycznia - Etap 8 Al Dawadimi > Wadi Ad Dawasir - 394 km (dojazdówki 828 km)
11 stycznia - Etap 9 Wadi Ad Dawasir > Wadi Ad Dawasir - 287 km (dojazdówki 490 km)
12 stycznia - Etap 10 Wadi Ad Dawasir > Bisha - 374 km (dojazdówki 757 km)
13 stycznia - Etap 11 Bisha > Bisha - 345 km (dojazdówki 500 km)
14 stycznia - Etap 12 Bisha > Jeddah - 163 km (dojazdówki 676 km)