.

Auto terenowe, narzędzie pracy, komfortowa limuzyna do przemieszczania się po drogach, sposób na realizowanie swoich pasji o podróżowaniu poza utwardzonymi szlakami, gdzieś z dala od cywilizacji. Pojazdy 4x4 dają wiele możliwości.  Zawsze jest jednak ten początek, pierwsze marzenia o podróżach w chwili gdy upragniona terenówka stoi już na podjeździe domu. Co wówczas? Bez względu na to czy wasz pojazd to przede wszystkim wehikuł rodzinny, służący do jazdy na co dzień po bułki do sklepu, czy też marzy Wam się wyprawa przez stepy lub góry niewiadomo gdzie, pierwszą i podstawową modyfikacją jaka możemy wykonać to zakup odpowiednich opon. Nie jest to temat prosty i przy wyborze właściwego ogumienia należy zadać sobie pytanie czego oczekujemy i jakim dysponujemy budżetem.

.

toyota dzen kobiet LCAC IMG 9305

.

Opony AT i MT - czym się różnią?

Producenci ogumienia do aut terenowych maja obecnie bardzo szeroka ofertę produktów dedykowanych dla różnych odbiorców. Podstawowe ich dwie grupy to opony bardziej wszechstronne typu AT (ALL TERRAIN), cała gama produktów o właściwościach pośrednich, oraz ogumienie o bardziej terenowej rzeźbie, typu MT (MUD TERRAIN). To ostatnie świetnie sprawdzające się podczas pokonywania terenowych przeszkód, jednak na co dzień ma swoje wady, takie jak np. większy hałas podczas podróżowania po asfalcie, gorsze hamowanie, szczególnie zimą, miękka i bardziej podatna na ścieranie mieszankę gumy.

Oczywiście ci, którzy traktują wyjazdy terenowe jako sporadyczną przygodę i szukają raczej jak najlepszej trakcji na szosie, wybiorą opony o mniejszych oporach toczenia i hałasie takie jak Fulda 4x4, Micheline Latitude Cross czy Continental CrossContact. Mimo bardziej rozbudowanej rzeźby bieżnika to nadal opony szosowe.

Najbardziej optymalnym rozwiązaniem byłoby oczywiście posiadanie dwóch zestawów kół, zakładanych tak jak dobre buty, na konkretną okazję. Bardziej terenowych, typu MT na wycieczki w błoto, za miasto i szosowych Ale co maja wybrać ci którzy nie chcą co chwilę kręcić kluczem do kół?

.

Opona AT - złoty środek

Dla osób, które na jednym komplecie opon chciałyby jeździć przez cały rok i wszędzie, najbardziej odpowiednie są opony typu AT. Zwykle, jeśli za zmianą ogumienia nie idą dalsze przeróbki auta, zostawiamy koła w zalecanym przez producenta wymiarze lub tylko o rozmiar większe.

 .

BF Goodrich All Terrain T/A KO2 AT

Jaka tego typu opona jest najbardziej polecana? W odpowiedzi na to pytanie najczęściej usłyszymy o modelu BF Goodrich All Terrain T/A KO2 AT. Dlaczego? To ogumienie sprawdzone, trwałe i o zadowalającej jak na tę klasę opon trakcji w terenie. Ponadto ze względu na dużą popularność w awaryjnej sytuacji łatwo dokupić dodatkową sztukę, co bardzo pomoże jeśli na przykład pechowo rozerwiemy bok opony na skałach gdzieś w Gruzji. Uzbrojona w grube klocki bieżnika opona BF Goodrich All Terrain T/A KO2 AT bardzo dobrze radzi sobie na suchym, kamienistym podłożu, a także w błocie oraz na śniegu i w pośniegowej brei. Mniej pewnie natomiast w deszczu, na asfalcie. Zimą jej właściwości także nie należą do najlepszych.

.

BFGoodrich AT

BF Goodrich All Terrain T/A KO2 AT.

Geolandar Yokohama A/T 015 

Jeśli szukacie opony o lepszych parametrach drogowych, ale nadal typu All Terrain, dużo lepszym wyborem jest bardziej wszechstronny, oznaczony jako całosezonowy model Geolandar Yokohama A/T 015. Ma mniejszy rozmiar klocków niż BF Goodrich AT i w porównaniu z nim lepiej radzi sobie na asfalcie, zarówno na suchym, jak i mokrym, a także oczywiście zimą. W terenie - póki jest sucho - BF Goodrich sprawdzi się bardziej, jednak Yokohama ma swoje zalety: dobrze oczyszcza się z błota, daje wyższy komfort jazdy, jest cichsza, a mieszanka z której ją zrobiono ma dużą odporność na ścieranie zarówno zimą, jak i latem. Wadą tej opony są natomiast dosyć słabe boki. Yokohama to dobry wybór, jeżeli przeważnie jeździmy po utwardzonych nawierzchniach, także zimą.

Dla tych którzy potrzebują opony o bardziej agresywnym bieżniku producent przygotował jej odmianę LT (Light Truck). Posiada ona wyrażnie grubszy i głebszy bieżnik, który spodoba się fanom offroadu. Niestety proponowana jest w ograniczonej ilości wymiarów. Pozostaje jeszcze dostępna w sprzedaży poprzedniczka modelu czyli A/T 012. Ma jednak swoje wady: jest głosniejsza, posiada miększą mieszankę która powoduje szybsze zużywanie się gumy, nie ma już onaczenia opony wielosezonowej.

.

GEOLANDAR AT G015

Geolandar Yokohama A/T 015 

.

Porównywalne produkty do powyżej opisywanej opony to nowy General Grabber AT3, Bridgestone Dueler A/T, Toyo Open Country A/T czy Goodyear Wrangler All-Terrain Adventure. Reprezentują one nowy trend wśród producentów, którzy starają się, aby ich gumy były cichsze, bardziej ekonomiczne i wzmocnione na bokach. Mają jednak mniejsze zdolności terenowe niż polecany na początku BF Goodrich  AT.

.

Opony MT - bez kompromisów

A co z tymi kierowcami, którzy potrzebują bardziej efektywnych w terenie rozwiązań? Właśnie dla nich stworzono opony MT. Świetnie sprawdzają się podczas pokonywania terenowych przeszkód, śliskiego błota, a także są bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne. Trzeba jednak pamiętać, że w codziennym użytkowaniu dają się odczuć ich wady - większy hałas podczas podróżowania po asfalcie, gorsze hamowanie, szczególnie zimą, bardziej miękka i podatna na ścieranie mieszanka gumy. 

.

BF Goodrich Mud Terrain T/A KM2 

W kategorii opon terenowych MT również polecany jest produkt firmy BF Goodrich, model Mud Terrain T/A KM2. Bieżnik tej opony ma masywne klocki barkowe, naprzemiennie zachodzące na boki, które dają dobrą przyczepność przy przeprawach z obniżonym ciśnieniem oraz mocną konstrukcję kordu osnowy na bokach, co zwiększa wytrzymałości ogumienia. 

.

BFGoodrich Mud Terrain

BFGoodrich Mud Terrain T/A KM2 

.

Discoverer STT Pro

Konkurentem dla opon Mud Terrain T/A KM2 jest produkt Cooper Tire & Rubber Company czyli Discoverer STT Pro. To ogumienie ma opinię znakomitego w bardzo trudnym terenie, na błocie i na skalistych podłożach. Zachowuje też dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni. Jej bieżnik został zaprojektowano w systemie 3-2, a to oznacza, że na powierzchni czołowej występują naprzemiennie trzy i dwie lamelki w układzie poprzecznym. Jego terenowe przeznaczenie podkreślają głębokie nacięcia na krawędziach oraz dodatkowe klocki na ścianach bocznych. Przy tworzeniu nowego modelu Cooper STT Pro zadbano również o zmniejszenie hałasu na asfalcie, jednak podczas poruszania się po takiej nawierzchni opony zdecydowanie szybciej ścierają się niż produkty konkurencji. 

.

discoverer stt pro strona

Discoverer STT Pro

.

General Graber X3

Na rynku pojawiła się również nowa opona terenowa typu MT czyli General Graber X3, reklamowana jako konstrukcja zapewniająca odpowiednią wytrzymałość i trakcję w każdym, nawet najtrudniejszym terenie i w każdych warunkach pogodowych. Jak się sprawdzi, czas pokaże. Jej wygląd, a także grubość klocka, która sprzyja samooczyszczaniu się bieżnika nie odbiegają od podobnych opon konkurencji. 

.

general graber X3 strona

General Graber X3 

.

Toyo Open Country M/T

Ciekawą propozycją dla osób poszukujących opon MT jest Toyo Open Country M/T. Jest ona bardzo lubiana w sporcie crosscountry, ze względu na bardzo mocny bark, który pozwala swobodnie obniżyć ciśnienie. Znakomicie ciągnie auto bez zrywania przyczepności i trzyma praktycznie w każdym kierunku w błocie i piachu. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że to bardzo ciężkie ogumienie, a na asfalcie przy prędkościach powyżej 80km/h jest zdecydowanie zbyt głośne. Toyo Open Country M/T jest również śliskie na mokrej nawierzchni, a droga hamowania na szosie w takich warunkach jest przerażająca długa.

 

toyo open country MT

Toyo Open Country M/T

Pomiędzy oponami AT i MT 

Goodyear Wrangler Duratrac

Kierowcy, którzy potrzebują wyraźnie terenowej opony, ale nie typu MT również znajdą coś dla siebie. Tutaj ciekawą propozycją jest Goodyear Wrangler Duratrac. To opona typu AT, jednak kształt jej bieżnika jest zdecydowanie bardziej drapieżny. Bywa polecana zamiast klasycznych AT-ków, ponieważ na gliniastych podłożach po deszczu jej bieżnik nie zapycha się tak łatwo, a to pozwala zachować trakcję. Rasowe MT-ki oczywiście lepiej radzą sobie w terenie, ale są głośne na asfalcie i nie trzymają się dobrze drogi. Opona Goodyera może stać się złotym środkiem - ma gęstszy bieżnik i jest uzbrajana kewlarem, dzięki czemu jest bardziej miękka i lepiej radzi sobie na asfalcie, a także wytwarza mniej hałasu. Pozostaje jednak sprawna na śliskim błocie. Choć nie jest typową zimówką, jej lamele pozwalają używać jej także zimą. Wadami tego modelu są jednak duża podatność na zużycie, twardnienie gumy z wiekiem i problemy z dostępnością niektórych rozmiarów. 

 

wrangler dura track strona

Goodyear WRANGLER Duratrac

.

Cooper Discoverer S/T MAXX

Inna propozycją jest Cooper Discoverer S/T MAXX. To nowość na naszym rynku, wiec trudno o sprawdzone opinie na temat tego produktu. Opona jest reklamowana jako znakomita zarówno na drogi asfaltowe, jak i bezdroża, ma opinie wytrzymałej i odpornej na uszkodzenia. Ma sprawdzoną budowę 3-warstwową Armor - Tek3, która zwiększa jej trwałość. Ponadto model Cooper Discoverer S/T MAXX jest wyjątkowo cichy, mimo muskularnego bieżnika, który także dobrze się oczyszcza.

.

discoverer maxx

 Cooper Discoverer S/T MAXX

.

Jakie opony terenowe wybrać?

Wybierając opony terenowe do auta 4x4 trzeba pamiętać o tym, że decydując się na offroadowe ogumienie tracimy komfort i pewność prowadzenia na utwardzonej drodze, jakie uzyskamy na oponach szosowych. Im bardziej terenowe ogumienie wybierzemy, tym na większe ustępstwa musimy pójść w tym zakresie. Etykieta dla opony Toyo Open Cuntry M/T to G E 77dB, podczas gdy dla Yokohamy Geolander A/T 015 F C 70db. Co to oznacza? Większe opory toczenia, więc wyższe spalanie, gorsze hamowanie na mokrej nawierzchni i widocznie wyższą głośność. Trzeba starannie wyważyć, jakie cechy opon są dla nas najważniejsze. Planując wielką wyprawę w trudny teren musim pamiętać, że najpierw czekają nas kilometry drogi dojazdowej. W przypadku wyprawy do pięknej Gruzji są ich na przykład cztery tysiące. 

Istotny jest jeszcze indeks prędkości. Nowy Land Cruiser 150 pozwala się na jazdę na autostradzie z prędkością do 175 km/h. Jednak z oponami BFGoodrich Mud Terrain T/A KM2 rozpędzicie sie bezpiecznie tylko do 160 km/h i to o ile uda wam się znieść hałas jaki wytwarzają.

Na rynku pojawiło sie również bardzo wiele egzotycznych opon chińskich producentów. Takie opony jak Zeetex, Nankang, Linglong są tanie, ale czy dobre? Czas pokaże.

 

Tekst: Ireneusz Rek

Zdjęcia: producenci

Artykuł powstał przy współpracy z firmą Rajdy4x4

gora2012