- Jesteś tutaj:
- Start
- Czytelnia
- Testy i porady
- Porady
- TOYOTA HILUX - jakie opony na terenowe wypady?
Terenowa Toyota w garażu zmienia sposób myślenia. Każdy posiadacz Hiluxa, raczej wcześniej niż później dochodzi do wniosku, że chciałby wykorzystywać możliwości swojego samochodu nie tylko do pokonywania wysokich krawężników ale też by posmakować przygody gdzieś poza miastem, poza utwardzona drogą. Pierwszym krokiem w takich modyfikacjach może być zmiana ogumienia. Opona w każdym aucie to jedyne miejsce jakim powinno stykać się z podłożem. Czasami jest to bok lub dach ale właśnie po to myślimy o dobrej oponie, aby to się nie zdarzyło. Dokładnie tak samo jest w terenie. Liczy się bieżnik i mocna budowa. Jednak zawsze warto wyważyć co jest priorytetem, czy minimum komfortu na co dzień, a może jednak pewność prowadzenia i trakcja w terenie. Właśnie dlatego odpowiedź na pytanie - „jakie opony wybrać?”, jest zależna od naszych wymagań, stylu jazdy i planów na offroadowe wypady.
Czy warto zakładać większe opony do seryjnego auta? Tak, bo większe koło znacząco poprawia jego parametry terenowe. Jak to się dzieje? Terenowy samochód na wyższym kole zyskuje większy prześwit, do góry przesuwają się też zderzaki przez co poprawia się kąt najazdu i zjazdu. Podejmując decyzję o zmianie rozmiaru ogumienia trzeba oszacować czy poziom kosztów i nasze potrzeby znacząco się nie rozmijają. Do Toyoty Hilux bez przeróbek nie można bowiem włożyć większych kół niż fabryczne. Standardowo zakładany rozmiar 265/60/18 czyli 31” nie da się powiększyć nawet o cal, ponieważ nawet po tak niewielkiej zmianie opona będzie trzeć o ramę w maksymalnym skręcie. Można zapobiec temu stosując dystanse 30mm lub felgi o ET0 (standardowo ET30). Jednak wówczas opona przyciera o przedni zderzak i trzeba poprawić jego kształt wycinając niepotrzebne elementy. O ile taka modyfikacja jest niezbyt trudna i kosztowna, wkładanie jeszcze większych kół, o rozmiarze 33” to kolejne, niezbędne modyfikacje do których zaliczyć trzeba konieczny lift przedniego zawieszenia o 2” (tył można pozostawić fabryczny, podniesienie przodu wyrówna tylko linie auta).
Należy jednak zdać sobie sprawę, że im bardziej odchodzimy od fabrycznych parametrów zawieszenia, tym bardziej tracimy na pewności i komforcie prowadzenia na drodze (przeniesienie środka ciężkości ku górze, zmiana parametrów zawieszenia, terenowy bieżnik opony).
Producenci maja obecnie bardzo szeroka ofertę produktów dedykowanych dla różnych odbiorców. Podstawowe ich dwie grupy to opony bardziej wszechstronne typu AT (ALL TERRAIN), cała gama produktów o właściwościach pośrednich, oraz ogumienie o bardziej terenowej rzeźbie, typu MT (MUD TERRAIN). Dla amatorów wycieczek terenowych lepszym wyborem są raczej opony bardziej uniwersalne (AT) a to ze względu na fakt iż bardziej terenowe MT choć świetnie sprawdzające się podczas pokonywania terenowych przeszkód, na co dzień mają swoje wady. Zaliczyć można do nich np. większy hałas podczas podróżowania po asfalcie, gorsze hamowanie, szczególnie zimą, miękka i bardziej podatna na ścieranie mieszankę gumy. Poniżej przedstawiamy trzy propozycje pogrupowane od najbardziej „cywilnych” po agresywne, będące na granicy opon MT.
Na portalach internetowych właśnie to ogumienie bywa wskazywane na to najbardziej uniwersalne i pożyteczne dla niezbyt zaawansowanego użytkownika terenowych szlaków. W gruncie rzeczy tak właśnie jest. Dzięki swojej popularności nie ma problemów z dostępnością na rynku ani problemów z rozmiarem zarówno w wielkości nominalnej 265/60/18 (31”) jak i większych (32”).
Zalety:
Wady
Opony firmy BF Goodrich zyskały miano najbardziej popularnych i najchętniej polecanych szczególnie dla podróżników. Dzieje się tak ze względu na fakt, iż marka ta jest bardzo popularna na świecie i w razie awarii, można ja nabyć właściwie wszędzie. Legendarna jest też ich trwałość i uniwersalność.
Zalety:
Wady:
Z proponowanych opon ten produkt to oferta będąca już modelem pośrednim miedzy AT a MT. Jest bardziej agresywna niż standardowe AT lecz nadal nie aż tak kłopotliwy w życiu codziennym jak MT. Jej bieżnik świetnie daje sobie rade w terenie. Zaletą jest też bardzo mocny bark, odporny na uszkodzenia. Model wyposażono w symetryczną rzeźbę bieżnika, która ze względu na swoje właściwości jest często stosowana przez producentów opon do tego typu aut. Szerokie rowki i liczne nacięcia sprawiają, że woda i błoto są szybko odprowadzane spod czoła opony i spada ryzyko aquaplaningu.
Zalety:
Wady:
Jak zmodyfikować Toyotę Hilux tak, aby stała się pomocna w poza asfaltowych podróżach? Jakie opony wybrać aby poprawić możliwości auta? Wszystko zależy od tego jak będziemy wykorzystywać pojazd. Jeśli w teren wybieramy się sporadycznie, raczej szukając szutrowych szlaków zupełnie wystarczająca będzie opona w typie jaki proponuje np. YOKOHAMA ze swoim modelem Geolandar G015. Uniwersalna, wielosezonowa, o bieżniku bardziej agresywnym niż szosowy. Dla tych którzy jednak oczekują bardziej wymagających tras przydatne jest jednak nieznacznie większe koło, o barku który nie tak łatwo da się uszkodzić o ostre kamienie. Błoto i bezdroża to raczej domena ogumienia z bardziej agresywnym klockiem. Opony AT w takich warunkach po prostu się zaklejają ich bieżnik i przyczepność giną pod warstwą błota.
Pamiętać również trzeba, że terenowa opona to dopiero początek offroadowych modyfikacji. Kolejne kroki to osłony, solidne progi, szekle, liny, wyciągarka, zabudowa wyprawowa. Toyota Hilux to samochód, do którego można przebierać w dziesiątkach tysięcy dostępnych części, ale o tym w następnych częściach poradnika.