- Jesteś tutaj:
- Start
- Czytelnia
- Testy i porady
- Porady
- Toyota RAV4 – używany SUV, na którego Cię stać
Wszyscy lubimy praktyczne samochody. Takie, które sprawdzą się w mieście i na wsi, na asfalcie i nieutwardzonych drogach, w czasie krótkiego wypadu na zakupy i długiej wyprawy na narty. Stąd wielka popularność SUV-ów. Marką, która rozpoczęła tę modę była Toyota, która w 1989 roku zaprezentowała światu samochód koncepcyjny RAV-FOUR. Auto będące połączeniem samochodu osobowego i terenówki zwróciło uwagę publiczności i po pięciu latach doczekało się wersji produkcyjnej. Od tamtego czasu na rynek trafiły cztery generacje kultowego SUV-a Toyoty, a sam model mocno się zmienił. Wielka popularność RAV4 sprawiła, że auto jest szeroko dostępne na rynku wtórnym. Sprawdzamy, jak zmieniał się na przestrzeni lat i ile kosztuje używany SUV Toyoty.
Pierwsza generacji Toyoty RAV4 trafiła do salonów wiosną 1994 roku. Samochód był dostępny w odmianie 3-drzwiowej (występującej również z miękkim dachem) i 5-drzwiowej. Wersję z trojgiem drzwi można by dzisiaj śmiało nazwać małym, miejskim SUV-em – auto miało trochę ponad 3,7 m długości i niespełna 1,7 m szerokości. Było więc o 20 cm dłuższe i tak samo szerokie jak aktualna Toyota Yaris. W środku znajdowały się tylko cztery miejsca i skromnych rozmiarów bagażnik. Znacznie większą przestrzeń oferowała odmiana 5-drzwiowa, licząca ponad 4,1 m długości. Niezależnie od wersji nadwoziowej, pod maskę japońskiego SUV-a trafiła tylko jedna jednostka - benzynowy silnik 2.0 o mocy 125 KM. Chociaż RAV4 pierwszej generacji była dostępna z napędem na przód, większość aut powstała w wersji ze stałym napędem 4x4. W 1998 roku samochód przeszedł facelifting, który dotknął przede wszystkim w przedniej części nadwozia. Produkcja RAV4 I generacji zakończyła się dwa lata później.
Ceny pierwszej generacji SUV-a zaczynają się od kilku i dochodzą do 15 tys. złotych. W ofertach dominują auta w odmianie 3-drzwiowej, wyposażone w manualną skrzynię biegów. Wersja z pięciorgiem drzwi jest rzadziej spotykana i często nieco droższa. Bez problemu znajdziemy egzemplarze wyposażone w takie elementy jak klimatyzacja, elektryczne lusterka i szyby, centralny zamek, ABS czy poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera.
Druga generacja Toyoty RAV4 trafiła do sprzedaży w 2000 roku. Samochód ponownie był dostępny w dwóch wersjach nadwoziowych – 3- i 5-drzwiowej, ale już bez odmiany z miękkim dachem. Wzrosły wymiary SUV-a. Wersję 3d wydłużono o ponad 10 cm, a wariant 5d urósł o kilka centymetrów. Powiększono za to gamę silników. Do wybory były dwa silniki benzynowe – 1.8 VVTi o mocy 125 KM i 2.0 MPV wytwarzający 150 KM, a także diesel D-4D 2.0 o mocy 116 KM. Odmiany z dwulitrowymi silnikami wyposażono w stały napęd 4x4 ze sprzęgłem wiskotycznym, natomiast benzynowa wersja 1.8 otrzymała jedynie napęd na przednią oś.
Za sprawną Toyotę RAV4 II generacji na polskim rynku musimy zapłacić co najmniej około 10 tys. zł. Ceny używanego SUV-a dochodzą do niemal 30 tys. zł. Inaczej niż w przypadku poprzedniej generacji, na portalach aukcyjnych dominują wersje 5-drzwiowe. W najlepszych odmianach Toyotę RAV4 z tego okresu wyposażono m. in. w klimatyzację automatyczną, boczne poduszki powietrzne, podgrzewane lusterka, komputer pokładowy, ASR i ESP.
Trzecia generacja Toyoty RAV4 została zaprezentowana w 2005 roku. Japoński producent na stałe zrezygnował z 3-drzwiowego nadwozia i odtąd SUV jest dostępny jedynie z pięciorgiem drzwi. Ponownie wzrosła długoś nadwozia, które mierzyło już niemal 4,4 m, o kilka centymetrów zwiększono również jego szerokość. Po raz kolejny poszerzono paletę silników. W ofercie znalazło się kilka jednostek benzynowych o pojemnościach od dwóch do 3,5 litra i mocach od 152 do 269 KM, a także szereg diesli 2.2 dysponujących mocami od 136 do 180 KM. W RAV4 trzeciej generacji zrezygnowano również ze stałego napędu na cztery koła. Zastąpił je układ ze sprzęgłem wielopłytkowym, załączający tylną oś w razie potrzeby. Użytkownik mógł również ręcznie włączyć napęd 4x4 w SUV-ie, ale po przekroczeniu prędkości 40 km/h był on automatycznie rozłączany.
Ceny używanej Toyoty RAV4 trzeciej generacji na polskim rynku zaczynają się od 20 tys. złotych, a w przypadku najlepiej wyposażonych i utrzymanych egzemplarzy dochodzą do 70 tys. złotych. Wybór jest naprawdę spory, a przy odrobinie szczęścia pośród ofert możemy natrafić na niedostępną w oficjalnej sprzedaży w Polsce 269-konną wersję V6. W wyposażeniu najlepszych egzemplarzy możemy znaleźć m.in. klimatyzację dwustrefową, nawigację satelitarną, tempomat, czujniki zmierzchu, system dostępu bezkluczykowego, elektrycznie sterowane fotele, tryb jazdy sportowej czy łopatki zmiany biegów.
Czwarta generacja Toyoty RAV4, będąca nada w oficjalnej sprzedaży, trafiła na rynek w 2013 roku. Stylistka samochodu ponownie uległa dużym zmianom, wyraźnie wzrosły również jego rozmiary – długość znacznie przekroczyła 4,5 m, szerokość 1,8 m, a rozstaw osi powiększono do 2,6 m. Wzrost wielkości bardzo pozytywnie wpłyną na przestronność wnętrza – nawet dorośli pasażerowie podróżujący na tylnych siedzeniach nie mogą narzekać na brak miejsca, a pojemność bagażnika osiągnęła prawie 550 litrów. Początkowo samochód był oferowany z jednostką benzynową Valvematic o mocy 152 KM i dwoma silnikami Diesla – 124- i 150-konnym. W wersjach z napędem na 4x4 w SUV-ie ponownie zastosowano układ załączający tylną oś w razie potrzeby, lecz wyraźnie unowocześniony. Pozostawiono również funkcję zblokowania centralnego mechanizmu różnicowego, pozwalający, by obie osie otrzymywały taką samą ilość momentu obrotowego.
Od faceliftingu, który nadszedł w 2015 roku auto jest dostępne w trzech wersjach – benzynowej z silnikiem 2.0 Valvematic o mocy 152 KM, wysokoprężnej z 143-konnym dieslem D4-D 2.0 i najmocniejszej, hybrydowej o łącznej mocy 197 KM. Hybrydowy SUV jest dostępny z inteligentnym napędem 4x4 E-Four, w którym tylna oś jest napędzana za pomocą silników elektrycznych. Odświeżenie modelu przyniosło również widoczne zmiany stylistyczne – przód auta zyskał bardziej nowoczesny wygląd, zmodyfikowano również stylistykę tylnych świateł i kokpitu.
Ceny używanych Toyot RAV4 IV generacji zarejestrowanych w Polsce zaczynają się od około 70 tys. zł. Co ciekawe, nowy egzemplarz SUV-a prostu z salonu zgodnie z aktualnym cennikiem promocyjnym dostaniemy już za 95 900 zł. Na pokładzie najlepiej wyposażonych aut znajdziemy m.in. system kamer z widokiem 360°, elektrycznie unoszone drzwi bagażnika, podgrzewanie tylnej kanapy, automatyczną klimatyzację dwustrefową, układ monitorowania martwego pola w lusterkach, a także rozbudowany pakiet bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense.