NOWE SYSTEMY - KDSS, CRAWL CONTROL, LSD TORSEN

 

Łatwe prowadzenie i duża stabilność, zarówno na drodze, jak i poza nią, to zasługa nowego zawieszenia i nowoczesnych systemów stabilizacji. Z przodu nowe sprężyny śrubowe zastąpiły wcześniejsze drążki skrętne, ich praca wspomagana jest przez podwójne wahacze poprzeczne. Z tyłu pracuje sztywna oś z układem czterech drążków, sprężynami i amortyzatorami. Land Cruiser V8 po raz pierwszy na świecie stosuje w standardzie całkowicie nową technologię kontroli zawieszenia. KDSS (Kinetic Dynamic Suspension System) to system zmiennej sztywności stabilizatorów. Układ działa w sposób ciągły, stabilizując przechyły podczas jazdy po asfalcie i zapewniając doskonałe warunki terenowe poza utwardzonymi drogami.

Land Cruiser V8 posiada nowy system Crawl Control, który sterując pracą silnika i układu hamulcowego utrzymuje stałą prędkość pojazdu, na jednym z pięciu poziomów prędkości. System gwarantuje kierowcy całkowitą kontrolę nad pojazdem w najtrudniejszych warunkach oraz poprawia komfort i bezpieczeństwo pasażerów w trudnych warunkach terenowych. Do przeniesienia potężnej mocy i momentu obrotowego nowego Land Cruisera V8 zastosowano całkowicie nową jednostkę przeniesienia napędu. Jest mocniejsza i lżejsza, a jej środek ciężkości został przesunięty do przodu w celu poprawy obsługi. Centrum nowej jednostki przeniesienia napędu stanowi centralny mechanizm różnicowy LSD Torsen. Mechanizm automatyczne rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednią a tylną oś samochodu dla osiągnięcia lepszej stabilizacji jazdy. W normalnych warunkach proporcja ta wynosi 40/60% (przód/tył). W razie potrzeby moment obrotowy może zostać przesunięty ku przedniej osi maksymalnie do 50% lub ku tylnej maksymalnie do 70%. Centralny mechanizm różnicowy można również zablokować w proporcji 50/50% poprzez blokadę. Do dyspozycji jest również reduktor, załączany prostym, obrotowym przełącznikiem.

Czytaj więcej w dziale J15.

 

 

 

SILNIKI

 

Moc Toyoty odzwierciadla siłę pojazdu Land Cruiser niezależnie od tego czy napędza go 4,5-litrowy V8 D-4D silnik diesel czy 4,7-litrowy silnik benzynowy. Mając taki wybór klienci Land Cruisera mogą dopasować jednostkę napędową pojazdu do swego stylu życia i potrzeb związanych z prowadzeniem samochodu bez konieczności kompromisu dotyczącego wyrafinowania, wygody czy przyjemności z jazdy. 

 

Silnik Diesla 4,5 V8 D-4D Toyoty jest pierwszym na świecie, w którym zastosowano technologię common rail w silniku ośmiocylindrowym. Posiada dwie turbosprężarki dla uzyskania maksymalnej wydajności i dostępny jest w połączeniu z sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów. Silnik został zaprojektowany w oparciu o cztery podstawowe zasady: wysoka moc, niskie zużycie paliwa, niski poziom hałasu i wyjątkowa niezawodność. Tym samym spełnia kryteria całej gamy pojazdów Land Cruiser V8 oferując wysoką jakość, trwałość i niezawodność. Nowy 4,5 litrowy silnik V8 D-4D może poszczycić się znacznymi osiągami i pod względem zużycia paliwa plasuje się lepiej niż jego poprzednik – silnik 4,2 L6 TD; dzięki niemu Land Cruiser V8 zalicza się do grona najlepszych pojazdów swojej klasy pod kątem przyspieszenia i niskiego zużycia paliwa. Moc maksymalna silnika o pojemności 4,461 cm3 wynosi 286 KM  przy 3600 obr./min., a maksymalny moment obrotowy wynosi 650 Nm w przedziale 1600-2800 obr./min.. Dane te reprezentują 40 % wzrost w mocy silnika i 50 % wzrost wyników maksymalnego momentu obrotowego w porównaniu do poprzedniego 4,2 litrowego, sześciocylindrowego silnika. W efekcie, Land Cruiser V8 osiąga maksymalną prędkość 210 km/h i przyspiesza do 100 km/h w 8,2 s.

Od 2012 roku silnik rozwija moc 272 KM przy 3600 obr./min i imponujący moment obrotowy 650 Nm w zakresie 1600-2800 obr./min. Zastosowano w nim usprawniony system common rail Toyoty z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami i ciśnieniem wtrysku 200 MPa, zapewniający szybką reakcję przy spełnieniu norm EURO 5. Nowa jednostka jest przy tym cichsza i ma mniejsze wibracje. Silnik wyposażono w zoptymalizowany układ wydechowy z filtrem cząstek stałych DPF oraz zmniejszonymi tłumikami, które zapewniają niski poziom hałasu, nie pogarszając przy tym dynamiki pojazdu.

 

Silnik benzynowy 4,7 V8 (dostępny do 2012 roku, aktualnie 4,6 litra - patrz niżej), w porównaniu z poprzednią wersją, uzyskuje lepsze osiągi (21% wzrost w dostępnej mocy) i zmniejsza zużycie paliwa (12% redukcja zużycia paliwa w połączeniu z pięciostopniową automatyczną skrzynią biegów). W efekcie rozwija maksymalną moc 288 KM przy 5400 obr./min. i olbrzymi maksymalny moment obrotowy 445 Nm przy 3400 obr./min.. To wystarczy, żeby Land Cruiser V8 osiągał maksymalną prędkość 200 km/h i przyspieszał do 100 km/h w 9,2 s. Silnik V8 jest wyposażony w nowoczesne technologie, które mają na celu zwiększyć przyjemność jazdy, osiągi i wydajność paliwa. System sterowania fazami rozrządu firmy Toyota (VVT) to nowoczesny układ, który reguluje podczas pracy silnika moment otwarcia zaworów dolotowych, optymalizując w ten sposób jego efektywność. Dzięki temu, w szerszym zakresie, od niskich do średnich prędkości obrotowych występuje większy moment obrotowy.

 

Nowy silnik benzynowy 4,6 V8 (dostępny od 2012 roku) o pojemności skokowej 4608 cm3 ma moc 234 kW / 318 KM przy 5600 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 460 Nm przy 3400 obr./min i współpracuje z sześciobiegową przekładnią automatyczną. Podwójny system zmiennych faz rozrządu VVT-i obejmuje zarówno zawory dolotowe, jak i wylotowe, znacznie poprawiając parametry silnika, podobnie jak wykonany z tworzywa, zoptymalizowany i wygłuszony kolektor dolotowy oraz system wtryskowy z pojedynczą pompą.

 

 

SKRZYNIE BIEGÓW

 

Zupełnie nowa, sześciostopniowa przekładnia została zaprojektowana, by zwiększyć przyjemność jazdy, wydajność paliwa i osiągi pojazdu. Powstała głównie z myślą o jeździe poza szosą; cechują ją dobre przełożenia i możliwość dostosowania maksymalnego momentu obrotowego i osiągnięcia imponujących niskich poziomów hałasu w czasie szybkiej jazdy. Ma opcję zmiany ustawienia – pozycja D umożliwia w pełni automatyczną zmianę biegów, a sekwencyjna pozycja S pozwala na manualny wybór zakresu biegów przez kierowcę. W trybie automatycznym kontrola AI Shift (sztuczna inteligencja) określa warunki drogowe i intencje kierowcy, by zmieniać biegi w najbardziej wydajny sposób. Może ona uwzględniać jazdę pod górę lub w dół, sportowy charakter jazdy. Posiada również możliwość redukcji biegów umożliwiającą spowolnienie pojazdu oraz możliwość odcięcia dopływu paliwa, co przyczynia się do wzrostu wydajności paliwa.

Obecna pięciostopniowa przekładnia pracująca z silnikiem benzynowym również wykazuje doskonałe osiągi i dobrą wydajność paliwa. Ta skrzynia biegów takżeużywa kontroli AI i jest operowana przez sekwencyjny wzór zmiany biegów.