Wiejska, szutrowa droga prowadzi do starego młyna w którym swoja bazę ma Biuro Rekonstrukcyjno-Technologiczne Zabytkowej Inżynierii Pojazdowej. Obok wybiegu koni, zabytkowych ciężarówek, warsztatu w którym w otwartych drzwiach widać rekonstruowanego waśnie drugo-wojennego Dodge, docieram do biura. Pan Zbigniew czeka na mnie w pokoju zastawionym od podłogi po sufit literatura techniczną, segregatorami z dokumentacja zabytkowych pojazdów, pamiątkami historycznymi wywieszonymi wszędzie…
Zanim porozmawiamy o Land Cruiserze chce wiedzieć jak powstała w nim ta pasja do motoryzacji i do starych Land Cruiserów, z których dwie czterdziestki rewitalizował. Miłość do warsztatu, mechaniki, samochodów przyszła od ojca, mechanika w Stoczku Łukowskim. Po wojnie naprawiał tam wszystko od silników omłotowych po osobówki i ciężarówki z demobilu. Zanim jednak spokojnie osiadł w tym miasteczku, mechaniki już w szkole podstawowej uczył się w warsztacie w Żelechowie. Potem przyszła służba wojskowa w 4 Batalionie Pancernym w Brześciu gdzie ukończył szkolę mechaników czołgowych. Podczas okupacji komendant Parku Motorowego i Wyszkolenia w AK zajmujący się szkoleniem młodych chłopaków w prowadzeniu pojazdów. Potem razem z II Armia LWP w samodzielnym batalionie naprawczym ruszył na Berlin.
Jego syn mając taki wzór, nie mógł nie zarazić się miłością do motoryzacji. Skończył Politechnikę Warszawską na wydziale Maszyn Roboczych i Pojazdów, pracował jako nauczyciel w Technikum Mechanicznym, konstruktor w zakładzie doświadczalnym.
Potem razem ze wspólnikiem zbudował firmę –TOYOTA RADOŚĆ, jeden z pierwszych w kraju i pierwszy w Warszawie salon samochodowy rozpoczynającej wówczas ekspansję na polskim rynku Toyoty. Przez 25 lat współwłaściciel, dyrektor techniczny, doradca serwisowy ze świetnymi wynikami
1993 - Dealer roku, Mechanik roku
1994 - Dealer roku, Vice Doradca Serwisowy Roku, Vice mechanik Roku
1995 - Doradca Serwisowy Roku, Serwis Roku, Vice Dealer Roku, Vice Doradca Serwisowy Roku
1996 - Vice Dealer Roku, Vice Doradca Serwisowy Roku
1997 - Vice Dealer Roku, Vice Doradca Serwisowy Roku
1998 - Vice Mechanik Roku
1999 - Vice Doradca Serwisowy Roku
2001 - III Mechanik Roku, III Sprzedawca Roku
Land Cruisery dla firmy, również wówczas były ważnym modelem. Na przykład na Targach Poznańskich wystawiano je w najbardziej wyeksponowanym miejscu. O tym, że były marzeniem także dla ówczesnych pasjonatów motoryzacji 4x4 niech zaświadczy fakt, że np. po jednej z takich imprez targowych LJ70 został obiecany sadownikowi z Warki. Aby nikt mu przyrzeczonego auta nie sprzedał, pilnował go przez tydzień koczując pod samochodem. Taka siła marki i marzeń…
Z tęsknoty za klasyczną, trwałą motoryzacją która sprawdziłaby się w wyjazdach na terenowe wypady w Bieszczady ze studentami i harcerzami. Od kilku lat wyjazd tamże był obowiązkowym punktem każdych wakacji.
Auto sprowadzono do Polski za pośrednictwem firmy Auto Podlasie. Rozebrane do ostatniej śrubki i naprawione na oryginalnych częściach w warsztacie spędziło około pół roku. Obecnie pomimo 10 lat od renowacji trzyma się nieźle i było ostatnio ozdoba targów Auto Nostalgia.
Zdjęcia i tekst: Ireneusz Rek
ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ