Niektórzy nie potrafią spocząć na laurach, zadowolić się tym co mają i spokojnie pielić grządki na działce. Wciąż szukają przygody i nowych wyzwań, dreszczyka emocji osiągania kolejnego celu. Gdy rozmawiam z Witkiem, widzę że jest właśnie taką niespokojną duszą, czekającą tylko na pretekst by spełnić kolejne swoje marzenie. W świat ruszył razem z Mariuszem Pietrzyckim z podróże4x4.pl. Na jednej z wypraw padło pytanie, czy nie chciałby spróbować bardziej męskiej przygody, czyli offroadu w klasycznym Land Cruiserze serii 40.

 

 

Wynikiem tej rozmowy był zakup pierwszej 40-ki. Zielona, zachowana w oryginalnym stanie, zawitała wkrótce na Toyota Offroad Festival we Włościejewkach pod Poznaniem (link do opisu). Jednak to auto, to typowy wół roboczy, w idealnym stanie technicznym, jednak nie najładniejsze, akurat takie, żeby bez żalu przeciągnąć go przez krzaki i inne terenowe przeciwności.

Kolejny pomysł na terenową Toyotę pojawił się w chwili, gdy na francuskich portalach ogłoszeniowych wystawiono Land Cruisera HJ45. O ile krótkie wersje 40-ki są często spotykane, o tyle te z długim rozstawem osi już niekoniecznie. Do zakupu właśnie tego egzemplarza przekonywał również fakt, że jest to model rzadki, produkowany tylko pomiędzy kwietniem 1979 a lipcem 1980r.

 

 

Auto zostało nabyte w listopadzie 2017 roku. Do Polski trafiło dopiero w styczniu następnego roku i od tej pory przez ponad rok było pracowicie odnawiane. Większość części użytych do odbudowy jest oryginalna, choć nie było to takie proste. Sporo elementów jest dostępnych jeszcze w ASO Toyoty, ale nie wszystkie. Wiele sprowadzono z USA, Emiratów Arabskich, Japonii. Auto obecnie jest w idealnym stanie blacharskim oraz mechanicznym, a wyremontowany, rzędowy, sześciocylindrowy silnik diesla o pojemności 3,6 l pracuje  idealnie.

 

 

Co dalej z Land Cruiserem? Plany zakładają, że ma nie tylko wyglądać, ale też pracować. Wyciągarka mechaniczna czy snorkel pomogą ewentualnie w terenie, jednak jego przeznaczeniem nie będzie offroad. Auto jest przygotowywane do roli kampera. Stąd podnoszony dach, dodatkowy zbiornik na wodę, schowki. Prace trwają, a w przyszłym roku, na Toyota Offroad Festival, mamy nadzieję zobaczyć kolejne niespodzianki i pomysły autora projektu.

 

Tekst i zdjęcia: Ireneusz Rek

GALERIA ZDJĘĆ 

Toyota Land Cruiser HJ45 Toyota Land Cruiser HJ45 Toyota Land Cruiser HJ45 Toyota Land Cruiser HJ45 Toyota Land Cruiser HJ45 Toyota Land Cruiser HJ45 Toyota Land Cruiser HJ45 Toyota Land Cruiser HJ45 Toyota Land Cruiser HJ45 Toyota Land Cruiser HJ45 Toyota Land Cruiser HJ45 Toyota Land Cruiser HJ45 Toyota Land Cruiser HJ45 Toyota Land Cruiser HJ45 Toyota Land Cruiser HJ45 Toyota Land Cruiser HJ45 Toyota Land Cruiser HJ45 Toyota Land Cruiser HJ45 Toyota Land Cruiser HJ45 Toyota Land Cruiser HJ45 Toyota Land Cruiser HJ45 Toyota Land Cruiser HJ45 Toyota Land Cruiser HJ45 Toyota Land Cruiser HJ45 Toyota Land Cruiser HJ45 Toyota Land Cruiser HJ45 Toyota Land Cruiser HJ45 Toyota Land Cruiser HJ45