Ten biały Land Cruiser 78 to zrealizowane marzenie o dalekich podróżach. Dzieło firmy Tom's Fahrzeugtechnik wypatrzone na Buschtaxi w 2010 r. w następnym roku pojawiło się pod domem Mirka. Nie stworzono go do szalonego off-roadu i upalania w błocie. To auto ma dojechać na koniec świata a potem wrócić, w drodze zapewniając maksimum komfortu na czterech kołach, gdzieś z dala od asfaltu.

 

  

 

Nowy Land Cruiser HZJ 78 nie jest niestety dostępny w oficjalnej sieci sprzedaży Toyoty. Niemiecka firma Toms sprowadza jednak te auta jako lekko używane (prywatny import) i uzbraja we wszystko co zamarzy się podróżnikowi przez dalekie bezdroża. Jest tu więc wygodne łóżko pod podnoszonym dachem, szafki mieszczące zlew, kuchenkę, przetwornice, prysznic, ogromna lodówka, pomysłowe schowki. Całość upakowana do pojemnej karoserii buschtaxi już w nowym dizajnie, które ten model zyskał w 2007 r. Fabrycznie samochód przystosowany był do przewozu 10 osób, po przebudowie homologowany jest na 4. W trakcie wypraw najlepsza (czytaj: najwygodniejsza) konfiguracja to konfiguracja dla dwóch osób, ale w razie potrzeby można zamontować trzeci lub czwarty fotel kosztem jednego zestawu szafek i lodówki.

 

 

Deska rozdzielcza opisywanego auta wyposażona jest standardowo w prędkościomierz, kontrolki: kierunkowskazów, ciśnienia oleju, załączonych świateł i hamulca. Dodatkowo zamontowane są mierniki ciśnienia oleju, obrotów, temperatury oleju, ciśnienia turbiny doładowania. Samochód posiada dwa akumulatory oraz tzw. system IBS, powodujący odcięcie akumulatora głównego w przypadku, gdy spada napięcie, tak aby wystarczyło prądu na uruchomienie silnika. Niezależnie od tego, akumulatory są doładowywane solarami fotowoltaicznymi, zainstalowanymi na dachu samochodu. Ponadto pojazd wyposażony jest w zewnętrze podłączenie do sieci elektrycznej 220V-240 V, którym możemy między innymi doładowywać akumulatory podczas postoju, zasilać lodówkę czy oświetlenie wewnętrzne.

 

 

Auto posiada również dwa systemy ogrzewania Webasto– jeden do ogrzewania wnętrza (w celu komfortowego odpoczynku), a drugi do ogrzewania silnika oraz wody do mycia. Drugi system Webasto posiada timer, tak aby załączał się przed momentem, kiedy będzie nam potrzebna ciepła woda. Samochód posiada 100 litrowy zbiornik na wodę , która może być używana do zmywania lub do kąpieli – osprzęt dołączany jest z tyłu samochodu. 

Z ciekawostek - ten Land Cruiser posiada dwa sygnały dźwiękowe, w tym jeden pneumatyczny, co się często przydaje w rejonach, gdzie po drogach chodzi sporo zwierzyny.

 

  

   

Początkowo pojazd napędzał niezawodny silnik HZJ 4,2 1HZ. Niestety człowiek może wszystko, nawet zatrzeć tak trwały motor... W drodze do Mongolii kierowca który miał go doprowadzić na miejsce nie zauważył, że traci olej, że pali sie lampka temperatury i wskaźnik poziomu oleju, że z urwanego przewodu od filtra olej tryska ... 

Mongolia została zdobyta setką która Mirek też posiada a po powrocie... buschtaxi dostało nowy motor. Pod maskę trafił silnik 1HD-T wraz z nową, dobraną do niego skrzynią oraz wzmacnianym sprzegłem. Zmiana jednostki napędowej wyszła temu autu tylko na dobre. Uturbiony silnik o mocy 167 KM żwawiej je rozpędza i jest bardziej ekonomiczny w trasie (np. spalanie przy przelotach autostradowych spadło z 17l/100 km do 15l). 

Możliwości terenowe :

Napęd kół jest realizowany na tył z możliwością dołączenia przodu. Ponadto wyposażony jest w blokadę międzymostową oraz blokady tylnego i przedniego mostu. Oczywistą rzeczą w takim pojeździe jest reduktor. Jeśli to wszystko nie wystarczy, kierowca do pomocy ma jeszcze zamontowaną  z przodu wyciągarkę o uciągu blisko 6 ton. Opon to 33 calowe MT-ki firmy BF Goodrich. Cały spód zabezpieczono aluminiowymi osłonami firmy AFN.  

Jak pojazd się sprawuje:

Auto w trasie, przy przebiegach autostradowych jest dosyć głośne, nawet pomimo tego, że wykonawca projektu znacznie je wyciszył. Mało opływową sylwetkę i gumy MT słychać, jednak nie zbudowano go przecież do jazdy autostradą! Stworzono go do wygodnego przemieszczania się po bezdrożach a znaczek Toyoty gwarantuje, że dojedzie i wróci. Wnętrze wykończono komfortowo - jazdę uprzyjemniają wygodne fotele, dobry system nagłośnienia, nawigacja. 

Pewną wadą samochodu jest duży promień skrętu wynikający z faktu, iż zarówno z tyłu jak i z przodu samochodu występują mosty, a ponadto ma on ponad 5 m długości. Mimo swojej wysokości (prawie 2,5 m) oraz wagi (w pełni załadowany samochód podczas wyprawy przekracza 4 tony) prowadzi się dość neutralnie i nie nastręcza kierowcy większych problemów.

Ciekawostką jest ostrzegawczy sygnał dźwiękowy, który załącza się po przekroczeniu 120 km/h. Samochód może jechać z niewiele większą prędkością, tj. ok 140 km/h, a maksymalna z jaką kiedykolwiek jechał to około 160 km/h.

Do tej pory LC przemierzył już kawał świata. Wraz z właścicielem dotarł do Iranu, był uczestnikiem rajdu Budapest-Bamako, dotarło do Estonii, Rosji, Rumunii ...

 

 

Pomimo wielkiego doświadczenia w budowaniu tego typu pojazdów przez Tom's Fahrzeugtechnik wykonawca nie ustrzegł się drobnych błedów. Np. wydech skierowano na opone. O ile w drodze do Iranu problem ten się nie uwidocznił jako bardzo poważny o tyle w Afryce, dodatkowe podgrzewanie MT-ka spalinami sprawiło że opona stała sie miekka i bardzo podatna na uszkodzenia kamieniami.  W drodze powrotnej była naprawiana 5 razy a w Hiszpanii trzeba było zakupić nową.

Innym elementem wymagającym zmiany jest położenie wysokiej szafki za fotelem pasażera. Niestety mebel ten nie pozwala na rozłożenie fotela i pasażer nie może odpoczać, przespać się żeby odetchnąć i bardziej wypoczęty zmienić kierowcę.

Nie mniej ten domek na kołach wiernie służy Mirkowi. Jest to profesjonalnie i bezkompromisowo zbudowany samochód wyprawowy, który ma zapewnić podróżującym osobom wygodę, komfort i bezpieczeństwo podczas wielotygodniowych wyjazdów.

Życzymy autu i właścicielowi następnych tysięcy kilometrów tras w ciekawe miejsca bliższe i te na końcu świata ...

 

tekst i zdjęcia: Ireneusz Rek

 

 

 

Toyota HZJ 78 wersja wyprawowa

Najważniejsze parametry 

 

Silnik                          6 cylindrów w układzie rzędowym z bezpośrednim wtryskiem

Pojemność                 4,2 litra (każdy tłok jest wielkości słoika litrowego)

Moc                           167 KM 

Moment                      380 Nm przy 2200 obr./min.

Spalanie                     15-20 litrów/100 km

Zbiornik paliwa           270 litrów (180 + 90)

Zasięg                        1500 km–2000 km

 

Nadwozie                  model 78 buschtaxi

Rozstaw osi               ponad 3 metry (3030 mm)

 

 

KONTAKT: auto4x4team.pl

 

 

ZOBACZ PEŁNĄ GALERIĘ ZDJĘĆ

 

Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek Land Cruiser HDJ78 - Mirek

 

GALERIA ZDJĘĆ Z SAMOTNEGO RAJDU PO ZACHODNIEJ AFRYCE

 

Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce Samotnie po Zachodniej Afryce